Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-01, 14:39
  #3145
Medlem
http://www.topgunprague.com/ Känns som de mest seriösa.
Citera
2017-11-12, 13:18
  #3146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av synnmeth
Det jäser lite dock. Både bland vanligt folk och bland många politiker. Ett sånt här förbud spär på tjeckernas ovilja med eu och övriga världen så förbudet är inte helt hugget i sten, även om det är det i lag. Något kommer att ske. Antingen kommer många förvandla sina hak till någon form av klubb med typ en symbolisk entreavgift eller så kommer reformen att dö när rapporterna om nedlagda hospodas ute på bygden börjar dyka upp.
Nu har det snart gått ett halvår, hur efterlevs rökförbudet?
Jag ska dit i December och är lite nyfiken.
Citera
2017-11-12, 19:55
  #3147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Nu har det snart gått ett halvår, hur efterlevs rökförbudet?
Jag ska dit i December och är lite nyfiken.

De flesta pubarna i de större städerna (Prag, Brno, Ostrava och Oloumouc) följer reglerna. Enligt de vännerna jag har i städerna så är det hårdast i Prag. De finns pubar och klubbar som skiter i reglerna, men räkna inte med att många pubar/klubbar tillåter dig röka inomhus.

Tydligen så har försäljningen gått ner ganska mycket för pubar sedan de införde nya lagen. Kan tänka mig att alla stammisar som satt hela dagarna på samma ställen och rökte cigg efter cigg nu har gått hem och satt sig istället.. Lite tråkigt faktist, var lite av charmen med de lite mer slitna pubarna.
Citera
2017-11-12, 20:10
  #3148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mot.pride
Tydligen så har försäljningen gått ner ganska mycket för pubar sedan de införde nya lagen. Kan tänka mig att alla stammisar som satt hela dagarna på samma ställen och rökte cigg efter cigg nu har gått hem och satt sig istället.. Lite tråkigt faktist, var lite av charmen med de lite mer slitna pubarna.
Jag gillar att sitta på dessa sunkiga pubar där bara lokalbefolkningen håller till.
Det låter som att halva charmen med Tjeckien har gått förlorad i och med detta idiotiska förbud.
Undrar vilka pubar i Prag som tillåter rökning?

Som tur är, verkar Babis inställd på att luckra upp förbudet.
Citera
2017-11-17, 08:55
  #3149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Nu har det snart gått ett halvår, hur efterlevs rökförbudet?
Jag ska dit i December och är lite nyfiken.

Jag vill påstå att t o m på alla krogar så efterlevs det. Det är otroligt höga böter för både krogägare och "syndare" om det upptäcks. Det går även runt anonyma kontrollanter i patrullform och gör stickprover. Förbudet har haft en stor negativ effekt på krognäringen i hela landet. Under sommarmånaderna gick det hyfsat bra men så fort det blev kallare började nedgången. Många röker ju e-cig i Tjeckien och man ser fler och fler av dessa på krogarna nu då det fortfarande är tillåtet (men i slutändan upp till krogägaren). Rökning på krogar k o m m e r dock att återuppstå i någon form det tvivlar ingen på. Antingen via en lagändring tillbaka till tillåtet eller så kommer krogarna utnyttja olika modeller, typ medlemskrogar, "slutna" föreningar etc.
Citera
2017-11-18, 16:34
  #3150
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av synnmeth
Jag vill påstå att t o m på alla krogar så efterlevs det. Det är otroligt höga böter för både krogägare och "syndare" om det upptäcks. Det går även runt anonyma kontrollanter i patrullform och gör stickprover. Förbudet har haft en stor negativ effekt på krognäringen i hela landet. Under sommarmånaderna gick det hyfsat bra men så fort det blev kallare började nedgången. Många röker ju e-cig i Tjeckien och man ser fler och fler av dessa på krogarna nu då det fortfarande är tillåtet (men i slutändan upp till krogägaren). Rökning på krogar k o m m e r dock att återuppstå i någon form det tvivlar ingen på. Antingen via en lagändring tillbaka till tillåtet eller så kommer krogarna utnyttja olika modeller, typ medlemskrogar, "slutna" föreningar etc.
Minns en taxichaufför i Prag som tyckte att folk som inte vill ha rökiga miljöer kan välja en annan restaurang, jag svarade då att det verkar ju fan inte finnas några!
Han betonade dock att han inte röker i taxibilen, av respekt för kunder.

Tyckte dock att Bratislava var snäppet värre och många ställen i Wien var olidliga också.
Har själv varit rökare men tyckte även då att det var vidrigt på en del ställen.
Citera
2017-11-19, 19:29
  #3151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av synnmeth
Rökning på krogar k o m m e r dock att återuppstå i någon form det tvivlar ingen på
Det låter gott att höra.
Synd att man har förstört ett så fint land.
Citera
2017-12-05, 12:17
  #3152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag gillar att sitta på dessa sunkiga pubar där bara lokalbefolkningen håller till.
Det låter som att halva charmen med Tjeckien har gått förlorad i och med detta idiotiska förbud.
Undrar vilka pubar i Prag som tillåter rökning?

Som tur är, verkar Babis inställd på att luckra upp förbudet.

Citat:
Ursprungligen postat av synnmeth
Jag vill påstå att t o m på alla krogar så efterlevs det. Det är otroligt höga böter för både krogägare och "syndare" om det upptäcks. Det går även runt anonyma kontrollanter i patrullform och gör stickprover. Förbudet har haft en stor negativ effekt på krognäringen i hela landet. Under sommarmånaderna gick det hyfsat bra men så fort det blev kallare började nedgången. ...

Är det även rökförbud på sexklubbarna (Sweet Paradise etc)?
Citera
2018-02-19, 20:11
  #3153
Medlem
Tipps på restauranger i prag

Hej,
Ska tillbringa en långhelg i Prag och vill gärna ha tipps på bra och prisvärda restauranger i stadens centrala delar. Jag gillar bra köttkrogar men är även öppen för annat. Kvalité är viktigare än pris men det får gärna vara prisvärt.

Vad har folk för favoriter?
Citera
2018-02-19, 20:14
  #3154
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtim
Hej,
Ska tillbringa en långhelg i Prag och vill gärna ha tipps på bra och prisvärda restauranger i stadens centrala delar. Jag gillar bra köttkrogar men är även öppen för annat. Kvalité är viktigare än pris men det får gärna vara prisvärt.

Vad har folk för favoriter?

Sauna Club har bra kött.
Inte det billigaste men absolut bra kvalite.
Citera
2018-02-19, 20:37
  #3155
Medlem
Restaurang Elsavi
Sååååå fint argentinskt kött!
Citera
2018-02-19, 20:50
  #3156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastsouth
Restaurang Elsavi
Sååååå fint argentinskt kött!
Tack för svar. Är du säker på stavningen? Hittar inget på Google.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f899516

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback