Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-22, 10:44
  #1
Medlem
daaajvids avatar
Hej,
tror jag skriver i rätt forum.
Jag har problem med min 1 år gamla laptop. Problemet är en "röd linje" som uppstår på skärmen. Jag antar att problemet är i skärmen, men vet ni hur jag kan åtgärda problemet? Det funkar bra ibland om jag trycker in skärmen lite där den röda linjen uppstår, men så fort jag vinklar skärmen så kommer den röda linjen tillbaka.

Har skruvat isär datorn en gång för att fixa fläkten men då har jag inte rört skärmen alls. Någon som varit med om liknande som vet hur man ska fixa det, så man slipper den röda linjen på skärmen?

Mvh
Citera
2009-04-22, 10:58
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd flyttad till Hårdvara
Citera
2009-04-22, 11:30
  #3
Medlem
Låter som glapp i skärmkabeln och det kan du inte fixa hemma själv.
Citera
2009-04-22, 11:57
  #4
Medlem
daaajvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
Låter som glapp i skärmkabeln och det kan du inte fixa hemma själv.

Men

Är du säker att det inte går att göra det själv ?
För strecket försvinner om jag trycker in skärmen lite där det röda är på skärmen. Men kommer tillbaka när jag, ibland, tar ner eller upp skärmen.
Citera
2009-04-22, 12:31
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av daaajvid
Men

Är du säker att det inte går att göra det själv ?
För strecket försvinner om jag trycker in skärmen lite där det röda är på skärmen. Men kommer tillbaka när jag, ibland, tar ner eller upp skärmen.

Glapp alltså, skicka in datorn på service om du har garanti. Eller sälj den som fungerande om du inte har någon moral
Citera
2009-04-22, 15:49
  #6
Moderator
tobess avatar
Självklart kan man försöka fixa glapp med skärmkabeln själv.

Vad är det märke/modell på laptopen i fråga?
Citera
2009-04-22, 15:53
  #7
Medlem
daaajvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Självklart kan man försöka fixa glapp med skärmkabeln själv.

Vad är det märke/modell på laptopen i fråga?

Det är en HP Pavilion dv6500
Citera
2009-04-22, 17:15
  #8
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daaajvid
Det är en HP Pavilion dv6500

Här finns servicemanualen, kolla på sid 68 och framåt så verkar det finnas instruktioner om hur man tar bort hela skärmen, och då också bilder på var och hur man tar bort kabeln.

Försök öppna upp den och dra ur kabeln och sätt i den igen så att den säkert sitter och kolla samtidigt att det inte sitter någon skit i porten där kabeln ansluts. Med lite tur löser det problemet
Citera
2009-04-22, 17:26
  #9
Medlem
daaajvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Här finns servicemanualen, kolla på sid 68 och framåt så verkar det finnas instruktioner om hur man tar bort hela skärmen, och då också bilder på var och hur man tar bort kabeln.

Försök öppna upp den och dra ur kabeln och sätt i den igen så att den säkert sitter och kolla samtidigt att det inte sitter någon skit i porten där kabeln ansluts. Med lite tur löser det problemet

Tack för informationen, men jag har inte någon manual med mig. Går det att finna den på HP's hemsida?

Annars blir det svårt att pilla upp skärmen när man kommer hem sen.
Citera
2009-04-23, 18:23
  #10
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daaajvid
Tack för informationen, men jag har inte någon manual med mig. Går det att finna den på HP's hemsida?

Annars blir det svårt att pilla upp skärmen när man kommer hem sen.

Humm, klistrade nog in länken men den verkar ha försvunnit i tomma intet.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01295877.pdf

Där ska servicemanualen för din dator finns (enligt google iaf )
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback