Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-06, 11:20
  #9745
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Vad menar ni med smäcklås"? Han hade den typ av lås som slogs igen av sig själv och alltså inte behövde låsas utifrån. Det har jag fått bekräftat. Jag är rätt säker på att de nycklar som låg framme i lägenheten var de han använde. Säkert hade han reservnycklar men det fanns ju ingen anledning till att de skulle ligga framme. Däremot var det vanligt att man hade ett par extranycklar hos någon granne eller portvakt. Men det har inte framkommit att han skulle haft det.
Kanske var han "nojig", kommunisterna var ju rädda för Säpos övervakning (inte utan orsak måste tilläggas).

Det är just den typen du beskriver. Kallas också fallås.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fall%C3%A5s
Citera
2022-11-06, 11:20
  #9746
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Vad menar ni med smäcklås"? Han hade den typ av lås som slogs igen av sig själv och alltså inte behövde låsas utifrån. Det har jag fått bekräftat. Jag är rätt säker på att de nycklar som låg framme i lägenheten var de han använde. Säkert hade han reservnycklar men det fanns ju ingen anledning till att de skulle ligga framme. Däremot var det vanligt att man hade ett par extranycklar hos någon granne eller portvakt. Men det har inte framkommit att han skulle haft det.
Kanske var han "nojig", kommunisterna var ju rädda för Säpos övervakning (inte utan orsak måste tilläggas).

Ok, vill du berätta varifrån du fått uppgiften om dörrlåset?
Citera
2022-11-07, 09:02
  #9747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Ok, vill du berätta varifrån du fått uppgiften om dörrlåset?
Det berättade Åke Wiberg för mig.
Citera
2022-11-07, 12:49
  #9748
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Det berättade Åke Wiberg för mig.

Min minnesbild är att det var den vanliga formen av dörrlås vid den här tidpunkten. Fanns det någon form av tillhållarlås på dörren som komplement?
Citera
2022-11-07, 15:08
  #9749
Medlem
Skaraborg2s avatar
Smäcklås.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Det berättade Åke Wiberg för mig.

Ja han borde ju ha vetat detta.

(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976

Oklart vilket av låsen som Bosse använde sig av 1976. Det urgamla låset var inget smäcklås utan du var tvungen att låsa för hand. Det andra som var nytt, eller såg i a f nytt ut, kan mycket väl ha varit ett smäcklås.
Citera
2022-11-09, 09:18
  #9750
Medlem
ElimGaraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Exakt. Han måste ha blivit bortförd, allt annat är helt orealistiskt.



Asperger, kanske? Han gillade rutiner.



Ja. Jag tror inte att han tog livet av sig, och i sådana fall måste hans kropp ha dykt upp nånstans.
Läs mitt nedanstående inlägg.



För att Hoxha var extremt paranoid. Han såg fiender precis överallt. Och BJ hade läst albanska, han kunde språket, han var insatt i situationen så att säga. Det räcker.

Mitt tips är att det var antingen den albanska säkerhetstjänsten Sigurimi eller jugoslaviska UDBA som förde bort och mördade Bosse.

Bosse var anhängare av Hoxhas albanska kommunistdiktatur men han hade också studerat albanska i Jugoslavien, närmare bestämt i Pristina i Kosovo och Kosovo var ett "hett" område redan på den tiden. Jugoslavien och Albanien var fiender, dels pg.a. de olika kommunistiska systemen i länderna men också p.g.a. Kosovo då albanerna ansåg att Jugoslavien förtryckte albanerna i Kosovo och jugoslaverna trodde att albanerna ville införliva Kosovo med Albanien.

På något sätt kan Bosse ha gjort eller sagt något som fick Sigurimi eller UDBA att anse honom som en fiende. När det gällde Albanien så kan det ju ha räckt med att någon Bosse hade kontakt med i det landet blev offer för någon av Hoxhas paranoida utrensningar för att Bosse skulle hamna i farozonen, typ "du är spion och agent åt CIA, KGB, brittiska och franska underrättelsetjänsterna och Vatikanen och den där svensken är din kontaktperson. Mins att Hoxhas närmaste man i många år, Mehmet Shehu blev arresterad och avrättad av Hoxha just för att han "varit agent åt CIA, KGB, brittiska och franska underrättelsetjänsterna och Vatikanen".

När det gäller Jugoslavien så kan ju någon av Bosses kompisar i Kosovo ha misstänkts vara albansk agent av UDBA och därför hamnade också Bosse i hetluften.

Varken Sigurimi eller UDBA var särskilt trevliga att ha att göra med. Mycket otäcka saker som de var inblandade i.
Citera
2022-11-09, 13:23
  #9751
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Det berättade Åke Wiberg för mig.

Ok tack. Eftersom jag inte varit på platsen, öppnas ytterdörren utåt mot trapphuset eller inåt lägenheten?
Citera
2022-12-11, 07:55
  #9752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej absolut inte! Det kan naturligtvis ha gått till på detta sätt som du skrev? Även om Bosse Jansson var kommunist och vistades mycket i Albanien där han också lär ha haft ett mycket stort kontaktnät så undrar jag ändå om han ville sluta sitt brevbärarjobb på Folkkungatan i distrikt 4 på Södermalm samt lämna ca 1 miljon kronor efter sig i Sverige? Vad som också var konstigt är att Bosse Jansson "fick lov" att äga så mycket pengar med tanke på vad han stod för och med vilka personer han umgicks med? Om han kanske blev mer eller tvingad att "flytta" permanent till Albanien så kan iof detta var förklaringen till att han då bara tog med sig sin anteckningsbok samt sin täckjacka för att börja sitt nya liv. Å andra sidan kan just detta också förklara om han blev bortförd mot sin vilja. Detta var i början av april och därför behövde han sin täckjacka. Detta kan också förklara varför just denna anteckningsbok försvann.
Dessutom utörde polisen i detta fall ett mycket dåligt arbete. Det verkade som om de inte var intresserde i början av hans försvinnande. De trodde t.ex. att han hade gått och tagit livet av sig. Dessutom lät en polisman sin dotter bo i Janssons lägenhet efter hans försvinnande???
Jag tror ändock att landet Albanien på något sätt hade med hans försvinnande att göra? Om han skulle ha fått en ny identitet så har Bosse Jansson inte ens i våra dagar givit sig till känna. Även skulle f.d. Östtyskland kunnat ha något med hans försvinnande att göra. Han gjorde ett flertal "konstiga" flygresor till Östberlin. Detta vet man p.g.a. att man på den tiden stämplade passen i alla europeiska länder. Även inklusive de nordiska länderna för jag själv stämplar från ett par av dem från denna tid.
Han gjorde även åtminstone en resa till Reykjavik på Island. Vid denna tid träffades ibland västeuropeiska samt amerikanska underrättelsetjänstemän där. Skulle det vara på detta sätt så skulle han ev. ha kunnat vara en agent för något land i Västeuropa eller USA mot Albanien? Skulle det ha varit på detta sätt så skulle de säkerligen ha haft stor hjälp av Jansson med tanke på hans kunskaper i det albanska språket samt hans stora och viktiga kontaktnät. Engelska var inte ett språk som talades av gemene man precis. Jag påstår naturligtvis inte att det var på detta sätt men eftersom ingen än i denna dag vet vad som hände honom så är ju alla gissningar och ideér lika troliga?

Jag tror definitivt att Stasi hade något med hans försvinnande att göra.

De hade en mycket väl utvecklad apparat för sånt här, kanske den mest välutvecklade genom tiderna? Folk försvann på löpande band. Är det otänkbart att han var en dubbelspion?

Han visste för mycket och var tvungen att elimineras. Eller kom på kant med överordnade.

Summan 1 mille är uppseendeväckande tycker jag. Måste ju varit en ofantligt stor summa på den tiden.
Citera
2022-12-11, 11:17
  #9753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Jag tror definitivt att Stasi hade något med hans försvinnande att göra.

De hade en mycket väl utvecklad apparat för sånt här, kanske den mest välutvecklade genom tiderna? Folk försvann på löpande band. Är det otänkbart att han var en dubbelspion?

Han visste för mycket och var tvungen att elimineras. Eller kom på kant med överordnade.

Summan 1 mille är uppseendeväckande tycker jag. Måste ju varit en ofantligt stor summa på den tiden.
En miljon då motsvarade drygt fem milj idag. mycket, men inte ofantligt mycket kanske. Det var ärvda pengar alltihop. Hans månadslön, skulle jag gissa, låg knappast över 3000 kr, även om han kanske hade en del tillägg.
Inte alls omöjligt att han hamnade i något slags problemn med en utländsk säkerhetstjänst och att dom i så fall låg bakom försvinnandet.
Citera
2022-12-11, 13:05
  #9754
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosse - en förmögen man.

(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976

Citat:

"Så här står det i Z 1990 allra längst ner på sidan 62: "Bo Jansson dödförklarades den 12 augusti 1987. Han var en förmögen man. Han efterlämnade ett banktillgodohavande på sammanlagt 414 348:54 kr och aktier värda 980 295:90 kr. Det var ett orört arv från hans farfar."

Samma summor omnämner Anders Sundelin i en artikel i Metro 1996-03-18.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-12-11 kl. 13:07.
Citera
2022-12-11, 13:50
  #9755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976

Citat:

"Så här står det i Z 1990 allra längst ner på sidan 62: "Bo Jansson dödförklarades den 12 augusti 1987. Han var en förmögen man. Han efterlämnade ett banktillgodohavande på sammanlagt 414 348:54 kr och aktier värda 980 295:90 kr. Det var ett orört arv från hans farfar."

Samma summor omnämner Anders Sundelin i en artikel i Metro 1996-03-18.

Då ska man komma ihåg att både bankmedel och aktier kan antas ha ökat en hel del i värde under de tio år som gick från Bosses försvinnande till hans dödförklaring och påföljande bouppteckning.
Citera
2022-12-11, 17:07
  #9756
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976

Citat:

"Så här står det i artikeln i HJ 1976.10.07 på sidan 39: "Pengarna på böckerna motsvarar i stort sett vad han fick ut".

I SvD 1981.03.15 står följande: "Där låg en bankbok med 100.000 kronor som var ett arv efter de döda föräldrarna".


En summa som aldrig har ändrats är hur mycket som fanns i Bosses efterlämnade plånbok. Denna kontantsumma var 374,80 kronor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback