2009-04-20, 01:19
Medlem
Hej!
Jag har köpt mig en MicroQ.. har laddat ner lite soundsets till den (i midi format)..och undrar nu hur man får in dom i synthen?
Har laddat ner MicroQ Bankmananger.. men inget händer. PLZ, beskriv hur jag ska göra =) måste man ställa in synthen på något vis?

Tack på förhand!!
Citera
2009-04-20, 02:28
Medlem
Hallå du, du får leta efter midi dump RX och sånt i synthens manual, du ska välja att den ska ta emot midi RX data. Sen tror jag ljudbanken du fick går att öppna som en midifil i ditt Sonar. När du sen väljer play så kommer den midifilen skicka all informationen till din synth som ställer om parametrarna i din till ljuden du har laddat ner från Vengeance.

Eventuellt ska du välja till vilken bank ljuden ska hamna, men förmodligen så gör den det automatiskt. Du måste alltså ha kopplat in dina midikablar som vanligt, in/ut. Det fiffiga med detta är att du även kan välja Midi Dump TX, när du har meckat massa ljud i din Q kan du dumpa det i sonar så det blir en sån liten midifil. Vill du sen skruva runt med massa ljud så har du alltid kvar den dumpningen och kan köra in den. Det är det enklaste sättet att spara allting som du vill ha det när du gör en låt. Bara gör en Midi Dump TX på alla bankerna, eller enskilda banker om du inte ändrat i mer än bank A t.ex. Nu utgår jag från min Virus C Så det kanske ser annorlunda ut med banker i din synth.

Jag har tittat lite på Sonar förresten, verkar inte helt fel, ser dock ut som cubase, så jag förstår inte om du tyckte Cubase var svårt hur Sonar är lättare. Men det kanske det är, har bara suttit litegrann, fråga om det är nåt mer.
Citera
2009-04-21, 01:56
Medlem
Jag hitta denna, kan vara bra att kolla lite då och då om du får nåt du undrar över.

http://faq.waldorfian.info/faq-browse.php?product=mq

och i samma tråd finns din fråga om Checksum error du nämnde, här ska du komma direkt till den.

http://faq.waldorfian.info/faq-browse.php?product=mq#90

Verka även som det fanns ett speciellt program du kunde göra det med, men det ska gå bra i ditt Sonar. Jag hade personligen försökt få det att funka i Sonar eftersom det är väldigt behändigt att spara allting med en midi dump TX när dagen är slut och du inte ska göra mer musik. Då sparas alla parametrar och allting i den lilla midifilen. Är det många banker som t.ex Virusen har så blir ibland den dumpen nån minut lång. Men för en bank med lite parameter inställningar så brukar den bli 20 sekunder kanske. Låt den gå från start till slut och se till att synthen slutat ta emot information.
Senast redigerad av ÅsaNisse 2009-04-21 kl. 02:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in