Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2023-08-14, 15:37
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbjornen.
Någon tattarsläkt kommer dem inte i från. Hårt arbetande släkt. 6 generationer mästersmedar. Släkten kom från början från Grangärde även där tillverkning av tackjärn men flyttade senare vid 1700 till Forsbacka bruk och sedan vidare till Voxna bruk i Bollnäs. Jag vet mycket mer om Oskar än vad som har sagts i media, och i positiv bemärkelse. Hur kan jag veta det jo Oskar var min mormorsfar. Jag har tex. Allt material både FUP och alla ljudupptagningar kan säga som många säger här och på annat håll. Hade det varit idag hade idag hade detta fall ogillats i en domstol. 🙂

Ladda gärna upp materialet. Hade varit intressant att ta del av.
Citera
2023-08-14, 16:20
  #62
Medlem
Skaraborg2s avatar
Släkting.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunbjornen.
Någon tattarsläkt kommer dem inte i från. Hårt arbetande släkt. 6 generationer mästersmedar. Släkten kom från början från Grangärde även där tillverkning av tackjärn men flyttade senare vid 1700 till Forsbacka bruk och sedan vidare till Voxna bruk i Bollnäs. Jag vet mycket mer om Oskar än vad som har sagts i media, och i positiv bemärkelse. Hur kan jag veta det jo Oskar var min mormorsfar. Jag har tex. Allt material både FUP och alla ljudupptagningar kan säga som många säger här och på annat håll. Hade det varit idag hade idag hade detta fall ogillats i en domstol. 🙂

Stort tack för ditt inlägg.

Alltid intressant när släktingar skriver då det framkommer ytterligare information. Mycket intressant att du har samlat på dig mycket material om din mormorsfar.

Där ser man. Återigen dyker den välkända orten Grangärde upp även om det var mycket längesedan.
Citera
2023-08-21, 19:41
  #63
Medlem
Jag tror att ”Mockajackan” var den skyldige och att han var ensam gärningsman. Han var slug som snurrade upp polisen och fick dem att rikta in sig på syskonen som gärningsmän.
Verkar som att Gw Persson är inne på det också, han sa bl à att morden krävde viss planering och utrustning och att det för personer med bristande fattningsförmåga kan vara svårt att verkställa ett mord.
Citera
2023-08-23, 12:45
  #64
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Mockajackan"?

Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Jag tror att ”Mockajackan” var den skyldige och att han var ensam gärningsman. Han var slug som snurrade upp polisen och fick dem att rikta in sig på syskonen som gärningsmän.
Verkar som att Gw Persson är inne på det också, han sa bl à att morden krävde viss planering och utrustning och att det för personer med bristande fattningsförmåga kan vara svårt att verkställa ett mord.

Kan mycket väl ha varit på det sättet att "Mockajackan" var ensam GM.

Nu fick dock syskonen klä skott för dubbelmordet.
Citera
2023-08-23, 12:53
  #65
Avstängd
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan mycket väl ha varit på det sättet att "Mockajackan" var ensam GM.

Nu fick dock syskonen klä skott för dubbelmordet.
Är det på det sättet är ju fallet dubbelt tragiskt; Att oskyldiga straffas och den skyldige går fri, förutom den stora tragiken i offrens öde.
Citera
2023-08-23, 15:37
  #66
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer tyvärr aldrig att få några svar.

Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Är det på det sättet är ju fallet dubbelt tragiskt; Att oskyldiga straffas och den skyldige går fri, förutom den stora tragiken i offrens öde.

Skulle det vara på det sättet att "Mockajackan" var GM så är det verkligen dubbelt tragiskt som du också skriver.

Tyvärr kommer vi aldrig att få reda på vem eller vilka som låg bakom dubbelmordet.
Citera
2023-08-23, 15:38
  #67
Avstängd
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Skulle det vara på det sättet att "Mockajackan" var GM så är det verkligen dubbelt tragiskt som du också skriver.

Tyvärr kommer vi aldrig att få reda på vem eller vilka som låg bakom dubbelmordet.
Nej, naturligtvis får vi sväva i okunnighet. Tyvärr.

En tanke går till offren och deras närstående . . . . .
Citera
2023-08-23, 18:27
  #68
Medlem
Vi får aldrig klarhet i vem/vilka som var den skyldige.
Jag är varken jurist, polis eller läkare men håller det för märkligt att dessa syskon, som ansågs efterblivna, skulle kunnat döda grannparet. Att de först erkände tror jag beror på att förhörsledaren gav fasen i rättegångsbalken och lockade och eller la orden i mun på syskonen. Senare ändrade de sig och förnekade gärningen.
Polisen behandlade också de misstänkta Mimmi From och Oskar Myrberg illa. Detta var 1954 och du-reformen fanns inte som idé ens. Det normala hade varit att den som förhörde dem hade sagt ”herr Myrberg” och ”fru From” (i och med att Mimmi varit gift).
Istället duade polismannen dem, nåt som den tiden bara gjordes mot barn och såna man såg ned på.
Syskonen Mimmi och Oskar behandlades mycket illa, och polisen ansåg det vara en formalitet bara detta att få dem förklarade skyldiga för mordet.

Det kan ha vart så att Mimmi och Oskar var skyldiga, men jag tror inte det. Inte heller säkert att ”Mockajackan” var den skyldige, men jag tror mer på det.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback