2009-04-25, 18:48
Medlem
Skogswalds avatar
Det står ju så på i princip all frysmat. Hur seriöst är det? Let me tell you the deal here. När jag fick månadens bidrag bunkrade jag upp med billig frysmat, eg. köttbullar, kycklingfilé, fiskpinnar, pyttipanna. Så idag när jag ska och ta ut nåt ser jag att det droppar vatten, och temp-mätaren visar omkring nollan, när den brukar visa -18. Upptäcker att jag råkat komma åt power-knappen. Daamn! Slog igång strömmen igen, så nu ska det gå nedåt.

DOCK(!) Måste jag slänga bort typ 10st kilosförpackningar med frysta köttbullar? Det vore katastrofalt. Några Gorbys låg där också. De kändes lite halvmjuka just när jag stack in handen, fast jag hoppas att [trots förmaningen att-inte..] kunna "frysa efter upptining", för min ekonomi gillar inte att behöva slänga rubbet och köpa nytt lager.

Vad tror ni? Ett halvt dygn kan den ha varit avstängd, något sånt. Är jag trygg i att bara låta allt frysas ner nu igen..? Plz be positive. Är risken för salmonella under 5% så tar jag det osäkra före det säkra och håller kvar i mitt magasin.
Citera
2009-04-25, 19:01
Medlem
dePauls avatar
Köttbullarna kan du återfrysa. Kycklingfilén och fisken är däremot så pass känsliga att du nog bör äta dem snarast.

Det går inte att generellt svara på den här frågan om man inte vet specifikt vilken mat det handlar om.

~Paul~
Citera
2009-04-25, 19:25
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Köttbullarna kan du återfrysa. Kycklingfilén och fisken är däremot så pass känsliga att du nog bör äta dem snarast.

Det går inte att generellt svara på den här frågan om man inte vet specifikt vilken mat det handlar om.

~Paul~

Tack för den iaf. Det största partiet är nog köttbullar, som sagt, sisådär 10x enkilosförpackningar. Sen är det väl en halv kycklingfilé (plastpacket öppnat sen tidigare), och sisådär 10x fiskpinnelådor.
Citera
2009-04-25, 19:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Tack för den iaf. Det största partiet är nog köttbullar, som sagt, sisådär 10x enkilosförpackningar. Sen är det väl en halv kycklingfilé (plastpacket öppnat sen tidigare), och sisådär 10x fiskpinnelådor.
Hm, tråkigt det där. Kycklingfilén kan du laga till och frysa de färdiga rätterna. Pinnarna däremot bör ätas meden gång hur det nu skall gå till .

~Paul~
Citera
2009-04-25, 19:36
Medlem
epost72s avatar
Tillaga och gör matlådor skulle ju kunna vara en idé? om det är tillagat så borde det gå att frysa ned igen. Men någon mer får backa upp mig där jag är inte säker.

Ops ser att föregående tipsar om tillagning.

EDIT
Kan meddela att jag brukar steka fiskpinnar och göra matlådor det går bra och värma igen och jag har inte blivit sjukare än vad jag redan är

Skulle ju isf gå att steka bara fiskpinnar och lägga i lådor så har man den ena delen klar bara att micra och göra någonting att ha till.

Det är klart att det kommer gå åt många fryskärl...
Senast redigerad av epost72 2009-04-25 kl. 19:46.
Citera
2009-04-25, 19:50
Medlem
Skogswalds avatar
Klockren idé det där med att göra lådor. Jag gör tametusan så. Steker upp alla tio förpackningarna och kokar potatis. Sen slänger jag in "mixen" i fryspåsar (i avsaknad av rejäla fryskärl, hrhr) och lägger i frysen. Sen tar jag en påse vid behov och mikrar värm, oså på me rejäl klick majonäs o så äta. Awsome!

Sen ere sisådär 5x Billys & 5x Gorbys också. Vad tror ni om dem?
Citera
2009-04-25, 19:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Dem kan du frysa igen.

~Paul~
Citera
2009-04-25, 19:55
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Klockren idé det där med att göra lådor. Jag gör tametusan så. Steker upp alla tio förpackningarna och kokar potatis. Sen slänger jag in "mixen" i fryspåsar (i avsaknad av rejäla fryskärl, hrhr) och lägger i frysen. Sen tar jag en påse vid behov och mikrar värm, oså på me rejäl klick majonäs o så äta. Awsome!

Det lär bli rejäla isklumpar av det om du fryser om dem...
Men jag tror inte det är någon fara, passa på att äta några av dem med engång
Citera
2009-08-13, 13:40
Medlem
abecedefs avatar
När du sedan tinar upp dem, vilket lär vara ett helvete, så gör du bäst i att lägga påsen i vatten tills det börjar mjukna och du kan dela på biten. Sedan micra.

Det går väl inte att frysa in potatis?
Citera
2009-08-13, 13:50
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abecedef
När du sedan tinar upp dem, vilket lär vara ett helvete, så gör du bäst i att lägga påsen i vatten tills det börjar mjukna och du kan dela på biten. Sedan micra.

Det går väl inte att frysa in potatis?
Nej koka inte potatis och frys in för i bövelen!
Edit: Såg att tråden är 4 månader gammal nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in