Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-19, 14:59
  #1
Medlem
lefthooks avatar
Tja, jag misstänker att mitt nätagg har lagt av, då datorn har börjat stänga av sig själv hela tiden. Och nu senast under en omformatering, så nu är det stendöd.
Mitt agg har suttit i sen jag käpte datorn, år 2000 och var på 250 watt. Sen har jag byggt om datorn med moderkort, grafik och ljudkort, 2 dvd brännare och 2 hårddiskar. Nu har dessutom ena disken lagt av, misstänker att det har med saken att göra.
Har fått ett agg av en polare men det har 24 kontakter till moderkortet och jag har bara 20 kontakter på kortet.
Vad är standard och hur vet jag vad jag ska ha?
Moderkortet är Asus P4v800-X

Och går det att få liv i en dator som la av under omformatering btw, får upp en blå ruta att jag ska kontakta it ansvarig varje g¨ng jag drar igång den.,
Citera
2009-04-19, 15:11
  #2
Medlem
-Infected-s avatar
köp ett nytt nätagg.. dom flesta nya har 20/24 pin kontakt som man kan korta av till en 20pin.
Citera
2009-04-19, 15:34
  #3
Medlem
Säker på att det är nätagget som håller på att ge upp?
Ett Asus P4v800-X är ju knappast purfärskt och så tycker jag det låter som det typiska "läckande kondingar" symtomet med oförklarliga reboots.
Citera
2009-04-19, 15:48
  #4
Medlem
lefthooks avatar
Givetvis är jag inte säker på det, trodde det bara då det har börjat låta mycket från agget också-
Citera
2009-04-19, 16:24
  #5
Medlem
Xpers avatar
SÖK! Har postat samma svar i fyre trådar nu!

Är du lite försiktig kan du testa om nätaggregatet är fortfarande helt, men först testa med att.
Dra ut strömsladden!
Öppna sen chassit och koppla loss den stora atx kontakten som går från nätaggregatet till moderkortet, koppla sen tillbaka atx kontakten + strömsladden och prova starta datorn.

Bild på atx kontakt: http://img.tomshardware.com/us/2005/...conn_atx_1.jpg (färg grön och svart, för steg 2)

Startar inte datorn?
Koppla loss åter igen strömsladden och atx kontakten från moderkortet. Ta en bit vanlig elkabel och skala av på båda änderna, tryck fast en av kontakterna på grön hål och den andra sidan på kabeln på svart (valfri) hål på atx kontakten.
Har du gjort rätt nu och nätaggregaten fungerar så skall hårddiskarna och cd-enheten gå igång. Strömsladden måste givetvis sitta i.
Fungerar det då så är problemet med någon komponent på moderkorten och inte nätaggregatet.

GLHF!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback