2003-10-22, 16:28
Bannlyst
Eftersom jag r en stackars student s kan jag inte bara kpa hur mycket dyra rvaror som helst och frstra dem i bisarra matlagningsexperiment. Drfr undrar jag vad ni tror om fljande recept, som jag satt hemma och hittade p hrom dagen.

Rkor
Neutral olja (t.ex. majsolja)
Stark, frsk chili (mycket jalapeo eller lite habanero)
Vaniljstng
Flytande honung
Timjan (frsk)
Ris eller pasta

Hll ngra matskedar olja i en panna/wok. Hetta upp ordentligt, tillstt hackad chili. Frs rkorna hastigt, s de inte blir sega. Ta upp rkorna ur oljan och lt dem rinna av. Dela en vaniljstng, skrapa ur innehllet och blanda med lite olja (ny, inte frn stekpannan). Tillstt en aning honung och finhackad timjan till oljan, och ringla ver rkorna. Servera med ris eller pasta (frslagsvis en tagliatelle).

Jag tror (men vet allts inte) om kombinationen chilihetta och vanilj fungerar, men jag knner p mig att det gr det.
Citera
2003-10-22, 16:32
Medlem
snapcases avatar
Rent instinktivt s r jag skeptisk till vaniljen. Fr en knsla av den tillsammans med homungen kan ge dig en ganska stslikig rtt med dessertkaraktr. OBS att det bara r mitt spontana intryck. Ibland kan smakkombinationer vveraska. Om du gr det s vill jag grna lsa en (objektiv) rapport.
Citera
2003-10-22, 16:34
Medlem
Polluxs avatar
Kan kanske fungera med vanilj och chiliss men vad jag r lite skeptisk mot r vanilj och rkor. Testa grna och hr av dig sen.
Citera
2003-10-22, 16:36
Medlem
Anarkogossens avatar
Man brukar ju vga chili mot lite stt. Sjlv har jag oftast svrt fr allt stt i maten (tycker efterrtten kan st fr det sta). Det gr att jag tycker bde honung och vanlij knns lite konstigt.

Vaniljen skulle kunna funka tillsammans (aldrig provat sjlv), men det knns som sagt fel fr mig. Skulle rekommendera dig att ta blanda vanlij och chili separat fr att se hur grejen funkar. Honung och chili r vl rtt vanligt och funkar nog hyggligt.

Sen tror jag en aning citron eller lime hade passat bra till.

EDIT: Rtt intressant att tre stycken oberoende av varandra skriver i stort sett samma sak
Citera
2003-10-22, 16:45
Bannlyst
Ja, lite lime i oljan ocks skulle nog balansera smaken. Jag blir ju riktigt hungrig!
Citera
2003-10-22, 16:49
Medlem
snapcases avatar
Jag skulle nog t.o.m plocka fram rivjrnet och dra i lite lime el. citronskal i oljan.
Citera
2003-10-22, 16:54
Bannlyst
P tal om citron/lime s bjuder jag p ett recept som jag lagat flera gnger, och som varit en stor hit varje gng.

Kycklingbrst
Citroner (~1/person) (gr nog lika bra med lime)
Persilja
Olivolja
Tagliatelle
+salt, peppar etc.

Lgg kycklingbrsten i en stor plastpse. Hacka rejlt med persilja, slng ner i psen. Riv skalen frn citronerna, slng i psen. Dela citronerna och pressa saften i psen. Slng ner lite salt och svartpeppar. Knyt ihop, kladda omkring ordentligt och lgg in i kylen (minst ett par timmar, grna lngre).

ppna psen, hll av oljan och citronsaften, skrapa av den mesta persiljan frn kycklingen. Lgg kycklinbrsten p ett ugnsgaller med en lngpanna under. Hll olje-/citronblandningen i en kastrull, vrm. s kycklingen med blandningen var femte minut (minst) tills den r frdig (temperatur och tid fr ni ta frn nrmaste kokbok).

Koka tagliatelle, klm i en liten, liten mngd citron och lite olja ven i pastan och blanda runt.

Servera!

Man kan tro att det skulle bli fr mycket citronsmak, men de gnger jag gjort denna rtt har resultatet blivit lyckat. Jag kan tnka mig att det skulle vara gott med lite chili ven hr, i marinaden, eller kanske ingefra?

(Med reservation fr felskrivningar p.g.a. dligt minne)
Citera
2003-10-23, 11:06
Bannlyst
Jag kunde inte hlla mig, s jag kpte en pse rkor igr och provade att laga till denna rtt. Med lime tillsatt var det mycket, mycket gott. Rekommenderas varmt, srskilt eftersom det gr s fort. Har du en vattenkokare s du kan frvrma pastavattnet s r hela rtten klar p 15 min.

Jag anvnde habanero-frukter, och det gav en mycket fin (och HET) smak, som balanserades vl av vanilj och lime. Dock hoppade jag ver honungen, eftersom det nog skulle ha blivit fr stt.
Citera
2003-10-23, 13:01
Medlem
Anarkogossens avatar
Det var JAG som tipsade om limen. JAG! Jag ska ha all ra!
Citera
2003-10-23, 13:16
Medlem
Polluxs avatar
S det funkade med vanilj och rkor. Mste testa det hr receptet.
Citera
2003-10-24, 08:22
Bannlyst
Just det, jag hade ingen timjan hemma, s jag struntade i den ocks.
Citera
2003-10-27, 14:30
Medlem
Polluxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Rkor
Neutral olja (t.ex. majsolja)
Stark, frsk chili (mycket jalapeo eller lite habanero)
Vaniljstng
Flytande honung
Timjan (frsk)
Ris eller pasta

Nu har jag testat och det var faktiskt riktigt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in