2009-05-01, 08:32
Medlem
Seglade förbi Alby härkomkvällen. Ett märkligt område som både har en topp och en botten... Tunnelbanan är helt insprängd i berget med två nivåer för de boende. Jag lade märke till de vanliga tallrikarna på balkongen men också en hel del nybyggt.... samt även radhus i området mot sjön. Vilka bor där? Vad händer om kvällarna. Finns det en sammanhållning i området eller är det en anonym förort. Finns det klass-skillnader inom området? Finns det folk som säger wow där måste jag bo...? Slutligen är det ett segregerat eller ett integrerat område? Jag tyckte mig se en hel del vita människor där. Speciellt på toppen där man kan se ut över "fittja, hallunda".
Citera
2009-05-01, 09:45
Bannlyst
Detta kommer kanske som en shock men vi lever inte under ett apartheid system. Allt är inte "svart och vitt."

Finns en massa svenskar i Alby. Men dessa flyr så fort de kan. Dessa är white-trash som inte har lust att flytta till en mindre ort. De flesta svenskar i Alby har nog blivit varslade vid det här laget.
Citera
2009-05-01, 09:52
Medlem
Alby är ett ghetto, jag hade kamrater som flydde till min norrförort därifrån på 80-talet och jag fattade inte varför dessa kunde vara så rasistiska .
Citera
2009-05-01, 10:13
Moderator
-Info-s avatar
I radhusområdena i Alby bor det en hel del svenskar. Fast de blir allt färre för varje år. Även här sker en förvandling från svenskt område till ett multikulturellt område.
Citera
2009-05-01, 13:49
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Vet en hel del gästarbetare från gamla östblocket som flyttat till Alby på sista tiden polacker, slovaker etc. Är relativt enkelt att få en lya där så länge du har ett arbete.
Citera
2009-05-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
Vet en hel del gästarbetare från gamla östblocket som flyttat till Alby på sista tiden polacker, slovaker etc. Är relativt enkelt att få en lya där så länge du har ett arbete.

Och det förklarar förekomsten av vita människor kanske... under turen så mötte vi två polisbilar och en polisbil var parkerad i området som kollade igenom någon moped.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in