2009-04-18, 16:37
Medlem
Buffelo Balls avatar
I forumet Politik/Inrikes diskuteras om skillnaden mellan att luras och att föra någon bakom ljuset!

Vad säger ni i språkforat?

Finns det någon skillnad mellan att luras och att föra någon bakom ljuset?

Vari består skillnaden i så fall?
Citera
2009-04-18, 16:43
Medlem
cyberhogs avatar
Jag skulle säga att det finns en liten nyansskillnad.

Luras: Kan vara att bara ljuga, men jag tycker det inrymmer att det finns en plan eller ett bedrägeri bakom, att man vill ha något ut från den person man lurar.

Föra bakom ljuset: Mer en ren skär lögn, att förklara verkligheten på ett påhittat sätt för att dölja sanningen.

I konklusion; luras känns mer som ett ord man använder när man vill ha ut något av en person, föra bakom ljuset är mer något man gör när man t ex vill hålla någon ovetande om sanningen. Går ju förstås utmärkt att göra båda simultant!
Citera
2009-04-18, 17:07
Medlem
Blå Rutas avatar
Lura tycker jag är när man säger något som är fel, t.ex. "Kalle var hemma kl 14" när han kom hem kl 22, eller "Per gick åt vänster" när han gick åt höger. Ge information som är fel helt enkelt.

Förd bakom ljuset tycker jag mer är att hålla någon ovetande om något. Det kan involvera lögner, men det kan lika gärna utföras genom att inte säga något alls. T.ex. vara otrogen medans den andre var på jobbet. Det tycker jag inte är en lögn om dom aldrig pratat om det eller om den andra aldrig misstänkte något. Men nog är den bedragne förd bakom ljuset!
Citera
2009-04-18, 17:11
Bannlyst
Jag tycker nog ungefär som föregående talare.
Att luras det är något man gör mer verbalt än att föra någon bakom ljuset. Vilket snarare är att dölja information än att ge ut felaktig.
Citera
2009-04-18, 18:35
Medlem
Buffelo Balls avatar
Jag håller med om ovansagda tolkningar. Men följdfrågan som jag ställer mig är om det spelar någon roll för den som utsätts: För den tigande, eller den som uttryckligen ger vilseledande information?

Kanske är jag påverkad av den som sa att: problemet med vår värld är inte de onda männniskornas ondska, utan de goda människornas tystnad.

Visst tar man väl en uttrycklig ställning genom att tiga? Eller vad tycker ni om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in