Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-18, 00:49
  #1
Medlem
Vad tycker ni om detta spel?
Det är sällan man hör det omnämnas. Själv har jag haft det spelet sen det släpptes, nästan iaf. Lika bra som A link to the past är det kanske inte, men game boy är ju inte heller lika avancerad som SNESen, så då ska man kanske inte ha så stora förväntningar.

Själv tycker jag att det är ett jäkligt bra spel, det som kan va lite jobbigt i längden är det ständiga grävandet efter snäckorna.
Citera
2009-04-18, 01:14
  #2
Medlem
Simaõs avatar
Har nog klarat det 4-5 gånger, det var dock längesen nu och jag minns inte så mycket detaljer. Ja vad ska man säga om det, det håller hög Zeldaklass, även om det är till gameboy. Påminner klart om a Link to the Past. Vet dock inte hur det står sig gentemot de andra zeldagameboyspelen då jag för längesen lagt gameboyet på hyllan när de började komma ut.
Har också nåt i bakhuvudet om nåt jävla grävande.
Citera
2009-04-18, 01:35
  #3
Medlem
okej!

ett helt okej zelda spel, inte klarat de ännu men jobbar på de.
Citera
2009-04-18, 10:14
  #4
Medlem
Gosifs avatar
Ett av de bästa zeldaspelen. Varvat 10 ggr sammanlagt.
Citera
2009-04-18, 14:05
  #5
Medlem
Är det Zelda spelet till Gameboy (det gamla)? I så fall så tycker jag det är bra, tror dock aldrig jag klarade spelet och spelet har jag slarvat bort.
Citera
2009-04-18, 14:50
  #6
Medlem
Saffoks avatar
Ett riktigt bra Zeldaspel enligt mitt tycke. Lånade det av en kompis för ett antal år sedan och fastnade direkt. Nötte till jag kom till den där jävla minibossen i sista templet som boxar tillbaka en till början av templet när han träffar en. Misslyckades med att besegra honom så många gånger att jag blev tjurig och lade spelet på hyllan. Något halvår senare tog jag dock mod till mig och spöade skiten ur den där muppen och klarade till slut spelet.
Citera
2009-04-18, 15:46
  #7
Medlem
nsbmras avatar
Verkar vara populärt att spela igenom det flera gånger. Kan själv ställa mig i skaran som lirat det ett antal gånger i min barndom. Riktigt kul Zelda-spel i mitt tycke. Ett av de bättre!
Citera
2009-04-18, 16:25
  #8
Medlem
Dr. Wilys avatar
Det var år och dag sedan man spelade det här, men jag minns det som ett mycket bra och lite originellt Zeldaspel.

Spelet kändes annorlunda eftersom man inte längre äventyrade i Hyrule som brukligt var, utan på en mystisk tropisk ö där ett gigantiskt ägg vilade på toppen av ett berg. Ärkefienden Ganon stod ingenstans att finna och Link hade en hel del nya prylar att leka med (som t.ex. de suveräna bombpilarna). Dessutom kunde han hoppa, vilket eliminerade den underlighet som man ibland funderade över när man spelade det föregående A Link to the Past; hur kan det komma sig att ett midjehögt staket utgör ett oöverstigligt hinder för den legendariske hjälten?

Överlag så kändes intrigen i Link's Awakening en smula mer avslappnad och oseriös än i de tidigare spelen, vilket bland annat åstadkoms med en del humoritiska referenser till Super Mario-spelen. En minnesvärd sak var att man istället för att snällt betala för sig faktiskt kunde stjäla föremål i en av spelets affärer. Om man gjorde detta fick man dock akta sig för att återvända till affären eftersom den flyförbannade ägaren då hämnades genom att grilla Link till sotflagor med en strålkanon!

Ön Koholints tropiska miljö med hav, stränder och palmer, gav spelet lite av den "laid back stämning" som vi gärna föreställer oss råder i exotiska öriken som t.ex. Vanuatu eller Fiji. Det var ett perfekt sommarspel att ligga och fippla med i hängmattan. I likhet med Majora's Mask till N64 och The Adventure of Link till NES så var det ett spel som vågade bryta lite mot traditionen och ta Zeldakonceptet ut på otrampad mark. Resultatet blev i det här fallet väldigt lyckat.
Citera
2009-04-18, 17:13
  #9
Medlem
Handberras avatar
Det bästa gameboy spelet i mitt tycke, och ett riktigt bra zelda spel.
Citera
2009-04-18, 22:45
  #10
Medlem
pianoruless avatar
Klarade faktiskt spelet för inte så länge sedan.
Jag får håller med er alla om att det är ett riktigt bra spel. Dock så tyckte jag det var en aning för lätt när det gälde fienderna. Kanske var det för att jag skaffade den blåa dräkten och lv svärdet så tidigt som möjligt.

Det enda som stör mig är att...

Citera
2009-04-18, 23:23
  #11
Medlem
DrSpankels avatar
Kul att se en tråd om detta härliga spel
Link's Awakening var det första Zelda-spelet jag tog mig ann ordentligt & fortfarande det som egentligen ligger mig varmast om hjärtat (nostalgi?).
Lånade A Link to the Past av någon kompis men jag begrep knappt engelska & tyckte det var för svårt (spelade det dock några år senare och älskade det).
Fick sedan LA i födelsedagspresent när det kom, men tröttnade ganska snabbt eftersom jag inte begrep hur man fick tag i svärdet på stranden .
Min käre bror "lånade" det efter att det legat och samlat damm ett tag & löste såklart problemet genom att putta taggbollarna med skölden..

Jag var dock ganska snabb med att ta tillbaka spelet och sedan satt jag med det väldigt ofta. Tog mig evigheter att komma vidare i det (internet var väl inte riktigt vad det är idag ), men till slut klarade jag det & började nästan genast om på det.
Fan vad bra det var!
Jag minns fortfarande hur underbar jag tyckte att den nya "världen" var. En tropisk ö med ett mystiskt stort jäkla ägg på toppen av ett berg! (The Wind Fish var riktigt cool när man klarade spelet också).
Härliga karaktärer, roliga items, bra tempel, pussel & bossar.
& gräva efter snäckskal tog sin tid.

Dessutom har det så sjukt bra musik!
Jag brukade stanna upp när denna låt kom och bara höja volymen på mitt Gameboy & njuta.
http://www.youtube.com/watch?v=e1shQ...eature=related
Det var någon låt när man lyckades hitta ett ekollon eller nått också, men jag minns inte om det var samma.

Det var nästan magiskt när de avslutade sitt Zelda-medley med Ballad of the Wind Fish på Play! tidigare i år
Citera
2009-04-19, 19:22
  #12
Medlem
Härligt spel. Jag fick det när jag var 10, men kasetten var trasig så det gick inte att spara. Efter att ha kommit till sista "grottan" efter många timmars spelande blev det strömavbrott och allt var förlorat.

Klarade spelet för ett eller två år sen med emulator.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback