Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2012-08-20, 07:20
  #37
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Jag funderar på att skaffa en elcykel och använda den som vintercykel, då ska driften ligga på framhjulet och så trampar man ju med bakhjulet och vipps så har man en 2hjuls driven cykel, och jag vill tro att det ska gå lättare att cykla när det är o plogat så att man inte måste parera styret hela tiden.
Givetvis med däck som har dubbar och grova mönster.

Jag såg i en Kalkhoff katalog och på några av elcyklarna så stod det 45km/h, undra om man kan komma upp i den hastigheten med hjälp av elmotorn eller om det är någon typ av maxfart?
Jag testade en lifebike och det gick inte så fort, men det var skönt att starta och att cykla i uppförsbacke.

Drivning på framhjulet är inte att föredra i halka, det är väldigt lätt att tappa greppet fram och det resultera i handlöst fall för det mesta. Dubbdäck är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna använda elcykel under vintern, stor försiktighet vid svängar som blir långsammare då man inte vill ha någon drivning på framhjulet då.

Visst kommer du upp i 45km/h med elmotorn på dom elcyklarna som byggs för Schwieiz och deras snabbare elcykelklass, maxfarten är fortfarande vad som står på vägen/cykelbanan.

Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Vad jag lyckats snappa upp från vintercykling med elcykel är att elmotorn inte riktigt orkar med faktum att den ska parera sig genom is och snö. På det har den dubbar samtidigt som motor och batteri fungerar sämre i kyla.

När du nämner dubbdäck så undrar jag mer er som har erfarenhet hur dubbdäck funkar vintertid. Är man safe eller måste man tänka sig för mer än på sommaren så man inte halkar?

Jag har inga problem att komma upp i fart på vintern med elcykel, det är bara jag som håller lite lägre fart för att kunna stanna och svänga säkert.
Dubbdäck förvandlar inte vinterväg till sommarväg, man får allt ta det lite lugnare även om man kan hålla lite bättre fart än med sommar däck. Det blir någon sladd även med med dubbdäck men man far inte handlöst i backen, man hinner med att parera och sätta ned en fot så man slipper gå omkull.
Citera
2015-08-29, 11:55
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Vad jag lyckats snappa upp från vintercykling med elcykel är att elmotorn inte riktigt orkar med faktum att den ska parera sig genom is och snö. På det har den dubbar samtidigt som motor och batteri fungerar sämre i kyla.

När du nämner dubbdäck så undrar jag mer er som har erfarenhet hur dubbdäck funkar vintertid. Är man safe eller måste man tänka sig för mer än på sommaren så man inte halkar?

Man är inte 100% safe med dubbdäck men det är en grym skillnad, man känner sig mycket säkrare och det är lättare att starta och bromsa in och att cykla uppför eller nedför isiga backar utan att man ska behöva glida och slira omkring, ibland när jag går med cykeln på vintertid när det är isigt så brukar jag hoppa upp på cykeln istället för jag glider omkring som fan med skorna, och på cykel med dubb så glider jag inget alls.

Jag ska försöka att hitta en bra elcykel som jag kan använda denna vinter, motorn måste vara stark, bra batteri och riktigt grova mönster och dubbar som fan så man klarar av både snö och is, det vore perfekt för oplogade vintermornar.
Citera
2015-08-29, 19:23
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag har bestämt mig för att köpa elcykel. 8000-9000 Kr hade jag tänkt lägga ut, men jag är lite flexibel åt båda håll. Kommer förmodligen att handla över nätet, då jag bor lite avsides. Det verkar finnas mkt sämre utbud av herrmodeller. Det är helst en sådan jag vill ha, men p g a det sämre utbudet är jag flexibel även där. Har sett en del anskrämligt fula modeller på nätet. Där är jag inte fullt så flexibel.

Vilka elcyklar har ni? Är ni nöjda?

Är tacksam för alla seriösa tips om elcyklar och inköpsställe


Jag köpte en i början på sommaren.
Är skit nöjd, betalde 8300 ink frakt och jag har nu cyklat ca 80 mil.

Varje dag jag tar den till jobbet spar jag 100 kronor och det är inte alls jobbigt att cykla med en elcykel.
Förut "fasade" man lite för vissa av de långa backar jag passerar men nu är det inte jobbigare än nedförsbackarna..


http://www.amazon.de/NCM-MB-600-Elek.../dp/B00W969AQS
Citera
2015-09-03, 19:10
  #40
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Jag vill ha en el-cykel men har svårt att cykla om det är tungt när det inte hjälper till. Alltså när man cyklar vanligt. Är el-cyklarna tunga att trampa på när de väger så mycket? Kan man göra så den hjälper lite hela tiden fast det inte är bcake?

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-09-04, 08:54
  #41
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.
Jag vill ha en el-cykel men har svårt att cykla om det är tungt när det inte hjälper till. Alltså när man cyklar vanligt. Är el-cyklarna tunga att trampa på när de väger så mycket? Kan man göra så den hjälper lite hela tiden fast det inte är bcake?

/ Cykel-Ingemar

Det brukar finna tre effektlägen. Mittläget är för 20 kmh och högsta 25 kmh. När jag trampar som attan och ökar farten så beror det på att jag trampar som tusan för elmotorn drar bara upp till max hastighet. Då tror jag att motorn vilar när man trampar själv i nerförsbacken t.ex. Utan elmotorn är de mycket tunga att cykla tyvärr.
Citera
2015-09-04, 09:09
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.
Jag vill ha en el-cykel men har svårt att cykla om det är tungt när det inte hjälper till. Alltså när man cyklar vanligt. Är el-cyklarna tunga att trampa på när de väger så mycket? Kan man göra så den hjälper lite hela tiden fast det inte är bcake?

/ Cykel-Ingemar

Du måste testa ett par stycken.

Tänk på:
- var sitter drivning
- bromssystem
- växlar
- kvalitet
- service
- testa att cykla med motor avstängd
- testa hur tungt det är att cykla över 25km/h
Utöver pris såklart

Upp till 25km/h hjälper motorn till även på plan vindfri väg. Då går det väldigt lätt att hålla 25km/h, man behöver bara veva lite för att motorn ska slå på. Försöker du cykla i 26km/h får du göra hela jobbet själv vilket är mycket tyngre än på en vanlig cykel p g a tyngden och motorbroms.

Därför tenderar elcyklisten att hela tiden ligga i 25km/h utom i de tyngsta backarna där det även med motor sjunker till under 20km/h. Men där tappar den vanliga cyklisten mycket mer.

Alltså har elcyklisten ett jämnare tempo än den vanliga cyklisten, som ju ofta kör fortare än elcyklisten på plan väg men långsammare i uppförsbacke.
Citera
2015-09-04, 21:21
  #43
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det brukar finna tre effektlägen. Mittläget är för 20 kmh och högsta 25 kmh. När jag trampar som attan och ökar farten så beror det på att jag trampar som tusan för elmotorn drar bara upp till max hastighet. Då tror jag att motorn vilar när man trampar själv i nerförsbacken t.ex. Utan elmotorn är de mycket tunga att cykla tyvärr.


Aha jag förstår tack.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-09-04, 21:23
  #44
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekula70
Du måste testa ett par stycken.

Tänk på:
- var sitter drivning
- bromssystem
- växlar
- kvalitet
- service
- testa att cykla med motor avstängd
- testa hur tungt det är att cykla över 25km/h
Utöver pris såklart

Upp till 25km/h hjälper motorn till även på plan vindfri väg. Då går det väldigt lätt att hålla 25km/h, man behöver bara veva lite för att motorn ska slå på. Försöker du cykla i 26km/h får du göra hela jobbet själv vilket är mycket tyngre än på en vanlig cykel p g a tyngden och motorbroms.

Därför tenderar elcyklisten att hela tiden ligga i 25km/h utom i de tyngsta backarna där det även med motor sjunker till under 20km/h. Men där tappar den vanliga cyklisten mycket mer.

Alltså har elcyklisten ett jämnare tempo än den vanliga cyklisten, som ju ofta kör fortare än elcyklisten på plan väg men långsammare i uppförsbacke.

Ja man måste alltså tänka lite extra på hur man cyklar då. Tack

/ Cykel-Ingemar
Citera
2018-04-18, 22:18
  #45
Medlem
Varning för Ecoride som har dålig service. För reparation för man vänta 3 - 4 veckor innan man får en tid för.
Citera
2018-04-29, 12:38
  #46
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sueca69
Varning för Ecoride som har dålig service. För reparation för man vänta 3 - 4 veckor innan man får en tid för.
Har en Ecoride själv. Den står nu oanvänd för att den behöver nytt batteri och den typen av batteri finns inte längre att köpa. Det gör mig lite tveksam till att välja Ecoride i fortsättningen även om själva cykeln är helt okej annars.

Jag föredrar bakhjulsdrift, blir stabilare.
Citera
2018-04-29, 19:07
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Har en Ecoride själv. Den står nu oanvänd för att den behöver nytt batteri och den typen av batteri finns inte längre att köpa. Det gör mig lite tveksam till att välja Ecoride i fortsättningen även om själva cykeln är helt okej annars.
Jag föredrar bakhjulsdrift, blir stabilare.

Jag läste någonstans att det finns någon som fixar batteripaket till betydligt lägre pris än det man ger som reservdel.
Hen byter cellerna i paketet. Ofta är det standardceller som finns att köpa kartongvis till vettiga priser.
Har man då utrusning för att lossa de gamla och få i nya så blir oftast det nya batteriet betydligt bättre än original på grund av att tekniken utvecklats så att det går in mera energi i samma volym ny jämfört med tidigare.

Tyvärr så sparade jag inte länken men det borde gå att googla fram.
Testa med envolt.se eller batteridoktorn.se
Citera
2018-04-30, 17:03
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pgerts
Jag läste någonstans att det finns någon som fixar batteripaket till betydligt lägre pris än det man ger som reservdel.
Hen byter cellerna i paketet. Ofta är det standardceller som finns att köpa kartongvis till vettiga priser.
Har man då utrusning för att lossa de gamla och få i nya så blir oftast det nya batteriet betydligt bättre än original på grund av att tekniken utvecklats så att det går in mera energi i samma volym ny jämfört med tidigare.

Tyvärr så sparade jag inte länken men det borde gå att googla fram.
Testa med envolt.se eller batteridoktorn.se

Bra tips! Särskilt till de med batterier som inte går få tag på längre.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback