Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-03, 15:32
  #7717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mawett
Trist kommentar från den dubbelbottnade! Som jag ser det är det väl bättre att BJ:s märkliga öde inte faller i glömska än att Dan Fränkel skulle tjäna en hacka på sin bok (betvivlar att timpenningen blir särskilt hög på boken!). Har läst den och tycker att den är klart läsvärd.Tycker faktiskt att berättelsen om BJ är så anmärkningsvärd att det borde göras en film om BJ:s försvinnande. Här kan det ju röra sig om ett politiskt motiverat mord.

Jasa, det tycker du! För övrigt är din andra mening en motsägelse.

Varför är det viktigt, att Bosses öde inte faller i glömska? Att Fränkels bok pa nagot som helst sätt skulle bidra till att klara upp försvinnandet, är sa gott som helt uteslutet. Jag har inte läst boken, men sett hans kommentar pa hemsidan/bloggen, där han uttryckt förvaning över att Bosse kunnat ha rad att resa i öststaterna(!) Komiskt är bara förnamnet.
__________________
Senast redigerad av dubbelbottnad 2017-05-03 kl. 15:35. Anledning: korr
Citera
2017-05-03, 17:18
  #7718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jasa, det tycker du! För övrigt är din andra mening en motsägelse.

Varför är det viktigt, att Bosses öde inte faller i glömska? Att Fränkels bok pa nagot som helst sätt skulle bidra till att klara upp försvinnandet, är sa gott som helt uteslutet. Jag har inte läst boken, men sett hans kommentar pa hemsidan/bloggen, där han uttryckt förvaning över att Bosse kunnat ha rad att resa i öststaterna(!) Komiskt är bara förnamnet.
Det var billigt att resa i DDR, det minns jag av egen erfarenhet, men inte så billigt att en deltidsarbetande brevbärare kunde göra det hur mycket som helst. Man var ju också tvungen att först ta sig genom Sverige och det var dyrare. Dessutom vet vi att Bosse också gjorde andra resor, till Island och Wien bl.a.

Har svårt att se det komiska i det.
Citera
2017-05-03, 18:55
  #7719
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
M.a.o. har det i princip ingenting med Bosse att göra. Skulle ett foto indikera nagon slags konspiration, eller vad?

Tyvärr är det så att dom som vill få det till att Bosse mördades av politiska skäl saknar argument för att detta skull kunna ske. Samtidigt som dom konstaterar att den Albanska regimen var vidrig och våldsam och att det var förenat med överhängande livsfara att misshaga Hohxa så spekulerar man i att en framträdande representant för regimen skulle varit oppositionell och tillhör vardagen att denne skulle kontaktat Bosse för att på något sätt få hjälp.

Det jag har frågar mängder med gånger, naturligtvis utan att få svar är hur sannolikt är det scenariot. Att en person som lever i en miljö där intriger och förräderi kontaktar en svensk brevbärare som besökt landet några gånger sammanlagt max några månader och vars politiska lojalitet är helt okänd.

Om detta går att göra sannolikt,vad är då sannolikheten att Hoxha skulle skickat ut en mordpatrull för att ta livet av Bosse? Finns det fler exempel där Albans säkerhetstjänst avrättat utlänningar i deras hemländer. Min bild är att de mord som utländska säkerhetstjänster begår i utlandet i allmänhet är mot flyktingar från det egna landet ( om vi bortser från statschefer och höga politiska ledare)Ingen i tråden har kunna ge något sådant exempel.

Beträffande bögteorin så kan den lika gärna förklara ett självmord som ett mord. När det gäller mordteorin så antar jag att den främst kan delas upp i två alternativ. Antingen var det person med Burgess moraliska halt som brukade roa sig mad att knacka bög och det blev lite för mycket så att offret dog alternativt så var det ett svartsjukedrama. Bosse föll offer för ett passionsmord. I mina ögon förefaller båda lika osannolika.

Vad som däremot står klar är att det är enklare att skriva en agentroman än en djup psykologisk thriller som leder till Bosses självmord.
Citera
2017-05-03, 22:44
  #7720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Det var billigt att resa i DDR, det minns jag av egen erfarenhet, men inte så billigt att en deltidsarbetande brevbärare kunde göra det hur mycket som helst. Man var ju också tvungen att först ta sig genom Sverige och det var dyrare. Dessutom vet vi att Bosse också gjorde andra resor, till Island och Wien bl.a.

Har svårt att se det komiska i det.

Bosse hade ju lag hyra - och at ur matlada han medtog till jobbet. Kläderna använde han tills de var utslitna. SL reste han bara med ibland. Han levde mycket billigt - och hade därutöver räntor pa banksparande, aktieutdelningar etc.

Vem har sagt, att Bosse reste hur mycket som helst? Mig veterligt resta han i princip endast en del under sommarhalvaret. Dyrt resa genom Sverige? Njae. En enda resa till Island är känd.

JA, det är komiskt .
__________________
Senast redigerad av dubbelbottnad 2017-05-03 kl. 22:48. Anledning: korr
Citera
2017-05-03, 22:47
  #7721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Tyvärr är det så att dom som vill få det till att Bosse mördades av politiska skäl saknar argument för att detta skull kunna ske. Samtidigt som dom konstaterar att den Albanska regimen var vidrig och våldsam och att det var förenat med överhängande livsfara att misshaga Hohxa så spekulerar man i att en framträdande representant för regimen skulle varit oppositionell och tillhör vardagen att denne skulle kontaktat Bosse för att på något sätt få hjälp.

Det jag har frågar mängder med gånger, naturligtvis utan att få svar är hur sannolikt är det scenariot. Att en person som lever i en miljö där intriger och förräderi kontaktar en svensk brevbärare som besökt landet några gånger sammanlagt max några månader och vars politiska lojalitet är helt okänd.

Om detta går att göra sannolikt,vad är då sannolikheten att Hoxha skulle skickat ut en mordpatrull för att ta livet av Bosse? Finns det fler exempel där Albans säkerhetstjänst avrättat utlänningar i deras hemländer. Min bild är att de mord som utländska säkerhetstjänster begår i utlandet i allmänhet är mot flyktingar från det egna landet ( om vi bortser från statschefer och höga politiska ledare)Ingen i tråden har kunna ge något sådant exempel.

Beträffande bögteorin så kan den lika gärna förklara ett självmord som ett mord. När det gäller mordteorin så antar jag att den främst kan delas upp i två alternativ. Antingen var det person med Burgess moraliska halt som brukade roa sig mad att knacka bög och det blev lite för mycket så att offret dog alternativt så var det ett svartsjukedrama. Bosse föll offer för ett passionsmord. I mina ögon förefaller båda lika osannolika.

Vad som däremot står klar är att det är enklare att skriva en agentroman än en djup psykologisk thriller som leder till Bosses självmord.

Du har kommit nagot pa sparet! Burgess är Bosses baneman !! LOL...nu fick jag mig ett gott skratt. Men visst, du har rätt i dina resonemang i stort. Och det är egentligen ganska lätt att tota ihop en agentroman med ett stänk Sigurimi och en Bosse.
Citera
2017-05-03, 22:50
  #7722
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosses alla resor?

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Det var billigt att resa i DDR, det minns jag av egen erfarenhet, men inte så billigt att en deltidsarbetande brevbärare kunde göra det hur mycket som helst. Man var ju också tvungen att först ta sig genom Sverige och det var dyrare. Dessutom vet vi att Bosse också gjorde andra resor, till Island och Wien bl.a.

Har svårt att se det komiska i det.

Till Island kan han ha gjort två resor. Han reste 1975 ända till Istanbul och var på resande fot under fyra veckors tid. Visst gick säkert att leva billigt där men först fick han ta tåget från Stockholm ner till Skåne och därefter genom hela Europa innan han kom fram. Allt kostar.

Dessutom vet vi inte om Bosse ev. gjorde resor till Norge, Danmark och Finland.
Citera
2017-05-03, 23:28
  #7723
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Dan Fränkels bok om brevbäraren:

http://battrenyheter.se/artikel/hjae...-sjaelv-vaegen

En utmärkt bok på min ära. Jag sträckläste den - av en ren tillfällighet dessutom i Berlin.
Jag har svårt att tro att författaren "gjorde sig en hacka" på boken.
Ni som inte önskar att homosexteorin blev undersökt - läs denna bok. Brevbäraren är tydligt heterosexuell i handlingen . . .
Citera
2017-05-04, 13:35
  #7724
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Du har kommit nagot pa sparet! Burgess är Bosses baneman !! LOL...nu fick jag mig ett gott skratt. Men visst, du har rätt i dina resonemang i stort. Och det är egentligen ganska lätt att tota ihop en agentroman med ett stänk Sigurimi och en Bosse.

Nja det stämmer bäl inte riktigt. Jag skrev en person med Burgess moraliska halt inte Burgess bokstavligen så du kan känna dig lugn.
Citera
2017-05-31, 16:05
  #7725
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vägs ände?

Har vi nu s. a. s. nått vägs ände gällande Bosse Janssons märkliga försvinnande för 41 år sedan? Jag hoppas verkligen att så inte är fallet.

Information finns säkert därute någonstans men frågan är var? Kanske kommer något mera att framkomma men det är verkligen inte lätt? Vi får hoppas på det bästa.
Citera
2017-05-31, 20:26
  #7726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har vi nu s. a. s. nått vägs ände gällande Bosse Janssons märkliga försvinnande för 41 år sedan? Jag hoppas verkligen att så inte är fallet.

Information finns säkert därute någonstans men frågan är var? Kanske kommer något mera att framkomma men det är verkligen inte lätt? Vi får hoppas på det bästa.

I princip alla tänkbara personer har intervjuats. Alla registerutdrag, som inte är sekretessbelagda, har vi kunnat ta del av. Jag kan inte komma pa nagra ytterligare spaningsuppslag. Men kanske har nagot förbisetts?

Trist att inget TV-program visat intresse för fallet. Det hade knappast spelat nagon roll i spaningshänseende, men ända.
Citera
2017-05-31, 21:20
  #7727
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finns det något som har förbisetts?

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
I princip alla tänkbara personer har intervjuats. Alla registerutdrag, som inte är sekretessbelagda, har vi kunnat ta del av. Jag kan inte komma pa nagra ytterligare spaningsuppslag. Men kanske har nagot förbisetts?

Trist att inget TV-program visat intresse för fallet. Det hade knappast spelat nagon roll i spaningshänseende, men ända.

Mycket har vi fått fram men tyvärr inte något som med säkerhet kan ge en förklaring till Bosses försvinnande.

Jag kan tyvärr inte heller komma på några ytterligare spaningsuppslag. Kanske har något förbisetts men jag vet inte vad det skulle ha kunnat vara? Kanske någon har något förslag på vad som kan ha förbisetts?

Delar din uppfattning att det är tråkigt att brevbärarens försvinnande inte har blivit en TV-dokumentär. Även om en sådan inte skulle kunna lösa försvinnandet så blir det en genomslagskraft som gör att ett av Sveriges mest märkliga försvinnanden blir känt bland den breda allmänheten.

Det är bara att hoppas att någon ny information dyker upp från kanske både Albanien och Sverige?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-05-31 kl. 21:22.
Citera
2017-06-02, 09:08
  #7728
Medlem
Just i dessa dagar får jag kontakt med en alban i Tirana med bakgrund i Sverige. Intressanta uppgifter om personer på Albaniens ambassad i Stockholm på Bosses tid. Gamla men vid liv. Många skumma saker inträffade i anknytning till ambassaden. Han och jag går vidare. Det är inte slut än, gott folk!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback