• 1
  • 2
2010-04-03, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Japp, annars borde det bli väldigt stora loggar om loggar vad folk gör

Retorisk fråga

Sen är det självklart inte omöjligt att logga all trafik, men det är otympligt och onödigt. Så chansen att någon ISP skulle göra detta är mindre än trolig.
Citera
2010-07-07, 14:27
Medlem
Comhem sparar loggar i 6 månader:

http://www.comhem.se/comhem/kundserv...0/-/index.html
Citera
2010-07-07, 14:35
Medlem
junks avatar
Jag är inte orolig föratt comhem skulle ge ut loggar på var jag surfar, dock så litar jag inte på teknikerna skulle lämna ut vem som står på abbonemanget om deras kompis skulle fråga pga. någon internet dispyt. Det vore intressant att veta om alla tekniker har tillgång till systemet som visar vilken kund som har haft IP yadayada på ett specifikt klockslag.

Eller om det är uppgifter som endast Cheferna har tillgång till.
Citera
2010-12-07, 18:06
Medlem
Även om ni säger upp ert engagemang hos Comhem, så kommer de fortfarande att spara era användaruppgifter och era IPloggar "så länge de finner det nödvändigt". Detta från Comhem kundtjänst idag 101207 som tom. hörde med sin chef i frågan.

Vad innebär detta? Ja teoretiskt sett så skulle en intressent kunna åtala er för något ni gjort för länge sedan, vem vet... åratal sedan... då ni var kund hos Comhem. Det innebär även att om ni nu kör med VPN så kan ni bli åtalade för något ni gjort för länge sedan, innan ni började använda er av VPN.
Citera
2011-12-08, 19:42
Medlem
Vad finns att oroa sig för om man inte gör något illegalt? I annan fall lär ju folk köra med
anonymproxy osv.
Citera
2011-12-09, 22:22
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Vad finns att oroa sig för om man inte gör något illegalt? I annan fall lär ju folk köra med
anonymproxy osv.

Jag gör inget illegalt i badrummet heller. Ska jag strunta i att låsa om mig då tycker du?

Just ComHem är ju svårt att byta från, då deras strategi är att lura bostadsrättsföreningar till att konvertera till ComHem-hus istället för att dra stadsnät.
Citera
2011-12-09, 22:35
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
anonymproxy osv.
Om man gör något illegalt som de flesta anser inte borde vara illegalt (typ fildelning) borde man riskera att åka på 500k i böter då?
Citera
2011-12-09, 22:54
Medlem
SkepticalHippos avatar
De vanliga medarbetarna på Comhem kan inte spåra var ert IP befunnit sig, däremot kan de förhållandevis få personerna som sitter på vissa inre avdelningar göra det.

Det är inget de sysselsätter sig med på random dock utan endast om de får en begäran om det från polis eller dylikt. Vet inte exakt om de även lämnar ut till bolag som kan bevisa att en IP-adress olagligt laddat ner något som tillhör dem. De lämnar dock inte ut det till privatpersoner dock.

Handläggarna som sitter och svarar i telefonen har däremot strikta order om att få det att låta som att man när som helst kan åka fast om man så laddar ner ett tre år gammalt avsnitt av "Desperate Housewifes".

Jag jobbar för övrigt inte på Comhem men har fått denna information från säkra källor.
Citera
2013-05-02, 19:59
Citat:
Ursprungligen postat av Bonsaikitten
Även om ni säger upp ert engagemang hos Comhem, så kommer de fortfarande att spara era användaruppgifter och era IPloggar "så länge de finner det nödvändigt". Detta från Comhem kundtjänst idag 101207 som tom. hörde med sin chef i frågan.

Vad innebär detta? Ja teoretiskt sett så skulle en intressent kunna åtala er för något ni gjort för länge sedan, vem vet... åratal sedan... då ni var kund hos Comhem. Det innebär även att om ni nu kör med VPN så kan ni bli åtalade för något ni gjort för länge sedan, innan ni började använda er av VPN.

Men det står ju på deras hemsida att de bara sparar loggar i 6 månader. Vad gäller egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in