• 1
  • 2
2009-04-27, 20:51
Medlem
Finns det löpe i ost/mjölk? Isåfall, vad kan man ta istället om man inte vill ha något med löpe i?
Senast redigerad av Myrix 2009-04-27 kl. 21:07.
Citera
2009-04-27, 21:03
Medlem
Wendigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrix
Hej! Jag läste precis att det finns löpte i ost, finns det det och isåfall finns det i vanlig mjölk också?

Jag är vegetarian och vill absolut inte ha i mig nått kött på det sättet som löpe skapas på...

Löpe finns inte i mjölk, svar nej.
Citera
2009-04-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo
Löpe finns inte i mjölk, svar nej.
tack så jättemycket då ska jag fortsätta dricka mjölk
Citera
2009-04-27, 21:04
Medlem
call3s avatar
Citat:
Hej! Jag läste precis att det finns löpte i ost, finns det det och isåfall finns det i vanlig mjölk också?

Jag är vegetarian och vill absolut inte ha i mig nått kött på det sättet som löpe skapas på...
Dålig titel! fixa den om du kan.
ett förslag vore "innehåller mjölk löpe?"

Jag googlade lite då jag inte har ett mjölkpaket hemma och hittade inget om det

Men som alltid finns det en kommentar i stil med "Jo, och sedan innehåller ju mjölk löpe också vilket man gör av kalvmage."
dock hittar jag ingen bra källa på detta.

Då mjölk inte tillverkas på samma sätt som ost tror jag det är lungt. men jag lämnar över till dePaul eller någon annan som vet/har en bra källa, för slutgiltligt svar

personen över säger samma som jag tror iaf. det är mer än inget
Citera
2009-04-27, 21:10
Medlem
dePauls avatar
Nej, mjölk innehåller inte löpe. Löpe kommer från ett extrakt som utvinns ur kalvmagar och innehåller ett enzym som heter kymosin. Det här enzymet spjälkar proteinet i mjölken. Det här enzymet går att framställa på kemisk väg, men än så länge är det billigare att utvinna ur kalvmagar.

~Paul~
Citera
2009-04-27, 21:11
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, mjölk innehåller inte löpe. Löpe kommer från ett extrakt som utvinns ur kalvmagar och innehåller ett enzym som heter kymosin. Det här enzymet spjälkar proteinet i mjölken. Det här enzymet går att framställa på kemisk väg, men än så länge är det billigare att utvinna ur kalvmagar.

~Paul~
Man behöver inte vänta länge på ett svar från dig iaf =)
Citera
2009-04-27, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

oki, men så i ost finns löpe?
Citera
2009-04-27, 21:15
Medlem
call3s avatar
Citat:
som jag förstår det finns det även syntetiskt (kemiskt) löpe. det bör nämnas på förpackningen då
Citera
2009-04-27, 21:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av call3
Man behöver inte vänta länge på ett svar från dig iaf =)
Haha, ja. Hockeyn är ju nästan avgjord så varför inte leka lite i den här sandlådan .

~Paul~
Citera
2009-04-27, 21:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Beror på vilken ostsort det handlar om .

~Paul~
Citera
2009-04-27, 21:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av call3
som jag förstår det finns det även syntetiskt (kemiskt) löpe.
Ja, precis som jag skrev tidigare .

~Paul~
Citera
2009-04-28, 18:23
Medlem
marnies avatar
Ekologiska ostar innehåller alltid vegetabiliskt löpe (baserat på egna undersökningar). Det brukar dock alltid stå i innehållsförteckningen. Står det "löpe" kan du räkna med kalvmage, med stor det "veg. löpe" kan du vara lugn. Har för mig att "ystenzym" också innebär veg, men är osäker på detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in