Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-18, 18:13
  #1
Medlem
Hej!
Jag byggde ihop en ny dator nyligen.
Först när jag startade den så va det gröna ränder över skärmen.
Det löste jag genom att skifta plats på mina ram minnen.
Dvs jag bytte bara plats på dom.

Men nu ibland i windows så kan datorn frysa till lite och sedan så hörs det ett pip ifrån högtalaren från moderkortet sedan så släpper frysningen och man kan fortsätta som vanligt.

Någon som vet vad det felet kan bero på?
Citera
2009-04-18, 18:17
  #2
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softar
Hej!
Jag byggde ihop en ny dator nyligen.
Först när jag startade den så va det gröna ränder över skärmen.
Det löste jag genom att skifta plats på mina ram minnen.
Dvs jag bytte bara plats på dom.

Men nu ibland i windows så kan datorn frysa till lite och sedan så hörs det ett pip ifrån högtalaren från moderkortet sedan så släpper frysningen och man kan fortsätta som vanligt.

Någon som vet vad det felet kan bero på?
Prova ett minne i taget. Kan beror på att ena kanske r dåligt. För säkerthetskull kolla hur mkt minne har du i kontroll panelen
Citera
2009-04-18, 18:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Prova ett minne i taget. Kan beror på att ena kanske r dåligt. För säkerthetskull kolla hur mkt minne har du i kontroll panelen

Jag har korrekt summa med minne i kontrollpanelen.

Den har inte låst sig något nu på senaste, ska se om det kommer igen.
Gör det de så får jag testa att ta ut ett minne och köra med 1GB minne och utesluta vilket som är trasigt osv.


Edit:
Kan testa att sätta om dom och se om det blir gröna ränder igen, blir det de så är det antagligen det minnet som sitter i första facket som är trasigt eller?

Edit2:
Loggar inte windows xp om det blir ett sådant fel att moderkortet rapporterar genom högtalaren?
Tänkte om man kunde läsa om felet någonstans.
Citera
2009-04-18, 18:27
  #4
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softar
Jag har korrekt summa med minne i kontrollpanelen.

Den har inte låst sig något nu på senaste, ska se om det kommer igen.
Gör det de så får jag testa att ta ut ett minne och köra med 1GB minne och utesluta vilket som är trasigt osv.


Edit:
Kan testa att sätta om dom och se om det blir gröna ränder igen, blir det de så är det antagligen det minnet som sitter i första facket som är trasigt eller?

Edit2:
Loggar inte windows xp om det blir ett sådant fel att moderkortet rapporterar genom högtalaren?
Tänkte om man kunde läsa om felet någonstans.
Bästa sätt o testa r tanka hem memtest. Kör den en tag o kolla va du för resultat
Citera
2009-04-18, 18:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Bästa sätt o testa r tanka hem memtest. Kör den en tag o kolla va du för resultat


Jag har tyvärr inte memtest, har letat men kan inte hitta vart man kan ladda ner det, har du någon länk?
Citera
2009-04-18, 18:51
  #6
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softar
Jag har tyvärr inte memtest, har letat men kan inte hitta vart man kan ladda ner det, har du någon länk?
http://www.memtest86.com/ antingen kör du den via usb lr så bränner du ner den på en cd-skiva. Datorn måste starts om me skiva i för att memtesta ska köra igång
Citera
2009-04-19, 01:46
  #7
Medlem
Xpers avatar
vad är det för beepcodes ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback