Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-05, 23:25
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Nikotin frisätter stora mängder av signalsubstanser, bl.a dopamin och noradrenalin. Det är det sk. belöningssystemet man brukar prata om. Kroppen sänker den egna frisättningen och när du slutar kommer dina dopamin nivåer vara åt helsike låga innan kroppen justerar för förändringen. Det är en av anledningarna till att många upplever att man blir trött, nedstämd och får koncentrationssvårigheter när man slutar. Och jo, mängden du får i dig spelar roll. Större mängder nikotin innebär större mängder av sk. nikotinreceptorer.
Citat:
Ursprungligen postat av Shihoin
Nikotin orsakar en frisättning av dopamin, precis som heroin, vilket ger en känsla av välbehag.
Kroppen vänjer sig vid den mängd dopamin allt eftersom. Får man inte den mängd efter ett en lång tids regelbunden användning av nikotin, så känner man "obehag" av den minskade mängden dopamin.
Det är individuellt hur lång tid och hur mycket nikotin man måste bruka innan det sker.
Kan garantera dig att det handlar om en tidsfråga om du röker ett paket om dagen.

Vana, beroende - kalla det vad du vill, men dopamin och dess effekt är definitivt inte ett påhitt eller en inbillning.
Källa: (FB) Jag har rökt många gånger utan att bli beroende

Det blir förändringar i hjärnans belöningssystem. De negativa effekterna är bl.a. att bli beroende av en substans kroppen i grund och botten egentligen inte behöver och att det skapas en kemisk obalans.
Citera
2015-02-06, 11:55
  #38
Medlem
Dopamin verkar vara ett lustigt djur.

De senaste tio åren eller så har jag tagit en hel del neuroleptika av olika slag, inte konstant men ofta. Minskar dopaminupptaget. Varje gång jag började med ett nytt efter en period utan blev jag djävulusiskt röksugen, trots att jag inte rökt på ca 20 år. När jag inte gav efter för det gick det över på några dagar, men lite skumt kändes det att plötsligt gå och dregla efter min karls lösa grovsnus.

För ett år sedan blev det en ny läkare och hejdå neuroleptika. Efter ett tag märkte jag att jag knappt drack kaffe längre, en kopp på morgonen (som jag ibland kastar hälften av) istället för 6-7 per dag. Choklad, både mörk och ljus - helt ointressant. Alkoholsuget är väldigt lågt, en gång i kvartalet kan räcka. Till och med min karikatyrmässiga kvinnliga last, shopping, har minskat med säkert 90 procent. Någon neurovetare är jag sannerligen inte, men upplevelsen är att min tröskel för kickar har minskat sedan just denna typ av mediciner togs bort (jag tar fortfarande annat).
Citera
2015-02-18, 20:56
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgammal
Dopamin verkar vara ett lustigt djur.

De senaste tio åren eller så har jag tagit en hel del neuroleptika av olika slag, inte konstant men ofta. Minskar dopaminupptaget. Varje gång jag började med ett nytt efter en period utan blev jag djävulusiskt röksugen, trots att jag inte rökt på ca 20 år. När jag inte gav efter för det gick det över på några dagar, men lite skumt kändes det att plötsligt gå och dregla efter min karls lösa grovsnus.

För ett år sedan blev det en ny läkare och hejdå neuroleptika. Efter ett tag märkte jag att jag knappt drack kaffe längre, en kopp på morgonen (som jag ibland kastar hälften av) istället för 6-7 per dag. Choklad, både mörk och ljus - helt ointressant. Alkoholsuget är väldigt lågt, en gång i kvartalet kan räcka. Till och med min karikatyrmässiga kvinnliga last, shopping, har minskat med säkert 90 procent. Någon neurovetare är jag sannerligen inte, men upplevelsen är att min tröskel för kickar har minskat sedan just denna typ av mediciner togs bort (jag tar fortfarande annat).
OK, överstimulering genom för mycket dopamin. Ja men även biverkningar med mediciner... När du skriver "djävulusiskt röksugen" vid intag av neuroleptika så har det säkert med att neuroleptika minskar dopaminupptaget.
Citera
2015-02-18, 21:20
  #40
Medlem
Citat:
Har man snuset ett tag så bidrar bara snusen till att man kommer in i ett normaltillstånd, ett tillstånd som man naturligt har när man aldrig har slutat, att nå detta stadie kan ta otroligt lång tid om man har snusat länge, då blir det ett rent helvete att snusa. Det är inte kul att ena dagen må hur bra som helst och nästa ha nästintill panikångest och en ryckande läpp som dallrar, som man kan känna hur den vibrerar för att den inte får sitt nikotin.
Källa: (FB) Sluta snusa-tråden

Riktigt tråkig situation när känslan av belöning övergår till normaltillstånd. För att känna sig "normal" behöver man t.ex. nikotin.

Det här normaltillståndet går att uppnå UTAN droger. Det kan vara en kemisk obalans i början när man slutar med något, men sedan anpassar sig kroppen och läker sig själv med tiden.

Medicin är annorlunda, men det ska ju definitivt inte tas i onödan, psykofarmaka är starka kemikalier och kan leda till kemisk obalans, se: Dr Peter Breggin avslöjar kvacksalveriet inom psykiatrin – Psykofarmaka får hjärnan att skrumpna
Citera
2015-05-21, 16:57
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Har man snusat i flera år och konstant stoppat in prillor med 8mg nikotin under läppen som har utsöndrats under majoriteten av dygnets timmar så tar det inte nån vecka innan man blir återställd, det tar månader, tom åratal innan man är på scratch igen.

Nikotinet är ur blodet på på några dagar, so far so good, men problemet som kvarstår är dopaminreceptorerna som inte längre får den mängd nikotin som krävs för att må bra. Så när man mår dåligt efter 1 - 2 månader eller vad det nu är så beror det på att dopaminreceptorerna inte har återhämtat sig till normalt läge, det kan ta hur lång tid som helst och är individuellt och beroende på hur länge och mycket man rökt och snusat.
Källa: Sluta snusa-tråden

Acetylkolinmottagare och frisättning av dopamin. Begär och svåra situationer är inte lätta för den som slutar.
Citera
2015-06-27, 19:43
  #42
Medlem
Var diskuteras om utsättningssymtom/abstinenssymptom av droger eller mediciner? Avvänjning genom extra intag av god näring, men hur svårt ska det vara med att föra fram hela sanningen till att börja med?
Citera
2015-07-11, 19:29
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varzog
Kan man återställa dopaminreceptorerna fullständigt?

Nu har jag förvisso bara kört ett kort (men intensivt) kokainbruk under en festkväll och slutat snorta vid 10 på morgonen. Utgår således från att jag inte skadat/blivit av med receptorer så pass att jag inte kan bli återställd.
Men frågan väcktes.

Finns det belägg för att man kan återställa sina dopaminreceptorer fullständigt efter att de skadats/försvunnit?
Hur lång tid tar det isåfall?
Kan dopaminreceptorerna skadas/försvinna efter en enda festkväll där man drar i sig ca 1,5 gram kokain?
Källa: (FB) En FAQ om Kokain

Missbruk orsakar kemiska obalanser i hjärnan. Permanenta skador kan uppstå vid höga doser. Utan att fortsätta efter en festkvällen kommer en depression och sedan återställer sig kroppen oftast?
Citera
2015-07-11, 20:15
  #44
Medlem
lithionits avatar
huruvida det ger bestående men beror på valet av drog. Opiater t.ex. som är egentligen en ganska tung drog har inte samma förödande effekter som t.ex. MDMA som direkt kan skada sertoninreceptorer i hjärnan med resultat av en livslång hög risk att utveckla depression som dessutom ofta blir mkt svårbehandlad.

Marijuana speciellt om det konsumeras i ungdomen kan ge långsiktiga biverkningar som minskad intelligens och kognitiva problem som ej skulle förekommit annars, andra tråkigheter är att bruk av marijuana ökar risken för att få en psykossjukdom längre fram...
Citera
2015-08-09, 17:46
  #45
Medlem
lithionit, en läkare kan skriva ut läkemedel som påverkar seratoninnivåerna. Är de säkrare än MDMA (eller ecstasy)?
Citera
2015-10-28, 15:30
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
huruvida det ger bestående men beror på valet av drog. Opiater t.ex. som är egentligen en ganska tung drog har inte samma förödande effekter som t.ex. MDMA som direkt kan skada sertoninreceptorer i hjärnan med resultat av en livslång hög risk att utveckla depression som dessutom ofta blir mkt svårbehandlad.

Marijuana speciellt om det konsumeras i ungdomen kan ge långsiktiga biverkningar som minskad intelligens och kognitiva problem som ej skulle förekommit annars, andra tråkigheter är att bruk av marijuana ökar risken för att få en psykossjukdom längre fram...
Opioder är fysiskt beroendeframkallande. Avvänjningen är svår. Överdos, kan leda till dödsfall. Hur ren är en heroinboll egentligen? Tänker du på en annan opiod?

Stimulantier av hårdare slaget kan orsaka UBO "unidentified bright objects", de visas på skanningar av hjärnan.

SSRI kan orsaka våldsamheter http://ssristories.org/ och varför skriver man inte ut t.ex. L-tryptofan istället?
Citera
2015-10-28, 20:37
  #47
Medlem
Valsus avatar
I litteraturen får vi lära oss att hjärnan aldrig blir riktigt som förr.

Men skulle vilja säga att det händer mycket inom medicin-världen så att ställa upp i kliniska studier runtom i världen kan faktiskt bära hopp.

Olika slags elektro-terapier och stamceller verkar lovande. Men är inte för insatt i ämnet.
Det finns gyllene korn lite överallt, gäller bara att hitta dessa.
Citera
2015-10-30, 22:13
  #48
Medlem
Återställningen, om man ger en chans kan faktiskt under ske.

Neuroplasticitet, epigenetik – och nya perspektiv för genusvetenskapen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback