Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-01, 14:30
  #1
Medlem
Snövits avatar
Jag tänkte gå ner några kilo nu till sommaren och tror att det passar mig bäst att ta bort kolhydraterna under en period och ska så göra under hela maj månad är planen.

Jag saknar dock fantasi och kommer inte på så mycket roliga tillbehör när man inte får använda ris, potatis eller pasta.

Igår gjorde jag oxfilé med steka gränsaker och champinjoner och en roqufortsås till det blev gott. Så ös på här med recept tips och matförslag på rätter utan kolhydrater.
Citera
2009-05-01, 14:49
  #2
Medlem
fettagens avatar
Jag har komponerat en mkt god rätt.

stek upp två ägg som en röra , stek ett paket bacon i skivor, riv en morot, häll sedan ihop allt med en burk keso och spruta på lite pickles på tub.


Delikato !
Citera
2009-05-02, 00:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag tänkte gå ner några kilo nu till sommaren och tror att det passar mig bäst att ta bort kolhydraterna under en period och ska så göra under hela maj månad är planen.

Jag saknar dock fantasi och kommer inte på så mycket roliga tillbehör när man inte får använda ris, potatis eller pasta.

Igår gjorde jag oxfilé med steka gränsaker och champinjoner och en roqufortsås till det blev gott. Så ös på här med recept tips och matförslag på rätter utan kolhydrater.
På bl.a dessa bloggar hittar du mängder av förslag http://skolmat.wordpress.com/
http://airamsmat.webblogg.se/2008/september/pa-g-2.html
Lite kul med pannkaks och råraksrecept.
Citera
2009-05-02, 03:38
  #4
Medlem
Generalrages avatar
Det skulle vara kul om du skrev här hur bra den där metoden funkar för dig. Har själv funderat på LCHF men kommit fram till att det nog inte skulle gå så bra ihop med mitt tränings schema då jag "behöver" kolhydrater. Lite OT kanske men men...

Här är ett recept på Tacopaj som jag skulle använda mig mkt av iaf

Pajskal:
4 ägg, 1dl grädde och 2msk smör.
Smält smöret i pajformen i ugn, 225*C. Vispa hastigt ihop äggstanningen och grädda till torr yta med ordentlig färg. Ta ut och låt formen vila.

Pajinnehållet:
400gram köttfärs, 1 krossad vitlöksklyfta, smör till stekning, 1msk tomatpuré, 2msk glutamatfri tacokrydda, 0,5dl vatten, halverade körsbärstomater, skivade lökringar, 2dl riven ost, 1dl grädde, 0,5dl creme fraische.

Bryn färsen med vitlök och kryddor i smör. Tillsätt vattnet och låt puttra tills vätskan kokat in. Riv osten och blanda med grädde och creme fraische. strö ut köttfärsröran på pajbotten och fördela tomat samt lök på toppen. Häll oströran överst och grädda 10-15 minuter, på 225*C, eller tills ytan ser aptitligt inbjudande ut.
Citera
2009-05-02, 03:45
  #5
Avstängd
Attackliberals avatar
All form av protein och fett, keso, bacon, kesella, creme fraische ägg, nöt, fläsk, fågel o.s.v. Everything goes så länge du GER FAN I RIS, PASTA OCH POTATIS! Det är inte svårt att köpa den typ av färdig hamburgare (insert vanlig stekvänlig färdigrätt här som inte innehåller kolhydrater) och steka upp med ost på. Ät. Stek ägg, på med majonnäs. Stek kryddkorv utan kolhydrater, ät med räksallad utan kolhydrater. Finns hur mycket som helst, jag har i princip blivit beroende av ost. Något godare finns inte.

Är du extrem så kör hardcore NCHF, dricka grädde t.ex. Fettet rinner av dig. Kroppen hamnar i akut förbränning efter några dagar, frågan är hur nyttigt det egentligen är? Kan tänka mig att kärlkramp kommer dyka upp hos dom som sysslar med sånt där under en längre period.
Citera
2009-05-02, 16:05
  #6
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackliberal
All form av protein och fett, keso, bacon, kesella, creme fraische ägg, nöt, fläsk, fågel o.s.v. Everything goes så länge du GER FAN I RIS, PASTA OCH POTATIS!

Jo jag vet vad man får äta och är ute efter nya recept och tips på kombinationer. Tackopajen verkar toppen de ska jag laga i veckan. Ikväll ska jag göra kycklingrulader fyllda med parmaskina och ädelost till det har jag gratinerad blomkål och broccoli med samma äldelost på.

Jag var lite inne på att prova att göra en dessert på vispad grädde som jag smaksätter med äkta vaniljstång och har i hallon och sen fryser den lätt undra om det kan bli bra?
Citera
2009-05-02, 17:02
  #7
Avstängd
Attackliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jo jag vet vad man får äta och är ute efter nya recept och tips på kombinationer. Tackopajen verkar toppen de ska jag laga i veckan. Ikväll ska jag göra kycklingrulader fyllda med parmaskina och ädelost till det har jag gratinerad blomkål och broccoli med samma äldelost på.

Jag var lite inne på att prova att göra en dessert på vispad grädde som jag smaksätter med äkta vaniljstång och har i hallon och sen fryser den lätt undra om det kan bli bra?

Fungerar att frysa vaniljkesella och sedan vispa upp tillsammans med bär genom stavmixer.
Citera
2009-05-02, 17:48
  #8
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackliberal
Fungerar att frysa vaniljkesella och sedan vispa upp tillsammans med bär genom stavmixer.

Vaniljkesella är gott men jag kollade på den i affären och den hade hela 18g kolhydrater per 100 gram, jag misstänker att den är smaksatt med vaniljsocker istället för bara med vanilj. Jag köpe i alla fall vanlig kesella som jag tillsätter vanlijstång till så det kanske blir bättre lite som yogurtglass?
Citera
2009-05-02, 18:43
  #9
Medlem
PetiteMois avatar
Några personliga favoriter:

Blomkålspuré - bryt blomkålshuvudet i små bitar, koka med grädde och lite mjölk, mixa med stavmixer till önskad konsistens. Det är gott med några småbitar som inte är helt mosade. Salta och peppra! Passar till en köttbit eller varför inte en bit stekt lax!

Jordärtskockspure - se ovan och byt ut blomkålen mot jordärtskockor

Helstekt rimmat sidfläsk - köp en fin bit rimmat sidfläsk. In i ugnen på ca 160 grader tills det har fått fin färg runt om. Svålen får gärna vara lite knaprig. Jag brukar ha en långpanna med vatten i under grillgallret där fläsket ligger. Njut tillsammans med en sallad eller någon kokt grönsak!

Carpaccio - be lokala affären banka ut så du får fina tunna skivor kött. På med lite olja smaksatt med citron, ruccola, pecorino eller parmesan, färskmalen svartpeppar, pinjenötter - vad du har hemma helt enkelt! Funkar även med lite tapenade eller riven pepparrot!

Råbiff - bra recept ifrån Riddaren i denna tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?t=621351

Omeletter med diverse tillbehör - beror på vad man har hemma. Ost, lök, salami, tomater, ännu mer ost (jag har alltid flera sorter hemma i kylen - ädelost, brie, parmesan, hushållsost (urk.... den är till barnen)m.m.)

Avocado - med en röra av créme fraiche, hackad lök och stenbitsrom till - enkelt och gott.

Köttbit eller en stekt kycklingfilé med kokt brysselkål och en sås av créme fraiche smaksatt med citronzest, lite citronsaft, salt och peppar. Enkla goda smaker!

När jag och maken håller igen på kolhydraterna så blir det ofta diverse köttbitar med olika sallader och kokta grönsaker till. Älskar sparris som snabbt steks i olja som fått smak av lite skivad vitlök med en gnutta flingsalt på.

Smaklig måltid och lycka till med målet

/PM
Citera
2009-05-04, 05:59
  #10
Medlem
Azraels avatar
I viss mån handlar det också om att tänka på rätt sätt. Måste man verkligen ha ett substitut för potatis/ris? I början så stirrar man sig ju blind på det men så småningom lär man sig att det egentligen är helt onödigt. En enkel sallad eller lite smörfrästa grönsaker räcker gott för att utöka smakpaletten. Fokusera på köttet!
Citera
2009-05-04, 11:48
  #11
Medlem
När jag tightar till det så byter jag helt ekelt ut pasta/ris/potatis mot wokade grönsaker. FInns en oöndligt massa olika, bara att köra.

Brukar dock köra kolhydrater till frukost typ gröt/yogurt för att få mer ork och sedan skippa dom i resten utav målen.
Citera
2009-05-04, 21:41
  #12
Medlem
redbull72s avatar
Prova oxå att göra chevrefyllda laxfiléer, pensla laxen med citron el lime o svartpeppar, snitta på mitten o tryck ner skivad chevreost, sån där i "korvform", el lägg dom ovanpå, kör i 200 grader i 12-15 min.
Servera med blomkålsmos: bryt sönder blomkålen i bitar o koka tills den e klar (kommer inte ihåg tiden...)häll av nästan allt vatten, lägg i några klickar smör, o persilja, kör med stavmixer till önskad konscistens. (vill man lyxa ringlar man honung över chevreosten!)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback