Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-26, 10:01
  #1
Avstängd
I'maducks avatar
Jag hörde av någon TV-kock att om man ville ha hemgjord keso var det bara att koka fil. Bollnäsfil hade jag, som är ganska rund och mild, som jag kokade. Inte så mycket, bara kanske två deciliter. Jag tänkte att eftersom fil har lite samma konsistens som typ bearnaisse ska det säkert inte koka så länge. Jag drog av kastrullen efter bara kanske en och en halv minut - alltså ungefär den tiden det behövs för att värma bearnaisse.
Min "keso" såg förjävligt ut, små klumpar som flöt runt i något slags gul sås - det hela var en mycket ful anrättning. Smaken var värre...


Finns det någon som kan hjälpa mig med mina problem?
Citera
2009-04-26, 10:12
  #2
Medlem
Dr_Dollars avatar
http://frunpagarden.blogspot.com/2008/03/keso.html


Den kanske hjälper..?
Citera
2009-04-26, 10:22
  #3
Avstängd
I'maducks avatar
Tack! Men vart fan får man tag på löpe?
Citera
2009-04-26, 10:25
  #4
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'maduck
Tack! Men vart fan får man tag på löpe?
många vanliga matbutiker har det, annars får du fråga på apoteket.
Citera
2009-04-26, 10:26
  #5
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'maduck
Tack! Men vart fan får man tag på löpe?



Satt och tänkte på det sekunden efter jag postat, och jag önskar jag kunde svara...men kanske nån snäll lokal bonde kan hjälpa dig?
Du behöver iaf inte så himla mycket.
Citera
2009-04-26, 10:27
  #6
Medlem
PacmanSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'maduck
Tack! Men vart fan får man tag på löpe?

läs kommentarerna i länken
Citera
2009-04-26, 10:27
  #7
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
många vanliga matbutiker har det, annars får du fråga på apoteket.


Jahaa...trodde man gjorde sånt på bonngårdar
Citera
2009-04-26, 12:38
  #8
Medlem
https://www.flashback.org/showthread.php?t=890385
Citera
2009-04-26, 13:10
  #9
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'maduck
Jag hörde av någon TV-kock att om man ville ha hemgjord keso var det bara att koka fil. Bollnäsfil hade jag, som är ganska rund och mild, som jag kokade. Inte så mycket, bara kanske två deciliter. Jag tänkte att eftersom fil har lite samma konsistens som typ bearnaisse ska det säkert inte koka så länge. Jag drog av kastrullen efter bara kanske en och en halv minut - alltså ungefär den tiden det behövs för att värma bearnaisse.
Min "keso" såg förjävligt ut, små klumpar som flöt runt i något slags gul sås - det hela var en mycket ful anrättning. Smaken var värre...


Finns det någon som kan hjälpa mig med mina problem?

Om du silar din fula anrättning genom t ex ett kaffefilter, så får du färskost. Det är precis som keso, fast utan dom små fina bollarna. Salt och färska örter är gott att krydda med.
Citera
2009-04-26, 14:50
  #10
Avstängd
I'maducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Om du silar din fula anrättning genom t ex ett kaffefilter, så får du färskost. Det är precis som keso, fast utan dom små fina bollarna. Salt och färska örter är gott att krydda med.


Så kokt fil silat genom ett filter blir färskost? Vilken typ av fil ska jag använda?
Favoritfilen är Kefir - den ryska filen. Den är lagom rund i smaken, lite söt och lite sur. Jag hatar långfil men jag kan tänka mig att det är bra för att göra ost då det redan är jävligt klumpigt och lite senigt.
Citera
2009-04-26, 15:00
  #11
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'maduck
Så kokt fil silat genom ett filter blir färskost? Vilken typ av fil ska jag använda?
Favoritfilen är Kefir - den ryska filen. Den är lagom rund i smaken, lite söt och lite sur. Jag hatar långfil men jag kan tänka mig att det är bra för att göra ost då det redan är jävligt klumpigt och lite senigt.
du ska inte koka filen, den ska bara värmas upp så pass att den skär sig.
Kefir går utmärkt att göra färskost på.
man brukar även blanda i ca 3dl gräddfil till en liter fil innan uppvärmning, men det går nog bra utan.
Citera
2009-04-26, 16:35
  #12
Medlem
JoeDevolas avatar
Kloka ord från Stilton. Kan tillägga att det går att göra på mjölk (3%) också. Då får man skära den uppvärmda mjölken med något surt, t ex vinäger. Har för mig att 0.5 dl vinäger per liter mjölk är lagom. Jag höftade i för mycket hallonvinäger en gång. Det smakade för jävligt.

Restprodukten heter vassla. Den kan man använda i brödbakning, eller om man har alldeles för mycket fritid; Koka messmör på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback