Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-20, 16:25
  #1
Medlem
Daniel_s85s avatar
Fick höra av en kompis att man kan bli avlyssnad genom mobiltelefonen även när man inte pratar i sin mobiltelefon, stämmer verkligen det??? Håller inte på med något olagligt så jag är inte orolig, men det låter helt sinnesjukt och jag tror inte på det för fem öre men vill höra efter om det finns något som bevisar påståendet.

Ska tydligen fungera med att lägga mobilen brevid en högtalare...
Citera
2009-04-20, 17:54
  #2
Medlem
Ironghosts avatar
Slå din kompis från mig, han ljuger och sprider falska rykten.

Teoretiskt så går det, dock kräver detta rejäla modifikationer av telefonen. Modifikationer som inte görs utan att man vet om det. Givetvis så spelar det stor roll vilken telefon (Märke och operativsystem) vi pratar om

Citera
2009-07-08, 10:48
  #3
Medlem
Nja... kanske går...

Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Slå din kompis från mig, han ljuger och sprider falska rykten.

Teoretiskt så går det, dock kräver detta rejäla modifikationer av telefonen. Modifikationer som inte görs utan att man vet om det. Givetvis så spelar det stor roll vilken telefon (Märke och operativsystem) vi pratar om


Jag har inte den tekniska expertisen men jag var på en föreläsning på FOA för ett antal år sen. Där beskrev de hur en sådan avlyssning teoretiskt gick till. Den fungerade så att man skickade en signal som mobiltelefonens antenner hamnade i resonans med. Denna signal gick sedan vidare in i telefonen och via den kunde man mäta mikrofon- och högtalarmembranets rörelser. Detta funkade dock bara om batteriet till telefonen var anslutet. Därför så var det praxis under en period att när känsliga uppgifter skulle samtalas så tog man bort batteriet och lade telefonen i en ficka och batteriet i en annan. Vet inte huruvida detta var tekniskt genomförbart eller om det bara var farhågor. Dock fortsatte föreläsningen med en del andra fiffiga metoder att avlyssna samtal, såsom laser på en glasruta.. etc. Men det var tio år sen. Mycket har hänt sedan dess.
Citera
2009-07-08, 19:42
  #4
Medlem
distanss avatar
I teorin fungerar mycket, praktiskt är det en helt annan sak. Att lyckas sätta resonans i en telefon som inte är modifierad skulle jag säga är omöjligt. Det finns för mycket elektronik i vägen som stoppar signalen.

Men hur det praktiskt går att göra kan man läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thing_(listening_device)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback