2009-04-20, 14:08
Medlem
Jag har ett ganska nystartat band som precis har fixat replokal och måste få reda på lite saker. Vi har inte tänkt att spela in något än så det behöver ni inte tänka på.

Utrustningen vi har är

Trumset
2 gitarrer
Mikrofon
1 förstärkare (till gitarr 1)
1 stealthplug (till gitarr 2)
1 bärbar dator
Bas
Basförstärkare

Behöver alltså hjälp om vad som behövs eftersom att jag är helt borta när det gäller sånt här.

Med gitarr 2 hade vi tänkt såhär: Vi har en ståendes bärbar dator där vi kopplar den till gitarren genom stealthplugen. Sen från stealthplugen in till ett slutsteg vidare till PA högtalare. Detta har jag testat på mina högtalare hemma men vet inte om det är så jättebra för högtalarna men kan man göra såhär? Behöver det vara riktigt bra högtalare för att fungera?

Gitarr 1: Kopplas till vanlig förstärkare

Trummor: Vanliga trummor

Bas: Kopplas tillvanlig förstärkare

Mixer och sånt när man ska koppla in micken? Kan man ha samma PAhögtalare till micken som man har till gitarren eller blir ljudet konstigt? Ska man ha en seperat till varje? Jaja, frågorna är många. Återkommer om jag kommer på något men ni fattar nog vilka svar jag är ute efter, typ lite av varje. Tack på förhand!
Citera
2009-04-20, 14:12
Medlem
olqws avatar
om ni bara ska repa till att börja med äre bara att koppla in och köra, vemfan bryr sig det är rep man ska bli bra
Citera
2009-04-20, 14:41
Medlem
Escapisms avatar
Vad jag tror att olgw försökte säga (...) var att så länge ni får ljud så är det nice. Bra rep påverkas av nästan helt andra saker än att ljudet ska vara bra. Har ni inte spelat så mycket tillsammans än så är det viktigare att slappna av musikaliskt och lära varandras stilar.
Citera
2009-04-20, 16:29
Medlem
kavajmongots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escapism
Vad jag tror att olgw försökte säga (...) var att så länge ni får ljud så är det nice. Bra rep påverkas av nästan helt andra saker än att ljudet ska vara bra. Har ni inte spelat så mycket tillsammans än så är det viktigare att slappna av musikaliskt och lära varandras stilar.

Håller med, ni behöver inte trixa med PA i replokalen
Citera
2009-04-20, 18:56
Medlem
Vart kommer mickljudet ifrån då?
Citera
2009-04-20, 20:02
Medlem
Elmundos avatar
Stealthplugen har en utgång för hörlurar, den kan ni köra rakt in i PAt eller slutsteget.

Mikrofonen kör ni in i PAt såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in