Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-12, 14:35
  #121
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Ditt förslag är alltså krig - låter vettigt, not...
Nej, det är snarare äkta islams förslag. ISIS tar äkta islam på allvar. Jag menar att Västvärlden borde sluta dalta med låtsasländer som Saudiarabien.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Därför att vi kan resa över jorden. Om vi hindrar muslimer kommer de självklart att hindra oss. Men det ligger ju i linje med ditt krigsförslag.
Det är ju inte direkt så att muslimer kan bestämma var, hur och när folk skall få resa runt. Jag menar, tror du att det skulle vara en större utmaning för USA eller Ryssland att bomba sönder Saudiarabien, resa deras flaggor på halvön och fixa fri rörlighet för ryssar och amerikaner att bosätta sig i Saudiarabien?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Så bara ISIS är muslimer? Kul att du är enig med dem...
ISIS, Al-Qaida (som dock inte är lika mycket äkta islam som ISIS är, och förmodligen något mindre CIA/Mossad-sponsrade än vad ISIS är för den delen), Hamas, Muslimska Brödraskapet och kanske även mullorna som styr Iran. Men ISIS är det absolut närmaste muhammedansk islam man kan komma idag. Jag betraktar ISIS som den mest islamiskt korrekta rörelsen i modern tid. Jonas Eddie Mohamed Omar vet också att så är fallet, även om han försöker aggrandisera "liberala muslimer" och liknande trams (det är väl för honom ett sätt att få uppmärksamhet eller något; han tror nog inte själv på det tramset innerst inne).

Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Det går självklart att reformera islam precis som andra religioner.
Islam är inte andra religioner. Anledningen till att kristendomen reformerades beror ju på att det fanns en hel del korruption i katolska kyrkan (det är en romersk/latinsk/italiensk tradition, det här med korruption), och att européer egentligen bortsett från enstaka nunnor osv, aldrig har varit riktigt kristna i praktiken om man skall se krasst på det. Det är ju som bekant för den religionsinsatta, mycket svårare att vara Jesus-lik än Muhammed-lik. Jesus förespråkade dygder som är mycket svåra att leva efter (inte bara för européer utan även för vilken annan människa som helst), som att älska sin fiende, vara tolerant mot de som hatar en osv. Muhammed var mer, släpp loss djuret i dig och slå tillbaka den som slår dig, vilket är mycket kompatibelt med människans djuriska natur, medan den kristna trosläran mer handlar om att tämja och domesticera människoapan. Kristendomen är den svåra, smala vägen, medan islam är den lätta, breda vägen. Förstår du?

I vilket fall som helst så var ju kristendomen statsreligion i de flesta europeiska länder under medeltiden, och bara det är ju ett exempel på hur kristendomen inte praktiseras som den lär, då Jesus förespråkade separation mellan stat och kyrka (render unto Caesar...), medan inom islam helt korrekt enligt ISIS, skall stat och moské vara en och samma.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Inte lätt såklart men möjligt. Taktiken att idiotförklara alla de människor som kan göra jobbet är dock inte den smartaste...
Jonas Omar kan inte göra det jobbet, och han bör idiotförklaras om han tror att han kan reformera islam. Om du vill så kan du och Jonas hitta på en religion som heter något annat än islam, och som är väldigt liberal, sekulär osv, och den enda trosläran är att man tror att det fanns en snubbe i öknen som hette Muhammed och att han var sänd från Allah. Men det är inte islam.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2015-04-12 kl. 14:43.
Citera
2015-04-12, 14:41
  #122
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Kanske är det så. Men det innebär inte att de per automatik har rätt att flytta till Sverige, oavsett om de är sekulära eller ej.
Detta blir OT, men jag ställer frågan retoriskt: Det är alltså inget problem att USA är precis lika vidrigt, fanatiskt idiotreligiöst som stora delar av den islamska världen?
Vissa samhällsfrågor ligger mig väldigt varmt om hjärtat, utan att för den sakens skull vara "personlig". Nej, jag känner inte Omar, inte mer än vad jag känner Jan Guillou eller Lasse Berghagen. Måste man känna någon för att kritisera vederbörandes politiska uppfattningar?
Med andra ord, ditt "goda råd" går alltså ut på att jag ska hålla käften oavsett vilket? Glöm det. Detta är nämligen Flashback, och här kan vem som helst yttra sig fritt. Och exakt vad av det jag säger "saknar grund"? Jag utgår ju exakt från det han skriver i hans blogg.
1. Nej, ingen har per automatik rätt att flytta till Sverige. Massor med regler omgärdar det (totalt OT!)

2. Har jag sagt att religiöst inflytande inte är ett problem i USA? Nej, jag bara konstaterade faktum att detta är vanligare och ett värre problem (för dem själva - självmordsbomber, brutal rättsskipning, kvinnodiskriminering, låg utbildning mm) i muslimskt dominerade länder.

3. Du skrev att han är en idiot, mobbningsoffer, poserande mes och stolpskott. Ganska personliga omdömen tycker jag. Men du tycker säkert det är ok att folk kallar dig sådant utan att ha träffat dig..?

4. Nej, jag säger att du kan kritisera någon sakligt, beskriva vad personen säger och vad du tycker är fel, utan att kalla personen mobbningsoffer.

Fan, vad snäll jag var mot dig nu...
Citera
2015-04-12, 14:59
  #123
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
1. Nej, ingen har per automatik rätt att flytta till Sverige. Massor med regler omgärdar det (totalt OT!)
Ok, det är knappast musslornas fel att svennarna antagit den bisarra invandringspolitik som är fallet. Vi släpper det.
Citat:
2. Har jag sagt att religiöst inflytande inte är ett problem i USA? Nej, jag bara konstaterade faktum att detta är vanligare och ett värre problem (för dem själva - självmordsbomber, brutal rättsskipning, kvinnodiskriminering, låg utbildning mm) i muslimskt dominerade länder.

Visst, men det kan kanske ha något att göra med att muslimer inte har samma militära resurs-möjligheter att vedergälla som USA och dess vasall- och samarbetsstater? Men vi kan släppa det också eftersom det är OT här.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
3. Du skrev att han är en idiot, mobbningsoffer, poserande mes och stolpskott. Ganska personliga omdömen tycker jag.
Nej, man kan lika gärna tolka de omdömena som allmängiltiga för hans politiska perspektiv. Att vara mobbingoffer (eller f.d.) behöver självklart i sig inte betyda att människan ifråga är värdelös, men det är hur man hanterar det idag som avgör en människas kvalitet. De övriga epiteten får står kvar eftersom de tycks stämma. Om jag ändrar mig skriver jag det. Men utifrån hans blogg verkar han vara PK, och jag gillar inte PK, som du kanske redan har anat.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Men du tycker säkert det är ok att folk kallar dig sådant utan att ha träffat dig..?
Det står givetvis folk fritt kallar mig precis vad fan de vill, så länge jag själv har möjlighet att bemöta det som sägs. Det har ju även Omar här, eller hur? Men han är väl för feg...?
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
4. Nej, jag säger att du kan kritisera någon sakligt, beskriva vad personen säger och vad du tycker är fel, utan att kalla personen mobbningsoffer.
Det kan jag absolut, men nu valde jag inte att göra det. Karln har ju för fan själv gått ut på sin blogg med att han känt sig utanför och sådant. Så vad är egentligen problemet?
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Fan, vad snäll jag var mot dig nu...
Tack! Men detta är iofs. ingen snällhetstävling.
Citera
2015-06-20, 11:26
  #124
Medlem
börsvalps avatar
Den mycket märkliga Mohamed Omar

Mohamed Omar är en mycket märklig figur som var uppskattad hos medierna för ca 6-7 år sedan. Då fick han sitta med i morgonsoffor som någon sorts expertkommentator angående Iran och Mellanöstern. Förr var han en anhängare av Hamas och Hizbollah. Enligt egen utsago var han en "radikal muslim".

För några år sedan vände han på en femöring och blev antiislamist istället och man ser honom protestera emot islamism. Något hos honom kan inte stå riktigt rätt till. I vuxen ålder brukar inte ens politiska åsikter svänga så radikalt.

Vad vet vi egentligen om denna mycket märkliga människa? Varför försvann han från rampljuset?
Citera
2015-06-20, 12:11
  #125
Medlem
ja, Mohamed Omar jag saknar dig, kom tillbaka - du var så rolig.
Citera
2015-06-20, 12:32
  #126
Medlem
glimmandes avatar
Äsch.

Muhamed Omar är en sann konstnärssjäl. Som sådan borde han få lite spelrum att leka med koncept. Helt klart så fungerade det inte för honom att hänge sig åt islamism. Något han insåg den hårda vägen då det nån gång runt 2011 eller nånting stod klart att islamisterna faktiskt menade allvar.

Hans version av Islam är nån mjuk spirituell sufiislam. En hållning som verkar ge mer frihet för egna funderingar. Sedan så hängde han med normala sunniislamister och inser att de inte är det minsta intresserade av mystisk-filosofiska grubblerier utan redan anser sig ha svaren i koranen och hadither. Extra problematiskt då den sunniislamska väckelsen är så ren i sin tro samt numera efter att de skaffat sig en kalif expansionistisk och extremt våldsam.

Så Mohamed Omar hoppade av. Han är mig veterligen fortfarande en mohammedan men av det softa Herr Omar i Ture Sventon-slaget. Anknyter till svenska konstnärssjälar ifrån tidigare generationer som konverterade till Islamsk mysticism.

Tyvärr så verkar han samtidigt ha brutit med högern i sitt återvändande till mainstream-svenskheten. Svårt att tänka mig att han idag skulle ha öppna kontakter med motpolare eller t ex pissdrickaren Lars Adelskogh.
Citera
2015-06-20, 13:48
  #127
Medlem
Mulla Krekars avatar
Var det inte han som skulle öppna en feministisk bög-moské? Eller tänker jag på nått annat snille?
Citera
2015-06-20, 15:25
  #128
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Var det inte han som skulle öppna en feministisk bög-moské? Eller tänker jag på nått annat snille?

Ja. Vad hände med hbt-moskén? Det var ju nåt han gick ut med för nåt år sedan. Har inte hört nånting om det sedan dess

Kanske bara var nåt knäpperi han sysslade med under brytningen med sina islamistvänner?
Citera
2015-06-20, 15:40
  #129
Medlem
Ajlavjos avatar
Han fick flitigt komma till tals som en lättintervjuad muslim till dess att det framkom att han inte bejakade liberala särintressen.

Han verkar dessutom övergivit den ganska tröttsamma fatalistiska islamismen han utgav sig för att tillhöra ett tag. Islamisterna är knappast de intellektuella mystiker man kan anta han söker.
Citera
2015-06-20, 22:13
  #130
Avstängd
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Mohamed Omar är en mycket märklig figur som var uppskattad hos medierna för ca 6-7 år sedan. Då fick han sitta med i morgonsoffor som någon sorts expertkommentator angående Iran och Mellanöstern. Förr var han en anhängare av Hamas och Hizbollah. Enligt egen utsago var han en "radikal muslim".

För några år sedan vände han på en femöring och blev antiislamist istället och man ser honom protestera emot islamism. Något hos honom kan inte stå riktigt rätt till. I vuxen ålder brukar inte ens politiska åsikter svänga så radikalt.

Vad vet vi egentligen om denna mycket märkliga människa? Varför försvann han från rampljuset?
Svaret finns i ditt eget inlägg, när han var radikal islamist så var han omhuldad av media, nu när han varnar oss för den radikala islamismen så finns det inte plats för honom i offentligen längre.
Citera
2015-06-20, 22:54
  #131
Medlem
börsvalps avatar
Jag vill minnas när jag tänker efter att han gjorde vissa antisemitiska uttalanden som låg inom en juridisk gråzon för vad som kan räknas som hets mot folkgrupp. I samband med detta har jag för mig att han började sin mediala "ökenvandring".
Citera
2015-06-20, 23:03
  #132
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Jag vill minnas när jag tänker efter att han gjorde vissa antisemitiska uttalanden som låg inom en juridisk gråzon för vad som kan räknas som hets mot folkgrupp. I samband med detta har jag för mig att han började sin mediala "ökenvandring".


Jo, Omars antisemitism, eller antisionism, verkar hänga ihop med hans utträde ur gemenskapen.

(FB) Litteraturetablissemangets hets mot Mohamed Omar

(FB) Litteraturetablissemangets hets mot Mohamed Omar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback