Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-26, 13:24
  #1
Medlem
Försöker få igång en mjukvaruraid (raid-0) i min ubuntu 9.04 installation. Jag har två 1 TB sata diskar för det. Har en tredje disk för OS'et.

Har googlat efter en del guider men har inte lyckas få till det. Vissa guider visar hur man partitionerar under själva installationen, och det ser ju lätt ut då, men i min desktop installation kan jag inte få fram de menyvalen (verkar det som). Kanske bara är på en server-cd de finns?

Hade tänkt att man skulle kunna partionera diskarna från en terminal/program inne i desktop, som 'physical raid volume', men har ej funnit hur.

Det jag har försökt få till något med är admdm och dmraid, men partionering är fortfarande ett frågetecken.

Någon som klurat på detta förrut?

Mvh
Citera
2009-04-26, 14:06
  #2
Medlem
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=408461

Vill du konfa raid när du installerar lär du köra alternate skivan och installera mdadm först.

Har du skapat raiden med mdadm kan du partionera med gparted för grafiskt eller med fdisk i konsollen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback