• 1
  • 2
2009-04-28, 14:05
Medlem
Hej,

Efter att ha läst att Tele2 inte längre lagrar IP-nummer då det inte behövs enligt lag tänkte jag att vi kunde utnyttja lite konsumentkraft. Kontakta ComHem och kräv att de följer Tele2s och Bahnhofs exempel.

Visserligen kommer de agera såhär:

Citat:

Men självfallet kommer det kännas tryggare för oss kunder om de helt enkelt förstörde bevisbördan i första början.

Maila på: kundservice@comhem.com
Ring på: 0771-55 00 00 , öppningsavgift 50 öre, sen 23 öre minuten (snåla jävlar)

Jag ska ringa dom asap, let's give em hell
Citera
2009-04-28, 14:22
Medlem
Wazas avatar
Är själv bunden till telia annars hade jag bytat leverantör!
Citera
2009-04-28, 14:53
Medlem
Sly^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waza
Är själv bunden till telia annars hade jag bytat leverantör!

Telia är ju bra i det här sammanhanget, för Telia är etablerat i Finland ju och de har en egen IPRED lag som de inte följer. Och Telia lagrar IP-adresser i tre dagar (?) tror jag det var. Plus att Telia kommer nog inte ta ställning till den svenska IPRED lagen heller.
Citera
2009-04-28, 14:54
Bannlyst
Citat:
Comhem sparar IP-adresser en "kortare tid" men är förtegen om hur länge, och Glocalnet endast i tre veckor. Att lämna ut någon av de kundernas användaruppgifter enligt Ipred-lagen är ett känsligt ämne.

– Vi tar frågan vidare till högre instans och överklagar innan vi lämnar ut någonting, säger Maria Stråhle, pressansvarig Comhem.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2805959.svd

De måste väl enligt lag logga ip numren, sedan är frågan hur länge de ska loggas. Ju kortare tid desto bättre såklart
Citera
2009-04-28, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammelDansken
Jag ska ringa dom asap, let's give em hell

Du kommer bara få prata med en massa trötta 20-åringar som inte bryr sig ett skit om dina åsikter, även om du känner dig väldigt viktig när du lägger på luren och fått vädra ut dina principer.
Citera
2009-04-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäsan
Du kommer bara få prata med en massa trötta 20-åringar som inte bryr sig ett skit om dina åsikter, även om du känner dig väldigt viktig när du lägger på luren och fått vädra ut dina principer.

Kanske, men 500 samtal från olika kunder tar om inte annat deras tid vilket påverkar resultatet bara det. Även stora organisationer kan påverkas.
Citera
2009-04-28, 15:16
Medlem
janZZon86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammelDansken
Kanske, men 500 samtal från olika kunder tar om inte annat deras tid vilket påverkar resultatet bara det. Även stora organisationer kan påverkas.

Jag önskar dig lycka till, tror inte att de kommer att ändra på det här trots att kunder ringer in och klagar om detta.
Citera
2009-04-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janZZon86
Jag önskar dig lycka till, tror inte att de kommer att ändra på det här trots att kunder ringer in och klagar om detta.

Så är det kanske, men effekten blir trots allt att de tappar kunder. Om "kampanjen" misslyckas så kommer jag (och fler med mig tror jag) att byta leverantör då jag inte vill riskera en fet böteslapp.
Citera
2009-04-28, 17:23
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2805959.svd

De måste väl enligt lag logga ip numren, sedan är frågan hur länge de ska loggas. Ju kortare tid desto bättre såklart

Det finns inget som säger att de måste spara dokument som knyter kunduppgifter till ett visst IP-nummer. Däremot är det lag på att man måste ge ut dessa loggar vid misstanke av brott.
Citera
2010-04-01, 15:22
Medlem
Har en fråga. Nu när comhem sagt att loggar sparas "permanent", betyder det att allt jag gjort alltid kommer finnas i deras databas för resten av mitt liv? Ev. Torrents/porr/åsikter, allting? Finns det ingen maxgräns för hur länge sådant borde få sparas?

Edit: Visste inte om detta var en bra tråd att skriva i men ville inte göra ny för den här frågan.
Citera
2010-04-01, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crescendo1
Har en fråga. Nu när comhem sagt att loggar sparas "permanent", betyder det att allt jag gjort alltid kommer finnas i deras databas för resten av mitt liv? Ev. Torrents/porr/åsikter, allting? Finns det ingen maxgräns för hur länge sådant borde få sparas?

Edit: Visste inte om detta var en bra tråd att skriva i men ville inte göra ny för den här frågan.

Det är väll mer loggar på vem som använde vilken IP när och inte vad man gör?
Citera
2010-04-03, 13:00
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qexit
Det är väll mer loggar på vem som använde vilken IP när och inte vad man gör?

Japp, annars borde det bli väldigt stora loggar om loggar vad folk gör
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in