Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-14, 05:38
  #265
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det taxfree på Palma flygplats? Jag tänker köpa alkohol till bra pris om det finns. Taxfreen på Arlanda är iaf ett skämt. 100 gram Lindt choklad för 40 spänn! Kostar 23 kr på ICA.

Jag trodde att du redan var nere i Balearerna vid det här laget.
Ja, det finns tax-free men jag var aldrig in i nån av affärerna så jag har ingen koll på priserna.
Citera
2016-10-14, 10:31
  #266
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag trodde att du redan var nere i Balearerna vid det här laget.
Ja, det finns tax-free men jag var aldrig in i nån av affärerna så jag har ingen koll på priserna.

Det var jag, men nu är jag hemma igen. En del saker var lite billigare än här i Sverige men mycket var också lika dyrt och ibland dyrare. Jag förstår inte varför det heter taxfree. Det är snudd på falsk marknadsföring, speciellt på Arlanda.

Angående Mallorca tror jag inte att jag kommer åka tillbaka dit igen. Det är för mycket turister och hotell överallt.
Citera
2016-10-14, 10:54
  #267
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det var jag, men nu är jag hemma igen. En del saker var lite billigare än här i Sverige men mycket var också lika dyrt och ibland dyrare. Jag förstår inte varför det heter taxfree. Det är snudd på falsk marknadsföring, speciellt på Arlanda.

Angående Mallorca tror jag inte att jag kommer åka tillbaka dit igen. Det är för mycket turister och hotell överallt.

När det gäller taxfree så brukar det löna sig att köpa dyra varumärken av parfym, kosmetika och alkohol.

Nej, Spanien är inte billigt och var det inte ens när jag som tonåring åkte på familjeresa till Kanarieöarna på 80-talet, innan de fick euron. Spanien är enligt statistiken ändå världens tredje mest besökta land, efter Frankrike och USA så det är charmen med landet som drar turister.

Åker du på tex charterresa till Goa, Indien så får du säkert billig shopping men då måste du förståss fixa turistvisum.
__________________
Senast redigerad av Nochills 2016-10-14 kl. 11:01.
Citera
2016-10-14, 11:12
  #268
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
När det gäller taxfree så brukar det löna sig att köpa dyra varumärken av parfym, kosmetika och alkohol.

Nej, Spanien är inte billigt och var det inte ens när jag som tonåring åkte på familjeresa till Kanarieöarna på 80-talet, innan de fick euron. Spanien är enligt statistiken ändå världens tredje mest besökta land, efter Frankrike och USA så det är charmen med landet som drar turister.

Åker du på tex charterresa till Goa, Indien så får du säkert billig shopping men då måste du förståss fixa turistvisum.

Jag tycker att det är dåligt att Spanien som är världens tredje mest besökta land är så dåliga på engelska. En del kunde ingen engelska alls. De dubbar även allting som går på TV så inte ens det kan man se på om man har lust.
Citera
2016-10-15, 10:29
  #269
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tycker att det är dåligt att Spanien som är världens tredje mest besökta land är så dåliga på engelska. En del kunde ingen engelska alls. De dubbar även allting som går på TV så inte ens det kan man se på om man har lust.

Hur gick det förresten med att hyra bil och bilkörningen för er, var det en upplevelse värd namnet?
Citera
2016-10-15, 17:35
  #270
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Hur gick det förresten med att hyra bil och bilkörningen för er, var det en upplevelse värd namnet?

Ja, det var mycket lättare att ta sig runt iaf. Jag som är van att köra bil i Stockholm hade inga problem. Dock går det ganska snabbt på mindre vägar om man jämför med i Sverige.
Citera
2016-10-15, 19:29
  #271
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag förstår inte varför det heter taxfree. Det är snudd på falsk marknadsföring, speciellt på Arlanda.
Inom EU existerar inte längre något taxfree-begrepp, med reservation för specialavtal för bland annat Åland och Kanarieöarna. Däremot kan du köpa skattebefriade varor i dessa butiker om det av ditt boardingkort framgår att du ska resa utanför EU.

I de flesta EU-länder är det oftast billigare att köpa sprit med mera på orten än ute på flygplatsen, även om det ibland kan förekomma förmånliga specialerbjudanden i "taxfree"-butikerna.
Citera
2016-10-15, 20:19
  #272
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Inom EU existerar inte längre något taxfree-begrepp, med reservation för specialavtal för bland annat Åland och Kanarieöarna. Däremot kan du köpa skattebefriade varor i dessa butiker om det av ditt boardingkort framgår att du ska resa utanför EU.

I de flesta EU-länder är det oftast billigare att köpa sprit med mera på orten än ute på flygplatsen, även om det ibland kan förekomma förmånliga specialerbjudanden i "taxfree"-butikerna.

Jaha. Då blir det till att åka Ålandsbåt och ta en tur till Kanarieöarna - vilket jag har tänkt att göra. Kanarieöarna är bättre än Mallorca. Mycket skönare klimat på Kanaris och så taxfree då.
Citera
2016-10-15, 21:16
  #273
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Mycket skönare klimat på Kanaris och så taxfree då.
Å andra sidan så gäller "de gamla" införselreglerna från sådana ställen, alltså inga 10 liter sprit och i praktiken obegränsat med öl och vin, utan enbart följande:

1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
4 liter vin
16 liter starköl

Nu har vi dock glidit OT för Mallistråden, så vi stoppar taxfree/införsel-resonemangen nu för att inte ådraga oss vrede från mods.
Citera
2017-07-24, 18:39
  #274
Medlem
Kommer åka till Mallorca för andra sommaren i rad. Förra gången blev det bara Palmanova och Alcudia. Denna gång tänkte jag kolla in Palmas nattliv lite också.

1. Kan någon rekommendera någon kul nattklubb eller bar i Palma?
2. Är det mycket högre klädselkrav än på festorterna t.ex. på Magaluf kan man ju komma in i badshorts och linne, men här kanske man inte ens kommer in i finshorts och t-shirt?
Citera
2017-07-25, 14:05
  #275
Medlem
Tänkte boka en resa till Mallorca, förmodligen Palma-nova. Hur ser det ut med de nya lagarna som precis infördes? Lugnt att ta några öl på stranden eller är det helt uteslutet nu? Går det fortfarande att finna lite party om man blir sugen på det? Tacksam om någon som nyligen varit där kan ge lite input!

Mvh
Citera
2017-07-26, 20:44
  #276
Medlem
DjPuttes avatar
Själv var man ned till Mallorca och Playa De Palma rätt bra ställe bodde på ett hotell i utkanten från tyska partyställena, Nära var det in till Palma stad också kan rekommendera HM Tropical ett bra hotell - personalen toppen nära till stranden!

Palma Nova - Magaluf känns urvattnat tror Playa De Palma har mer party iom de Tyska ställen tex gå in på Schinkensreasse och se Bierkonig ett äkta brauhaus utanför Tyskland.....
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f90366

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback