Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-20, 14:41
  #1
Medlem
mrdominiks avatar
Beställde ett xfx kort på inet men nu har dom fått problem med leveransen och erbjuder ett sapphire (något dyrare) kort.

Jag har kollat och jämfört lite och xfx kortet verkar för mig bättre.

XFX har minnestypen DDR5(enligt pricerunner), minneshastigheten 1800 MHz. Sapphire har DDR3 och minneshastigheten på 900 MHz, försöker inet blåsa mig eller har jag missat något viktigt?
Citera
2009-04-20, 16:18
  #2
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Beställde ett xfx kort på inet men nu har dom fått problem med leveransen och erbjuder ett sapphire (något dyrare) kort.

Jag har kollat och jämfört lite och xfx kortet verkar för mig bättre.

XFX har minnestypen DDR5(enligt pricerunner), minneshastigheten 1800 MHz. Sapphire har DDR3 och minneshastigheten på 900 MHz, försöker inet blåsa mig eller har jag missat något viktigt?


nu ringde jag till inet och dom säger att det är exakt samma värden bara det att XFX specifierar på något dumt sätt, kan inte riktigt förstå deras specifiering, kan någon förklara lite närmare?


Står också nåt om RAMDAC att XFX har 2x400 MHz och sapphire har 400 MHz.

Driver inet med mig eller?
__________________
Senast redigerad av mrdominik 2009-04-20 kl. 16:32.
Citera
2009-04-20, 18:14
  #3
Medlem
Tror inte xfx har gddr5 på det kortet.
Om det inte är så då är korten likvärdiga.
Samma gpu och minneshastighet.

I min mening är det bättre kylning på Radeonkortet.
Citera
2009-04-20, 20:43
  #4
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musikfuralle
Tror inte xfx har gddr5 på det kortet.
Om det inte är så då är korten likvärdiga.
Samma gpu och minneshastighet.

I min mening är det bättre kylning på Radeonkortet.


Vad är det som är så bra med bra kylning?
Citera
2009-04-20, 21:16
  #5
Medlem
RealMadrid852s avatar
Tvivlar också på att XFX har GDDR5. I vilket fall som helst så blir du inte lurad, minneshastigheten på grafikkortsminne ska man alltid multiplicera med 2.

DVS här har Sapphire skrivit 900MHz och då ska du multiplicera det med 2, då blir det 1800MHz (900*2=1800). Jag antar att dom då på XFX kortet skrev ut 1800MHz från början för att inte skapa förvirring vilket misslyckades då folk blir ännu mer förvirrade av det.

Angående kylning så är det bättre med bra kylning för flera anledningar, så som:
GPU:n blir svalare, vilket i sin tur leder till att PCB:n (själva kortet) blir svalare vilket leder till att grafikkortet inte värmer upp resten av datorn lika mkt.

Ju svalare grafikkortet är, desto bättre hållbarhet har det (oftast)

Ju svalare GPU:n är desto mer uttrymme har du att överklocka den.

Osv, osv...
Citera
2009-04-20, 21:29
  #6
Medlem
jallaballas avatar
Det är väl bara att kolla på xfx:s hemsida så står det att det är DDR3-minne. DDR står för double data rate och vissa räknar med dubbla hastigheten på dem så att 900 blir 1800 MHz. DDR5 är inget som existerar på marknaden för tillfället, GDDR5 sitter däremot på 4870.

Jag vet inte vilken av kylarna som är tystast och bäst men det tar du säkert reda på med en snabb sökning. Båda kortet kommer prestera i princip lika bra, du märker garanterat ingen skillnad i spel iaf. Något att tänka på är att saphire-kortet har en hdmi-kontakt men saknar svhs-kontakt.

http://www.xfxforce.com/en-gb/produc...ries/4830.aspx
__________________
Senast redigerad av jallaballa 2009-04-20 kl. 21:31.
Citera
2009-04-20, 21:47
  #7
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jallaballa
Det är väl bara att kolla på xfx:s hemsida så står det att det är DDR3-minne. DDR står för double data rate och vissa räknar med dubbla hastigheten på dem så att 900 blir 1800 MHz. DDR5 är inget som existerar på marknaden för tillfället, GDDR5 sitter däremot på 4870.

Jag vet inte vilken av kylarna som är tystast och bäst men det tar du säkert reda på med en snabb sökning. Båda kortet kommer prestera i princip lika bra, du märker garanterat ingen skillnad i spel iaf. Något att tänka på är att saphire-kortet har en hdmi-kontakt men saknar svhs-kontakt.

http://www.xfxforce.com/en-gb/produc...ries/4830.aspx


ok nu har jag skrivit på 2 forum och alla säger att det är samma kort, får väl tro på det.

Fan synd att XFX segar sig så mycket då det såg så mycket snyggare ut + bättre kylning (?).
Citera
2009-04-21, 15:57
  #8
Medlem
Det är samma kort, det enda som skiljer är vad som följer med. Eventuella spel, kan va annan kylning, tillbehör mm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback