Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2011-01-07, 11:26
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Håller med om svårigheten att jämföra olika djur. Denna svårighet gör också att det är lätt att rigga undersökningar till människans respektive djurets fördel.
Istället för sifferexercis skall man kanske nöja sig med att människan er oerhört mycket intelligentare än alla andra djur.
Trots svårigheten med jämförelser tror jag det vara rätt att påstå att en hund är mer intelligent än en katt som är mer intelligent än en ödla.

Att hundar är smartare än katter är ju enligt vårt sätt att se på IQ. En leopard som måste räkna ut hur man lägger upp ett bakhåll för sitt byte så inser man att kattdjur måste besitta en annan typ av intelligens än hundar. Dessutom så kan lejon uppvisa samma typ av kollektivt beteende som hundar vilket tyder på ganska hög intelligens. Skulle tro att katter har liknande IQ oavsett vilken storlek fast lejon kanske växlat in på ett annat spår än övriga kattdjur pga deras flockmentalitet.

Visst är människan smartare än alla andra djur totalt sett men att delfiner och valar också besitter hög IQ råder väl ingen tvekan om...dock tror jag inte att vi är bäst på alla områden vilket schimpanstestet visar och forskningen kommer nog att göra nya upptäckter vad gäller djurs intelligens.
Citera
2011-01-07, 13:17
  #74
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Jag är fullständigt övertygad om att det inte är pa det sättet, utan tvärtom. Ondskan och dumheten ökar i takt med domesticeringen. Det är p g a av avsaknad och sorg som människan ränner hit och dit och sysslar med dumheter. Vi har förtört hela naturen: det finns ingen skog kvar, inga träsk, inget fritt djurliv. Djupt inom oss saknar vi allt detta utan att veta vad det är vi saknar. De flesta av oss har och kommer aldrig att uppleva vad det innebär att vara nöjd och god.

Du vill att jag skall bevisa det! Det är svart eftersom det inte finns nagon natur kvar. Dock, om du tar dig tid att lyssna pa gamla radiointervjuer av landsbor som var unga pa 1800-talet kommer du att frapperas av deras harmoniska lugn och godhet.

Återigen är din obildning ett stort problem för en meningsfull diskussion. Det finns massor med natur kvar. Men du, ska du inte jobba för att bevara den natur som finns kvar och påverka människor så mycket du kan istället för att bete dig som ett barn med sockerberoende? Eller är du bara intresserad av din egen lycka och skiter i andra människor? Det är gör att du är ungefär lika sympatisk som börskillarna på wall street som köper guld när Twin Towers brinner. D.v.s inte överdrivet.
Citera
2011-01-07, 15:00
  #75
Medlem
slugs-Ps avatar
Orkar inte läsa hela tråden men det TS beskriver är väl en viss form av intelligens, Katter å hundar är bra på att läsa kroppspråk. Det är inte svårare än så.
Citera
2011-01-07, 18:15
  #76
Medlem
attacksnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Orkar inte läsa hela tråden men det TS beskriver är väl en viss form av intelligens, Katter å hundar är bra på att läsa kroppspråk. Det är inte svårare än så.

Människor, delfiner och apor(?) är de enda djuren som förstår att det är dem själva dem ser, när de tittar på sig själva i en spegel. Ganska intressant.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2011-01-07, 18:38
  #77
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Återigen är din obildning ett stort problem för en meningsfull diskussion. Det finns massor med natur kvar. Men du, ska du inte jobba för att bevara den natur som finns kvar och påverka människor så mycket du kan istället för att bete dig som ett barn med sockerberoende? Eller är du bara intresserad av din egen lycka och skiter i andra människor? Det är gör att du är ungefär lika sympatisk som börskillarna på wall street som köper guld när Twin Towers brinner. D.v.s inte överdrivet.

Det verkar som om du med natur menar uppodlade akrar och vedskog, eller hur kan du fa det till att det finns mycket natur? Naturen har ju förstörts successivt under 1000-tals ar och fatt dödsstöten de senaste 100 aren. Nu finns det helt enkelt ingen orörd natur kvar. Nationalparkerna är sma droppar i havet som även dom är förstörda och spridda pa stora omraden sa inga djur kan leva där.

Kallar du en nationalpark pa lat oss säga 45 kvadratkilometer omgiven av motorvägar nära en stad pa en halvmiljon med ett arligt besöksantal pa lat oss säga 200 000 människor natur da saknar du fullständigt förmaga att tänka dig hurudan den har gjorden en gang var. Det finns ingen natur längre, dom flesta arter är utrotade och dom fa som finns kvar är spillror av vad dom var, d v s hotade av utrotning. Hur kan du kalla mig "obildad" da jag anför fakta.

Vad som behövs är mer radikala atgärder än att "jobba" för en natur som inte finns: det behövs krig helt enkelt. Vi maste förstöra all teknik och förgöra samhället.
Citera
2011-01-07, 18:58
  #78
Avstängd
Failstorms avatar
Delfiner är smartaste av alla djuren som finns
Citera
2011-01-07, 20:57
  #79
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Mitt påstående hänför sig till de böcker och artiklar inom, psykologi, etologi, och Kognitionsforksning jag läst.
Var har du hämtat uppgifterna om hundars intelligens och ännu mer intressant skulle vara att få se de tester där en papegoja matchar en femåring, häpnadsväckande påstående.

Har du aldrig hört talas om jakon Alex? http://en.wikipedia.org/wiki/Alex_(parrot)

Han hade ett ordförråd på runt 150 ord, och förstod vad han sa.
Citera
2011-01-10, 21:24
  #80
Medlem
Zanizailas avatar
http://www.youtube.com/watch?v=O_Fpad20Zbk
http://www.youtube.com/watch?v=Twg4Yg4gFoo
Watch and learn.

I den första ser vi Alex' efterträdare, Griffin. Träningen går ut på att få papegojorna att förstå vad de pratar om. De kan känna igen mängder (jag vet inte exakt hur många) av olika material, färger, och objekt, säga vad som är vad, och förklara skillnaden.

Det är dessutom mycket vida känt bland papegojägare, att papegojor har intelligensen av små barn.
http://www.youtube.com/watch?v=3e9CxOT_BI8
__________________
Senast redigerad av Zanizaila 2011-01-10 kl. 21:45.
Citera
2011-01-11, 10:51
  #81
Medlem
slugs-Ps avatar
Korpar kan vad jag hört räkna till 4a, kråkor är smarta dom räknar ut medelhastighet på bilar för att hinna käka så mycket som möjligt på as som ligger på vägar.
Vildsvin är med riktigt smarta, dom spårar ofta av ett område för att se så allt är ok innan dom exponerar sig på öppna ytor eller vid foderplatser.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback