Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-24, 23:36
  #1
Medlem
theumans avatar
Tidigare idag så hörde jag en smäll från datorn, jag var i ett annat rum men hade datorn på. När jag går dit ser jag att allting i rummet är svart, en säkring har alltså gått. Jag byter säkringen, men datorn är helt strömlös..

Vad har troligen hänt? Har nätaggregatet pajjat eller är det moderkortet?
Jag har gjort nån form av test där jag tog lös sladden till moderkortet osv enligt:
"Koppla loss åter igen strömsladden och atx kontakten från moderkortet. Ta en bit vanlig elkabel och skala av på båda änderna, tryck fast en av kontakterna på grön hål och den andra sidan på kabeln på svart (valfri) hål på atx kontakten.
Har du gjort rätt nu och nätaggregaten fungerar så skall hårddiskarna och cd-enheten gå igång. Strömsladden måste givetvis sitta i.
Fungerar det då så är problemet med någon komponent på moderkorten och inte nätaggregatet."

Fast ingenting hände, kan jag då vara säker på att det är nätaggregatet som är trasigt och bara köpa ett nytt eller bör hela datorn lämnas in på reparation för säkerhets skull?

Vad bör jag tänka på om jag skulle köpa ett nytt nätaggregat? Finns det olika pin osv?

Tack på förhand
Citera
2009-04-24, 23:39
  #2
Medlem
theumans avatar
Fel post..
__________________
Senast redigerad av theuman 2009-04-24 kl. 23:47.
Citera
2009-04-24, 23:41
  #3
Medlem
Förmodligen nätaggregatet. Kan bli skador på moderkortet om man har otur. Oavsett så behöver du ett nytt nätagg. 24-pins är standard för lite nyare datorer tror jag. Annars finns det adaptrar från 20 till 24-pin, kostar 70 spänn säkerligen.

Är ingen dataexpert, men hade ett liknande problem när jag skruvade ihop min dator
Citera
2009-04-24, 23:46
  #4
Medlem
theumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uke...T-feldt
Förmodligen nätaggregatet. Kan bli skador på moderkortet om man har otur. Oavsett så behöver du ett nytt nätagg. 24-pins är standard för lite nyare datorer tror jag. Annars finns det adaptrar från 20 till 24-pin, kostar 70 spänn säkerligen.

Är ingen dataexpert, men hade ett liknande problem när jag skruvade ihop min dator

Tack för snabbt svar, får ta och kolla upp om man kan utläsa hur många pin det befintliga har.
Citera
2009-04-25, 00:14
  #5
Medlem
bara att räkna dom! Den med 20-pin är ca 1 cm smalare än den med 24.
Citera
2009-04-25, 01:09
  #6
Medlem
Joo, Kan ha blivit en kortslutning i nätagget- Eller så har några kretsar brunnit.
Lämna den på "felsökning" eller nått- Om du inte kan själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback