2003-10-22, 16:28
Bannlyst
Eftersom jag är en stackars student så kan jag inte bara köpa hur mycket dyra råvaror som helst och förstöra dem i bisarra matlagningsexperiment. Därför undrar jag vad ni tror om följande recept, som jag satt hemma och hittade på härom dagen.

Räkor
Neutral olja (t.ex. majsolja)
Stark, färsk chili (mycket jalapeño eller lite habanero)
Vaniljstång
Flytande honung
Timjan (färsk)
Ris eller pasta

Häll några matskedar olja i en panna/wok. Hetta upp ordentligt, tillsätt hackad chili. Fräs räkorna hastigt, så de inte blir sega. Ta upp räkorna ur oljan och låt dem rinna av. Dela en vaniljstång, skrapa ur innehållet och blanda med lite olja (ny, inte från stekpannan). Tillsätt en aning honung och finhackad timjan till oljan, och ringla över räkorna. Servera med ris eller pasta (förslagsvis en tagliatelle).

Jag tror (men vet alltså inte) om kombinationen chilihetta och vanilj fungerar, men jag känner på mig att det gör det.
Citera
2003-10-22, 16:32
Medlem
snapcases avatar
Rent instinktivt så är jag skeptisk till vaniljen. Får en känsla av den tillsammans med homungen kan ge dig en ganska sötslikig rätt med dessertkaraktär. OBS att det bara är mitt spontana intryck. Ibland kan smakkombinationer övveraska. Om du gör det så vill jag gärna läsa en (objektiv) rapport.
Citera
2003-10-22, 16:34
Medlem
Polluxs avatar
Kan kanske fungera med vanilj och chilisås men vad jag är lite skeptisk mot är vanilj och räkor. Testa gärna och hör av dig sen.
Citera
2003-10-22, 16:36
Medlem
Anarkogossens avatar
Man brukar ju väga chili mot lite sött. Själv har jag oftast svårt för allt sött i maten (tycker efterrätten kan stå för det söta). Det gör att jag tycker både honung och vanlij känns lite konstigt.

Vaniljen skulle kunna funka tillsammans (aldrig provat själv), men det känns som sagt fel för mig. Skulle rekommendera dig att ta blanda vanlij och chili separat för att se hur grejen funkar. Honung och chili är väl rätt vanligt och funkar nog hyggligt.

Sen tror jag en aning citron eller lime hade passat bra till.

EDIT: Rätt intressant att tre stycken oberoende av varandra skriver i stort sett samma sak
Citera
2003-10-22, 16:45
Bannlyst
Ja, lite lime i oljan också skulle nog balansera smaken. Jag blir ju riktigt hungrig!
Citera
2003-10-22, 16:49
Medlem
snapcases avatar
Jag skulle nog t.o.m plocka fram rivjärnet och dra i lite lime el. citronskal i oljan.
Citera
2003-10-22, 16:54
Bannlyst
På tal om citron/lime så bjuder jag på ett recept som jag lagat flera gånger, och som varit en stor hit varje gång.

Kycklingbröst
Citroner (~1/person) (går nog lika bra med lime)
Persilja
Olivolja
Tagliatelle
+salt, peppar etc.

Lägg kycklingbrösten i en stor plastpåse. Hacka rejält med persilja, släng ner i påsen. Riv skalen från citronerna, släng i påsen. Dela citronerna och pressa saften i påsen. Släng ner lite salt och svartpeppar. Knyt ihop, kladda omkring ordentligt och lägg in i kylen (minst ett par timmar, gärna längre).

Öppna påsen, häll av oljan och citronsaften, skrapa av den mesta persiljan från kycklingen. Lägg kycklinbrösten på ett ugnsgaller med en långpanna under. Häll olje-/citronblandningen i en kastrull, värm. Ös kycklingen med blandningen var femte minut (minst) tills den är färdig (temperatur och tid får ni ta från närmaste kokbok).

Koka tagliatelle, kläm i en liten, liten mängd citron och lite olja även i pastan och blanda runt.

Servera!

Man kan tro att det skulle bli för mycket citronsmak, men de gånger jag gjort denna rätt har resultatet blivit lyckat. Jag kan tänka mig att det skulle vara gott med lite chili även här, i marinaden, eller kanske ingefära?

(Med reservation för felskrivningar p.g.a. dåligt minne)
Citera
2003-10-23, 11:06
Bannlyst
Jag kunde inte hålla mig, så jag köpte en påse räkor igår och provade att laga till denna rätt. Med lime tillsatt var det mycket, mycket gott. Rekommenderas varmt, särskilt eftersom det går så fort. Har du en vattenkokare så du kan förvärma pastavattnet så är hela rätten klar på 15 min.

Jag använde habanero-frukter, och det gav en mycket fin (och HET) smak, som balanserades väl av vanilj och lime. Dock hoppade jag över honungen, eftersom det nog skulle ha blivit för sött.
Citera
2003-10-23, 13:01
Medlem
Anarkogossens avatar
Det var JAG som tipsade om limen. JAG! Jag ska ha all ära!
Citera
2003-10-23, 13:16
Medlem
Polluxs avatar
Så det funkade med vanilj och räkor. Måste testa det här receptet.
Citera
2003-10-24, 08:22
Bannlyst
Just det, jag hade ingen timjan hemma, så jag struntade i den också.
Citera
2003-10-27, 14:30
Medlem
Polluxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Räkor
Neutral olja (t.ex. majsolja)
Stark, färsk chili (mycket jalapeño eller lite habanero)
Vaniljstång
Flytande honung
Timjan (färsk)
Ris eller pasta

Nu har jag testat och det var faktiskt riktigt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in