2009-04-29, 09:40
Medlem
Vet inte om detta är rätt ställe att fråga om detta, men borde vara inom reklam.

Om jag hade viljat göra tex ett toapapper med olika politikers ansikte på, eller andra produkter som kan ses som kränkande, är det möjligt att göra dessa och sälja utan att riskera åtal?

Om man använder historiska personer, som Jesus etc, hur fungerar det då?

I sverige/Europa/USA

Tacksam för alla svar
Citera
2009-04-29, 12:43
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Historiska personer lär det väl inte vara några problem med, så länge du inte snor en bild som är copyrightad.

Men se upp med att göra toapapper med Muhammed på.
Citera
2009-04-29, 14:26
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinInChina
Vet inte om detta är rätt ställe att fråga om detta, men borde vara inom reklam.

Om jag hade viljat göra tex ett toapapper med olika politikers ansikte på, eller andra produkter som kan ses som kränkande, är det möjligt att göra dessa och sälja utan att riskera åtal?

Om man använder historiska personer, som Jesus etc, hur fungerar det då?

I sverige/Europa/USA

Tacksam för alla svar

Behöver du ens fråga?
Citera
2009-04-29, 16:14
Bannlyst
Uppskattas ej, däremot skulle du kunna göra toapapper med diktatorer. Stalin, Pol Pot, Mussolini etc. Eller seriemördare o.s.v.
Citera
2009-04-29, 16:28
Medlem
Disco Moskvas avatar
Jag tror att det är skillnad mellan att avbilda en person på produkten och att använda en persons goodwillvärde i marknadsföringen. Jämför med en tidning som publicerar politiska karikatyrer, där är avbildningen av politikern en del av produkten.
Citera
2009-04-29, 17:26
Medlem
om jag gör toapapper av obama, kommer jag att försvinna spårlöst efter att några kavajkillar från FBI har letat upp mig o knackat på min dörr?
Citera
2009-05-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Behöver du ens fråga?

Japp, och du behöver kanske också läsa svaret eftersom du inte heller kan svara på frågan

Att avbilda en person genom en produkt hade då kanske varit OK, men inte att i reklam använda att tex. Obama dricka coca cola etc.

Tavlor och andra kulturella verka är det ju 70 år efter de har avlidit som man får börja kopiera deras tavlor, men ansikten på kändiskar etc kopieras ju "målat" på tröjer, muggar etc.

Är det OK om man inte använder foto utan en målad bild?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in