Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-23, 13:51
  #1
Medlem
orkarNs avatar
Mycket snack men lite verkstad i 8.10-tråden så jag gör den här, där vi tar över stafettpinnen. Här diskuteras alltså 9.04; sitter du på 8.10 och har problem så ta en titt i https://www.flashback.org/showthread.php?t=776257.

Det är ännu en gång dags för apt-get dist-upgrade, gott folk.
Den officiella versionen har ännu inte släppts men väntas under dagen, däremot finns den svenska versionen att ladda ned på http://ubuntu-se.org/drupal/download och rimligen också i repos för de som redan använder den.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/rele...es/904overview9.04 release notes med info om förändringar och nya features

Lycka till med uppgraderingar och allt vad det kan vara; posta gärna problem med uppgraderingen här.
Citera
2009-04-23, 13:55
  #2
Medlem
Paer86s avatar
Om man redan sitter på 8.10, kommer den säga till i uppdateraren att ny version finns att hämta? Kanske dum fråga, men behöver man ta backup på nåt? Jag är ganska grön på Ubuntu
Citera
2009-04-23, 13:58
  #3
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paer86
Om man redan sitter på 8.10, kommer den säga till i uppdateraren att ny version finns att hämta? Kanske dum fråga, men behöver man ta backup på nåt? Jag är ganska grön på Ubuntu

Yes, pakethanteraren kommer skrika att det finns en ny version om du har 8.10. Jag backar upp allt på extern hårddisk innan jag uppgraderar, och räknar kallt med att få sitta i några timmar och mecka efter att jag tryckt på upgrade-knappen. Det bör funka utan problem, men det är ju sällan så lätt. Jag är just nu mest rädd för nya X.org-versionen, då jag meckade i dagar för att fixa till den nuvarande på ett vettigt sätt.
Citera
2009-04-23, 14:41
  #4
Medlem
feltans avatar
Jag uppgradera från 8.10 till 9.04 och funkade faktiskt betydligt smidigare än när jag uppgraderade från 8.04 till 8.10. Blev lite meckande med java-plugin och flashplugin-nonfree men när jag installerade om dom så funkade det bättre.

En jävla skillnad på prestanda mellan 8.10 och 9.04. Där har dom gjort ett bra jobb!

Rullar på fint.
Citera
2009-04-23, 14:46
  #5
Medlem
Paer86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feltan
Jag uppgradera från 8.10 till 9.04 och funkade faktiskt betydligt smidigare än när jag uppgraderade från 8.04 till 8.10. Blev lite meckande med java-plugin och flashplugin-nonfree men när jag installerade om dom så funkade det bättre.

En jävla skillnad på prestanda mellan 8.10 och 9.04. Där har dom gjort ett bra jobb!

Rullar på fint.
Ah, måste man installera om sånt om man uppdaterar? Restricted extras och sånt?
Citera
2009-04-23, 14:57
  #6
Medlem
feltans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paer86
Ah, måste man installera om sånt om man uppdaterar? Restricted extras och sånt?

Vet inte om det gäller alla men jag fick problem med det iallafall.
Citera
2009-04-23, 15:32
  #7
Medlem
för oss vanliga användare kanske det är bäst att vänta några dagar tills det går smärtfriare?
mitt os går som klockan nu å jag kör 8.10
så vet inte om man vågar uppdatera
Citera
2009-04-23, 15:39
  #8
Medlem
Paer86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
för oss vanliga användare kanske det är bäst att vänta några dagar tills det går smärtfriare?
mitt os går som klockan nu å jag kör 8.10
så vet inte om man vågar uppdatera
Jag har själv inte testat, men de som kört beta och RC har inte haft några problem, så jag tror det ska gå helt smärtfritt.

Finns nu på http://www.ubuntu.com/
Citera
2009-04-23, 16:09
  #9
Avstängd
swedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
för oss vanliga användare kanske det är bäst att vänta några dagar tills det går smärtfriare?
mitt os går som klockan nu å jag kör 8.10
så vet inte om man vågar uppdatera

Finns aldrig några garantier att det kommer fungera för dig bara för att andra har fått det fungera smärtfritt.
Citera
2009-04-23, 20:46
  #10
Medlem
Companys avatar
Tycker det fungerar perfekt. Skön inloggningsskärm dom hade lagt in då
Citera
2009-04-23, 23:28
  #11
Medlem
Jag känner mig lite kluven, jag antar att man kommer att tappa alla egna inställningar såsom annan Display Manager och sånt?
Men det kändes trevligt den lilla notisen om förbättrad boot, är det någon som märker nån större skillnad?
Sen är det väl bra med en ny kärna också, men det mesta annat kändes mest som gnome, och tillhörande program, som uppdaterades..

Det jag kan störa mig lite på är att det verkar som att reposen för de äldre versionerna snabbt dör av när det kommer en ny release, och detta gör ju att man i princip är tvingad att byta om man vill ha hyfsat nya program..
Citera
2009-04-24, 00:59
  #12
Medlem
orkarNs avatar
Bög. Jag är fast i limbo mellan 8.10 och 9.04, sannolikt för att ett enda av mina paket (btnx, som inte användes till något) inte ville uppdateras. Precis som förra gången sitter jag nu med ett system där allt är uppgraderat till 9.04, men som fortfarande "är" 8.10. Dvs, jag kör gamla kerneln (2.6.27-11), grub har inte ändrat något etc. Alla repos är uppdaterade till Jaunty och jag kan (därför?) inte ladda ned något genom pakethanteraren.
Någon som råkar veta hur jag kompletterar upgraden härifrån?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback