Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-22, 10:47
  #361
Medlem
Vissa kanske helt enkelt inte vill ha någon diskussion om sina videos.
Citera
2016-11-23, 14:00
  #362
Medlem
Kingahzs avatar
Det här har jag också märkt, oerhört vanligt överallt på internet egentligen att om du svarar på någon annans post med en annan åsikt än denna (men med trevlig ton i hopp om att få till en diskussion) så får jag allt som oftast ett passivt aggressivt svar och även om jag kommer med underlag för min teori får jag ALDRIG tillbaka ett "ok du har rätt jag har fel", jag har vistats på internet sen 1999 och dom senaste 5 åren har kvalitén sjunkit oerhört lågt. Har med största sannolikhet med generation snöflinga att göra som aldrig har fel, aldrig kan bli kritiserade och blir kränkta av allt.

Edit: talar inte enbart om youtube nu även reddit, diverse kommentarstrådar på Facebook osv.
Citera
2016-12-14, 02:15
  #363
Medlem
Hanharrs avatar
En intressant debatt som uppstått den senaste månaden är huruvida Youtube manipulerar vilka videor som visas under "Populärt" ("Trending" på engelska) samt ifall de manipulerar abonnenter (subscribers).

Tanken enligt kritikerna är att låta större företag köpa placeringar. Tittar jag på min egen Populärt så ser jag bland annat en video från BBC som är någon slags lek mellan två kändisar som ska förolämpa varandra. Den var inte alls rolig, men hamnade ändå högst upp.

Sedan finns det hela kanaler som känns köpta, t.ex. BuzzFeedVideo. Där har de tre "bros" som åker runt och gör saker som att pröva Demolition derby och äter världens dyraste sushi. BuzzFeed är ett företag som tjänat massor på clickbait-artiklar när det fortfarande funkade. Tanken är alltså nu att de köper views, subscribers och en plats i trending.

Bevisen för detta har varit att många etablerade kanaler tappar subscribers och att de aldrig hamnar på trending även om deras video har många fler views än t.ex. Jimmie Kimmel som ofta hamnar där. Många hävdar dock att det enbart beror på att Youtube rensar upp bland inaktiva subscribers och falska views. Det är dock inte så svårt att tänka sig att Youtube vill tjäna mer och har börjat sälja rampljus till den som bjuder högst.
Citera
2017-01-10, 09:47
  #364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angstfish
Jag vet att detta inte handlar om yttrandefrihet, däremot censur.
Jag har aldrig skrivit hat-inlägg, hmf eller annat trams.

Har märkt flera gånger efter man knåpat ihop ett svar att man inte får något svar tillbaka.
Öppnar man då upp webbläsaren i "inkognito mode" så har mycket riktigt ens kommentar inte blivit publicerad för allmän beskådning.
Däremot kan du själv se den inloggad med ditt eget konto.

De gånger man faktiskt lagt ner 10-20 minuter, fått ihop ett bra resonemang och backat upp det med lite källor, och sen se kommentaren fastna i nåt godtyckligt filter innebär en viss irritationsfaktor. Så man blir nyfiken, hur fungerar filtret?

Det här har jag också märkt. Det verkar som att ens inlägg automatiskt raderas om den innehåller en länk till en annan youtube-video. Dock kan länkar som leder till ställen utanför youtube vara okej. Vilket är rätt konstigt.
Citera
2017-01-23, 15:00
  #365
Avstängd
JohnFKennedys avatar
Har märkt den senaste månaden att annorlunda videor dyker upp under mina rekommenderade videon. Mycket har varit vänsterliberalt och anti-Trump. Har själv aldrig brukat titta på dessa videor så det känns som att någon/något försöker rikta in mitt intresse på något. Man får riktigt skumma kommunist-vibbar av världen just nu.
Citera
2017-01-26, 08:32
  #366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gethämnaren
Det här har jag också märkt. Det verkar som att ens inlägg automatiskt raderas om den innehåller en länk till en annan youtube-video. Dock kan länkar som leder till ställen utanför youtube vara okej. Vilket är rätt konstigt.

Nej inläggen raderas inte, däremot markers dom som "SPAM" och den som äger kanalen måste aktivt godkänna kommentaren, riktigt bra funktion enligt mig då många idioter fiskar efter subs genom att posta länkar i andra kanaler.
Citera
2017-01-26, 08:32
  #367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFKennedy
Har märkt den senaste månaden att annorlunda videor dyker upp under mina rekommenderade videon. Mycket har varit vänsterliberalt och anti-Trump. Har själv aldrig brukat titta på dessa videor så det känns som att någon/något försöker rikta in mitt intresse på något. Man får riktigt skumma kommunist-vibbar av världen just nu.

Google är givetvis så smart att man feedar sånt som man tror du har intresse av, inte tvärtom. Släpp sargen.
Citera
2017-01-26, 08:34
  #368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angstfish
Jag vet att detta inte handlar om yttrandefrihet, däremot censur.
Jag har aldrig skrivit hat-inlägg, hmf eller annat trams.

Har märkt flera gånger efter man knåpat ihop ett svar att man inte får något svar tillbaka.
Öppnar man då upp webbläsaren i "inkognito mode" så har mycket riktigt ens kommentar inte blivit publicerad för allmän beskådning.
Däremot kan du själv se den inloggad med ditt eget konto.

De gånger man faktiskt lagt ner 10-20 minuter, fått ihop ett bra resonemang och backat upp det med lite källor, och sen se kommentaren fastna i nåt godtyckligt filter innebär en viss irritationsfaktor. Så man blir nyfiken, hur fungerar filtret?

Enkelt, posta inga länkar så är problemet löst.
Citera
2017-01-26, 08:39
  #369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9948741
Nej inläggen raderas inte, däremot markers dom som "SPAM" och den som äger kanalen måste aktivt godkänna kommentaren, riktigt bra funktion enligt mig då många idioter fiskar efter subs genom att posta länkar i andra kanaler.

Aha det förklarar saken. Då kan man i princip aldrig länka till en annan youtube video som källa i diskussioner med andra ord om klippet har väldigt många kommentarer. Uppladdaren kommer inte orka gå igenom sånt.
Citera
2017-01-26, 08:41
  #370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gethämnaren
Aha det förklarar saken. Då kan man i princip aldrig länka till en annan youtube video som källa i diskussioner med andra ord om klippet har väldigt många kommentarer. Uppladdaren kommer inte orka gå igenom sånt.

Precis, Pewdiepie gjorde en video här om dagen och han hade över 1,3 miljoner inlägg i sitt SPAM filter något extremt exempel givetvis, men tyckte det var rätt kul att se.
Citera
2017-02-06, 12:42
  #371
Medlem
Linnaeusss avatar
Tyskland är ett av länderna som har drabbats hårdast av denna censur vad jag har noterat. En video med Adolf Hitler som inte är viklad på ett sätt som stämmer överens med de allierades historieversion eller Hollywoods propagandafilmer är med all sannolikhet censurerad i det landet.
Citera
2017-03-03, 00:11
  #372
Medlem
OliverCromwells avatar
YouTube demonetiserar videos som kritiserar Sveriges massinvandringspolitik.

Allt fler YouTube-videos från utländska användare (främst engelsk-språkiga) som kritiserar Sverige och främst svensk invandringspolitik har systematiskt demonetiserats av YouTube.

Demonetisering innebär att YouTubearen som gör videon inte kan tjäna pengar på visningarna av sina videos. Oftast kan en YouTubeare tjäna sig en slant genom att göra en populär video som får många visningar. Pewdiepie och Philipe DeFranco är några exempel på detta då de i stort sätt lever på det.

Oftast väljer YouTube demonetisering som alternativ till banning av videos eller nedläggning av kanaler. Det är som ett sätt att varna eller bestraffa en YouTubare ekonomiskt när de gör videos som av x-anledning kan bryta mot regler eller dylikt men som kanske inte är så pass illa att man väljer att banna.

Det skall alltså straffa sig ekonomiskt för populära YouTubeare att kritisera svensk invandringspolitik. De två senaste exemplen är Computing Forever och Naked Ape.

Computing Forever är en populär irländsk YouTubeare som pratar om politik ur ett högerperspektiv. Här är hans video om Sverige:

Sweden Officially Surrenders.
https://www.youtube.com/watch?v=FwQHANi5qEQ

Naked Ape är en populär konservativ amerikansk YouTubeare som brukar kritisera vänstern, Islam, BLM mm. Här är hans video om Sverige:

Last Night In Sweden!!.
https://www.youtube.com/watch?v=r_xN43EzMO0

Som ni kanske märker brukar de oftast använda sig av svart humor. Men inget som skulle kunna klassas som rasistiskt. Jag har även svårt att se att detta skulle bryta mot några av YouTubes regler kring rasism ect.

Även om videorna inte har lagts ner, så har alltså YouTube ändå valt att ekonomiskt bestraffa de populära YouTubearna för att kritisera svensk invandringspolitik. Detta ser jag i alla fall som en form av censur.

Vad tycker ni om detta?

Har YouTube någon slags kontrakt med Sverige om att man inte obestraffat ska få kritisera Sveriges invandringspolitik?

Fler funderingar observationer och kommentarer kring detta...

EDIT: Finner ni fler videos som berör utländska YouTubeare som kritiserar svensk invandringspolitik, och som också drabbats av demonetisering så kan ni så klart lägga till dem på listan och uppmärksamma dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback