Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-21, 22:22
  #13
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Service kan man ju likafullt göra själv med samma resultat som på verkstaden
Vad består en vettig grundservice hemma av?
Citera
2009-04-21, 22:25
  #14
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Nu tänker jag vara sådär riktigt tråkig och fråga ifall det inte vore bättre att bry sig om bilen och ge den sin service än att släcka lampan och låta den lida?

Jo, men har man inte tummen placerad på baksidan av skulderbladet så kan man iaf lära sig att byta t ex olja. Att pynta flera tusen för det, en släckt lampa och en stämpel i en bok, tveksamt...
Citera
2009-04-21, 22:28
  #15
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodeesos
Jo, men har man inte tummen placerad på baksidan av skulderbladet så kan man iaf lära sig att byta t ex olja. Att pynta flera tusen för det, en släckt lampa och en stämpel i en bok, tveksamt...

Och DEN lampan kan man ju släcka själv...
Citera
2009-04-21, 22:42
  #16
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Det är inte servicelampan

Det är den lilla lampan som ser ut som en motor...

Emmisionerservice.. nån löjlig avgasrening som krånglar, så vidare allvarligt är det inte... Bara irriterande med en ful lampa som lyser hela tiden
Lossa polerna och sätt tillbaka. Men troligen kommer lampan att börja lysa efter ett tag igen. Alternativt åtgärda felet korrekt på en verkstad . Annars får du väl helt enkelt demontera instrumentpanelen och likvidera lampan i sig.
Citera
2009-04-21, 22:48
  #17
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vad består en vettig grundservice hemma av?

Ptja, som vilken ordinär service på bilen som helst. Det är ju inga hemligheter, det som ingår i varje service. Bara att kolla upp och göra det som skall göras.
Citera
2009-04-21, 22:53
  #18
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Och DEN lampan kan man ju släcka själv...

Förlåt, blev onödigt upprörd där. Skall inte hända igen. Lämnar tråden nu...
Citera
2009-04-22, 19:54
  #19
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Det är inte servicelampan

Det är den lilla lampan som ser ut som en motor...

Emmisionerservice.. nån löjlig avgasrening som krånglar, så vidare allvarligt är det inte... Bara irriterande med en ful lampa som lyser hela tiden


Plocka loss batteripol och funkar inte det så är det att koppla upp sig med dator som gäller..
Citera
2009-04-22, 21:23
  #20
Medlem
BiggusDs avatar
då vet jag
Citera
2012-10-15, 21:12
  #21
Medlem
Bump!

Jag har en Volvo s80 där jag har problem med denna lampa som varnar för fel på avgasrening. Bilen hade stått oanvänd några månader och när jag kört ett par mil så tändes lampan. Jag testade att koppla från batteriet en stund och efter det var lampan släckt, dock började den lysa efter några dagar och ca 10 mils körning igen. Finns det något mer man kan göra eller är det felsökning på verkstad som gäller?
Citera
2012-10-15, 22:03
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Roger
Bump!

Jag har en Volvo s80 där jag har problem med denna lampa som varnar för fel på avgasrening. Bilen hade stått oanvänd några månader och när jag kört ett par mil så tändes lampan. Jag testade att koppla från batteriet en stund och efter det var lampan släckt, dock började den lysa efter några dagar och ca 10 mils körning igen. Finns det något mer man kan göra eller är det felsökning på verkstad som gäller?


Köp en felkodsläsare och kolla själv, finns säkert också App till ajjfåån med OBD2 kabel.
Ta reda på felkoden och byt de som är trasigt.
Citera
2017-01-03, 17:06
  #23
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Det är inte servicelampan

Det är den lilla lampan som ser ut som en motor...

Emmisionerservice.. nån löjlig avgasrening som krånglar, så vidare allvarligt är det inte... Bara irriterande med en ful lampa som lyser hela tiden

går ju ej igenom besikning om inte lampan tänds vid start och sedan släcks

fick detta felet nu ca en vecka innan besiktning....
dött batteri...laddade batteriet....startade bilen utan problem...men så började enginelight lysa...
2005 v70....enligt google är detta väldigt vanligt fel som inte lämnar någon kod att läsa av(inte bara volvo)...men verkar som när dom löst problemet kom dom ej tillbaka till forumet dom sökte hjälp

vill bara reset lampan till besiktning...går det eller måste jag köpa volvo felkodsläsare för att släcka

ps hoppas autocorrect inte fackat allt
Citera
2017-01-09, 22:41
  #24
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
går ju ej igenom besikning om inte lampan tänds vid start och sedan släcks

fick detta felet nu ca en vecka innan besiktning....
dött batteri...laddade batteriet....startade bilen utan problem...men så började enginelight lysa...
2005 v70....enligt google är detta väldigt vanligt fel som inte lämnar någon kod att läsa av(inte bara volvo)...men verkar som när dom löst problemet kom dom ej tillbaka till forumet dom sökte hjälp

vill bara reset lampan till besiktning...går det eller måste jag köpa volvo felkodsläsare för att släcka

ps hoppas autocorrect inte fackat allt

Jag kommer inte alls ihåg hur jag gjorde.

Men köp en OBD2 läsare billigt på Aliexpress eller Amazon så är det bara att nolla
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback