Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-04-15, 21:48
  #49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjBeck
Nej det missade jag inte. Men TS verkar inte inse hur illa det låter

Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Nej du skall inte ha mer pengar än någon annan som lever på försörjningsstöd. Nej du skall inte åka på semester är man arbetslös skall man stå till arbetsmarknadens förfogande för att få socialbidrag eller akassa och då kan man inte åka på semester så du får ta och leva på dessa pengar som alla andra.

Fy vad jag avskyr sådana som bara gör det svårare för hederliga människor som är i samma situation eller till och med är i värre situationer.

Nja. EGENTLIGEN är det väl inte värre än att folk som har A-kassa eller aktivitetsersättning, får 20 s.k. T-dagar per år då de är lediga från sina praktikplatser, arbetsmarknadsutbildningar eller Fas 3-platser..? Då de får göra vad de vill, bara de kan återvända till Sverige på 48 timmar ifall Af skulle kontakta dem (vilket det flesta arbetslösa kallt räknar med att Af inte gör, när de bokar sina Thailandsresor...) Eller att de får behålla skatteåterbäring och andra extrainkomster utan att något avdrag görs från A-kassan, sjukkassan eller aktivitetsersättningen..?

Jag säger inte att det är RÄTT att resonera som TS gör, men jag tycker att det även är galet att alltid ställa högre krav på just socialbidragstagare jämfört med folk som uppbär andra ersättningar (som är lika mycket skattepengar de), och alltid ge just socialbidragstagarna skulden för alla skattepengar som går till folk som inte arbetar, fast det finns många fler som inte gör det.

För övrigt, när det gäller skatten, så betalar inte soc ut pengar till kvarskatt, så jag tycker att det känns lite konstigt att skatteåterbäring ska dras av. Det gör ju att den bidragsberoende förlorar mot systemet oavsett om han har betalat in för mycket eller för lite skatt. Det borde ju rimligen vara så, att antingen räknar soc med skattebeskedet ALLTID, eller så ALDRIG...
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2017-04-15 kl. 21:51.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback