Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-20, 18:21
  #1
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Nej, jag håller inte med om det. Även klarsynta, tappra och starka människor kan förlora motivationen att leva.

Nu dog tydligen även en snubbe som väl var med VAM-gänget (Lund och Rangne) och bankrånade i början på 90-talet, en viss Jonas Ledin. Vad han gjort under senare år, om han tillhört någon rörelse eller inte, har jag ingen aning om. Lite oklara omständigheter, tycks det:

http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=39510&page=2
Ledin har väl aldrig deltagit i något rån med Lund/Rangne? Han har bland annat åkt fast för taxirån och utpressning. Troligen alkohol som dödade honom.
Citera
2009-04-20, 18:24
  #2
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Ledin har väl aldrig deltagit i något rån med Lund/Rangne? Han har bland annat åkt fast för taxirån och utpressning. Troligen alkohol som dödade honom.

Okej, jag sökte info på nätet men där fanns knappt något. Han lär enligt AFA tillsammans med Rangne i fängelset ha grundat "fångsällskapet" Thuleringen:

http://doku.antifa.se/index.php?a=read&b=bananer1997

Vilket förflutet hade han organisationsmässigt, vet du det? Och var han med någonstans under senare år?
Citera
2009-04-20, 20:54
  #3
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Okej, jag sökte info på nätet men där fanns knappt något. Han lär enligt AFA tillsammans med Rangne i fängelset ha grundat "fångsällskapet" Thuleringen:

http://doku.antifa.se/index.php?a=read&b=bananer1997

Vilket förflutet hade han organisationsmässigt, vet du det? Och var han med någonstans under senare år?
Ingen aning. Troligen har han inte varit ett dugg aktiv eftersom isåfall hade Afa/Expo trumpetat ut och sockrat det. En sådan veteran låter man inte passera i tysthet.
Citera
2009-04-20, 23:29
  #4
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonKody
Tag lärdom alla ni yngre som tror att den nationella rörelsen är svaret. Det finns INGA gamla lyckliga nazister. De gamla som stannar kvar är bara psykopaterna.
Utan att dra några exempel så kan jag säga att du har fel. En gång gjorde jag en uppföljning av vad de som ingick i VAM sysslar med idag, visserligen ett antal år sedan, och resultatet blev ungefär att det gått åt helvete (kriminella, opolitisk brottslighet) för ungefär 1/5 del av dem. Resterande har det gått ganska bra för, en hade det gått väldigt bra för av hans årsinkomst att döma. Den ende som fortfarande var engagerad politiskt vid tidpunkten för då jag kollade var Klas Lund. Om det är lyckat eller misslyckat är upp till var och en. Hade blivit en bra story - VAM 10 år senare. VAM var i mångt och mycket en tidningsanka, några lokala grupper som agerade lite vind för våg. Det var ju först efteråt som vissa, tex gänget bakom Nordland, tog över och red på VAM-vågen när vam:arna satt i kurran.

Det avser de VAM:are som berörs i boken Extremhögern (de flesta nämns inte men deras identiteter går att kolla upp i bokens källförteckning).
Citera
2009-04-21, 08:47
  #5
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Utan att dra några exempel så kan jag säga att du har fel. En gång gjorde jag en uppföljning av vad de som ingick i VAM sysslar med idag, visserligen ett antal år sedan, och resultatet blev ungefär att det gått åt helvete (kriminella, opolitisk brottslighet) för ungefär 1/5 del av dem. Resterande har det gått ganska bra för, en hade det gått väldigt bra för av hans årsinkomst att döma. Den ende som fortfarande var engagerad politiskt vid tidpunkten för då jag kollade var Klas Lund. Om det är lyckat eller misslyckat är upp till var och en. Hade blivit en bra story - VAM 10 år senare. VAM var i mångt och mycket en tidningsanka, några lokala grupper som agerade lite vind för våg. Det var ju först efteråt som vissa, tex gänget bakom Nordland, tog över och red på VAM-vågen när vam:arna satt i kurran.

Det avser de VAM:are som berörs i boken Extremhögern (de flesta nämns inte men deras identiteter går att kolla upp i bokens källförteckning).

Och Christopher Ragne håller på med pyjamassporter. Här har ni en bild på en riktig pyjamasbrottare.

http://www.nackajjk.com/teamnacka/christopher.jpg
Citera
2009-04-21, 09:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Utan att dra några exempel så kan jag säga att du har fel. En gång gjorde jag en uppföljning av vad de som ingick i VAM sysslar med idag, visserligen ett antal år sedan, och resultatet blev ungefär att det gått åt helvete (kriminella, opolitisk brottslighet) för ungefär 1/5 del av dem. Resterande har det gått ganska bra för, en hade det gått väldigt bra för av hans årsinkomst att döma. Den ende som fortfarande var engagerad politiskt vid tidpunkten för då jag kollade var Klas Lund. Om det är lyckat eller misslyckat är upp till var och en. Hade blivit en bra story - VAM 10 år senare. VAM var i mångt och mycket en tidningsanka, några lokala grupper som agerade lite vind för våg. Det var ju först efteråt som vissa, tex gänget bakom Nordland, tog över och red på VAM-vågen när vam:arna satt i kurran.

Det avser de VAM:are som berörs i boken Extremhögern (de flesta nämns inte men deras identiteter går att kolla upp i bokens källförteckning).

Ok det låter faktiskt intressant. Men om du inte anser att Klasse är en av de som lyckats så stämmer ju min tes. Hoppar du av och lämnar hatet och klassförräderiet bakom dig så klart att det kan går bra.
Min tes gällde dock de som är säg över 30 och fortfarande aktiva i rörelsen.
Citera
2009-04-21, 09:44
  #7
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonKody
Ok det låter faktiskt intressant. Men om du inte anser att Klasse är en av de som lyckats så stämmer ju min tes. Hoppar du av och lämnar hatet och klassförräderiet bakom dig så klart att det kan går bra.
Min tes gällde dock de som är säg över 30 och fortfarande aktiva i rörelsen.
Definiera "hoppa av". Ingen, förutom Rangne, av de personerna som ingick i VAM har ju tagit avstånd däremot har de ju uppenbarligen avslutat sitt engagemang. Som du såg så redovisade jag Lund särskilt eftersom han fortfarande är politiskt aktiv men knappast att beteckna som kriminell.
Citera
2009-04-21, 09:59
  #8
Medlem
TimmyGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Definiera "hoppa av". Ingen, förutom Rangne, av de personerna som ingick i VAM har ju tagit avstånd däremot har de ju uppenbarligen avslutat sitt engagemang. Som du såg så redovisade jag Lund särskilt eftersom han fortfarande är politiskt aktiv men knappast att beteckna som kriminell.

Stefan Lund tog avstånd. Erik Rundqvist likaså (R.I.P.!) - även om han fortsatte samla tredje riket-attiraljer. Brukade snacka mkt med Erik på vårt gemensamma stamkafe, o mötte honom på Pride flera gånger. Och några av de från VAM-periferin som kom från Stockholm Skins var ju med och attackerade Nationella alliansens lokal, Kafe88.
Citera
2009-04-21, 12:15
  #9
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmyG
Stefan Lund tog avstånd. Erik Rundqvist likaså (R.I.P.!) - även om han fortsatte samla tredje riket-attiraljer. Brukade snacka mkt med Erik på vårt gemensamma stamkafe, o mötte honom på Pride flera gånger. Och några av de från VAM-periferin som kom från Stockholm Skins var ju med och attackerade Nationella alliansens lokal, Kafe88.
Vi har uppenbarligen helt olika definitioner på vilka som ingick i VAM. Jag räknar inte alla skinnbollar kring Höder Dart som automatiskt medlemmar i Vam.
Citera
2009-04-21, 13:29
  #10
Medlem
TimmyGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Vi har uppenbarligen helt olika definitioner på vilka som ingick i VAM. Jag räknar inte alla skinnbollar kring Höder Dart som automatiskt medlemmar i Vam.

Men komigen. Skulle inte VAM-kretsen i Sthlm komma ur Sthlms Skins/plattanskinsen till stor del? Att sedan många i Höder dart blev helt opolitiska, alkoholiserade o avdankade några år senare är ju en annan femma.
Citera
2009-04-21, 13:33
  #11
Medlem
503s avatar
Intressant ämne, men fortfarande OT.
Vill ni ha en utbruten tråd som följer upp vad som hänt VAM-medlemmar?
Eftersom jag frågar så är det ett sådant undantagsfall där det naturligtvis är okej att besvara ett moderatorsmeddelande i tråden.

/mod
Citera
2009-04-21, 13:42
  #12
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmyG
Men komigen. Skulle inte VAM-kretsen i Sthlm komma ur Sthlms Skins/plattanskinsen till stor del? Att sedan många i Höder dart blev helt opolitiska, alkoholiserade o avdankade några år senare är ju en annan femma.
Jo, en en del av vam-kretsen i Stockholm kom från Höder Dart, dessa var dock inte inte fler än fem personer. Sedan att säkert flera i vam i Stockholm någon/några gånger hängt där är en annan sak.
Man ska heller inte lyfta vam till skyarna direkt. De var inte ens en pojkrumsversion av The Order. Visst låter det bra på pappret, plundring av mobiliseringsförråd, kapning av polisstation (kaxigt värre!) och bankrån men har man satt sig in i det hela så blir man inte lika imponerad. Dessutom ska man inte försöka bygga upp någon myt kring Klas Lund, det är han faktiskt inte förtjänt av. Lustigt nog är det faktiskt rödingarna som verkar vara bäst att på diverse internetforum, mellan den osakliga smutskastningen av personer som Lund, skriva upp vams rykte. Man får ibland nästan intrycket av att rödingarna i Sverige saknar några hårdföra revolutionärer att skapa myter kring.
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Intressant ämne, men fortfarande OT.
Vill ni ha en utbruten tråd som följer upp vad som hänt VAM-medlemmar?
För egen del är jag inte intresserad, ovanstående är mitt sista inlägg kring vam och därmed sista OT, dessutom spelar det inte så stor roll vad man skriver, TimmyG har ändå sin uppfattning spikad och klar.
__________________
Senast redigerad av Julius Mosca 2009-04-21 kl. 13:51.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback