Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-03, 14:22
  #1129
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Tycker främmsta problemet är färska grönsaker som faktiskt smakar nåt, och fetterna, smör, avokado, nötter, kokosfett (inte silverpaketet utan "riktig" kokosolja) och sånt är rejjält dyrt nuförtiden.
Fet fisk är dyrt också om man inte vill äta odlad lax (och tom den är ganska dyr).
Fast att färska grönsaker är dyrt är ju inte ett LCHF problem, även om man inte äter LCHF så äter man väl grönsaker, så det blir ju inget extra på grund av dieten?
Tycker du att kokosfettet blivit dyrt? Jag upplever att det är tvärt om faktiskt, numera kan man köpa en betydligt större burk för samma pengar som en liten kostade för bara några år sedan. Det senaste jag köpte var Garant kallpressad, ekologisk på Willys i 500g burk och om jag minns rätt så kostade den runt 50 kr.
Avocado och nötter är däremot grisdyrt, så det går knappast att ha som basvara, det får bli till "fint". Fet fisk är inte heller något jag äter mycket, jag köper vit fisk och drar på med fet sås eller panerar med mandelmjöl och steker i kokosfett istället.
Citera
2018-03-03, 14:33
  #1130
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fast att färska grönsaker är dyrt är ju inte ett LCHF problem, även om man inte äter LCHF så äter man väl grönsaker, så det blir ju inget extra på grund av dieten?
Tycker du att kokosfettet blivit dyrt? Jag upplever att det är tvärt om faktiskt, numera kan man köpa en betydligt större burk för samma pengar som en liten kostade för bara några år sedan. Det senaste jag köpte var Garant kallpressad, ekologisk på Willys i 500g burk och om jag minns rätt så kostade den runt 50 kr.
Avocado och nötter är däremot grisdyrt, så det går knappast att ha som basvara, det får bli till "fint". Fet fisk är inte heller något jag äter mycket, jag köper vit fisk och drar på med fet sås eller panerar med mandelmjöl och steker i kokosfett istället.

Skillnaden är väl främst att grönsakerna gått från att vara tillbehör (och många med dålig kosthållning, nåt som aldrig åts bortom typ pizzasallad, några bad isbergssallad, gurka och lök) till att vara basvara så mängderna blir större.

Kokosoljan må ha blivit billigare, men är fortfarande rejjält dyr.
Citera
2018-03-05, 11:58
  #1131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Blir det så mycket dyrare då? Givetvis beror det på vad man hade för kostvanor innan, men de flesta som börjar med LCHF gör det väl på grund av att de vill gå ner i vikt och för att de har en kost som ofta består av ren skit helt enkelt.

Jämför med vad en pizza eller en halvsunkig dagens kostar och ta bort läsk, chips, godis mm. så finns det helt klart ekonomiskt utrymme redan där. Passa på att köpa kött när det extrapris och nyttja även "kort datum" som ofta säljs med 30-50% lägre pris och laga och frys in. Strikt LCHF innebär i princip noll alkohol = mer sparade pengar.

Jag vill påstå att man klarar sig på 50 kr per dag och för 100 kr per dag går det att äta kungligt. Fan, det finns ju folk som lägger mer än det på kaffe latte och energidryck varje dag utan att blinka.
Bra idé, men det är bara det att frysen fungerar inte här. Det är tråkigt.. Går det att torka lagat kött och fisk, och sen värma upp det ? Gammaldags metod som fungerar nu också ?
Citera
2018-03-17, 13:12
  #1132
Medlem
Äter mycket LCHF nu. Kan man med gott samvete äta vanlig sylta ?
Citera
2018-03-17, 15:45
  #1133
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Äter mycket LCHF nu. Kan man med gott samvete äta vanlig sylta ?
Det går bra.
Citera
2018-04-11, 05:41
  #1134
Medlem
Äkta fläsksvålar är gott. Vad kan man laga för gott av det ?
Citera
2018-04-11, 09:08
  #1135
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Äkta fläsksvålar är gott. Vad kan man laga för gott av det ?
Se upp så du inte får de fläsksvålar som innehåller en massa kolhydrater.

Man kan krossa dem och använda som panering.
Citera
2018-04-11, 09:25
  #1136
Medlem
Tack, ja, det finns två sorters äkta fläsksvålar på ICA Maxi. En dansk sort. De andra med mjöl är "värdelösa". Ska prova i soppa en dag,men då får man väl dela dem.
.
Citera
2018-04-23, 21:58
  #1137
Medlem
Hur mycket äkta smör kan en LCHF-are äta om dagen ? Hur mycket 40%-ig grädde ?
Citera
2018-04-23, 22:54
  #1138
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Hur mycket äkta smör kan en LCHF-are äta om dagen ? Hur mycket 40%-ig grädde ?
Om smöret är enda fettkällan så uppåt 200g om dagen fast du märker hur mycket du vill ha. Grädde en deciliter men inte dagligen.
Citera
2018-04-24, 12:04
  #1139
Medlem
Tack för svar ! Fast 200 gram smör är för mycket för mig, brukar ta högst 25 gram. Grädde i kaffet , Jättegott 😋.
Citera
2018-04-25, 13:13
  #1140
Medlem
Kör mycket nötter, framförallt mandlar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback