Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-23, 15:10
  #1
Medlem
Not_mes avatar
Jag är på jakt efter en billig men bra gps som kan följa med på en liten trip i Europa i sommar. Tänkte egentligen köra med enbart papperskartor, men GPS är ju så smidigt så jag måste undersöka alternativet åtminstone!

Såg att både Teknikmagasinet och Clas Ohlson säljer gps-puckar. Jag funderar lite över vilka kartprogram som finns att använda till de här puckarna, och om det är värt att satsa på dem. Sen lite frågor kring de billiga gps-navigatorerna som finns. Går de att uppgradera? I så fall hur? Och vad kostar det? Eller är det piratebay som man blir hänvisad till?
Citera
2009-04-23, 16:23
  #2
Medlem
Alfaslangs avatar
GPS-puckarna på Classe, Kjelle och Teknik pratar NMEA. Det är nog den absolut vanligaste standarden för GPS-mottagare, så du bör således kunna använda precis vilket kartprogram som helst som har stöd för GPS.

Kanske ett icke-svar, men nu har du lite att gå på i alla fall.
Citera
2009-04-23, 16:28
  #3
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
GPS-puckarna på Classe, Kjelle och Teknik pratar NMEA. Det är nog den absolut vanligaste standarden för GPS-mottagare, så du bör således kunna använda precis vilket kartprogram som helst som har stöd för GPS.

Kanske ett icke-svar, men nu har du lite att gå på i alla fall.

Tack! Det är bra att veta. Vad är det man ska titta efter när man jämför? De kostar ju ungefär lika mycket...

Kan du nämna några kartprogram som du känner till eller kanske till och med rekommenderar?
Citera
2009-04-23, 20:10
  #4
Medlem
Not_mes avatar
Har nu införskaffat en puck från Kjell, och den fungerar hur bra som helst med min pc...

Nu undrar jag om det finns några bra alternativ för mac? Det är PC:n som ska med ut och resa för den är lite äldre och jag blir inte hemskt olycklig om den lir stulen längs vägen! Men det vore ju kul att kunna använda den på macen också. Pucken är installerad (och fungerar), men jag har inga kartor.

Tips?
Citera
2009-04-23, 21:20
  #5
Medlem
Pegasusx9s avatar
program

Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Tack! Det är bra att veta. Vad är det man ska titta efter när man jämför? De kostar ju ungefär lika mycket...

Kan du nämna några kartprogram som du känner till eller kanske till och med rekommenderar?

Det är en samvetsfråga om man vill köpa..., ladda ner och prova (gillar du det så köp). Har provat Microsoft Street and Tips 2005 nyss i USA, funkade helt ok, skönt att veta var man är. Microsoft Autoroute Europe 2007 ska väl funka tycker jag. Garmin har väl en variant att lägga in på PC (Mac?) men jag orkade inte prova, det var för trixigt (ej köpt).

Hoppas det hjälper lite iaf

/P
Citera
2009-04-23, 21:29
  #6
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pegasusx9
Det är en samvetsfråga om man vill köpa..., ladda ner och prova (gillar du det så köp). Har provat Microsoft Street and Tips 2005 nyss i USA, funkade helt ok, skönt att veta var man är. Microsoft Autoroute Europe 2007 ska väl funka tycker jag. Garmin har väl en variant att lägga in på PC (Mac?) men jag orkade inte prova, det var för trixigt (ej köpt).

Hoppas det hjälper lite iaf

/P

Jag laddade ner trial-versionen till Mappoint 2009 som är uppföljaren till Autoroute verkar det som. Funkar kanonbra på PC!

Men det är det där med macen, det verkar vara svårt att hitta...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback