Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-17, 15:38
  #1
Medlem
Hejsan! En sak jag undrat över är varför jag blir helt förtollad när jag går ner i tex en källare och känner den där fuktiga, jordiga lukten. Det börjar vattnas nåt enormt i munnen och jag kan stå o bara dra in djupa andetag för att nästan känna smaken av doften. Kommer ihåg att det började när jag var gravid för ca 6 år sen. Det slutade med att jag sniffade jordig potatis hela tiden. Satt med snoken i påsen konstant Kunde även gå ner i tunnelbanan och bara sitta där och missa tågen med flit för att det luktade sådär jordigt, fuktigt, kalk? Vettefan, kändes nästan som jag ville äta jorden
Detta har fortfarande inte gått över, tänkte då att det var någon gravid-noja man fått, men nu 6 år senare är det kvar? Inte lika intensivt men börjar fortfarande dregla som en hund så fort jag går ner i en källare. Någon som vet vad det beror på? Har själv tänkt att jag kanske lider brist på nåt mineral men bara spånat. Hjälp!
Citera
2009-04-17, 15:44
  #2
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=4wHiYkcm-Ro
Citera
2009-04-17, 17:40
  #3
Medlem
Diamanten_s avatar
Ganska sjukt detta egentligen.. eftersom jag är likadan. Är jag i en källare eller liknande där denna lukten finns så blir jag helt galen nästan haha. Tar jätte djupa andetag och verkligen suuuuger in lukten i lungorna. Skulle vara väldigt intressant o veta varför det är såhär. Jag trodde jag var ensam om detta då ingen annan gillar lukten på samma sätt.. inte en enda av mina kompisar gör det.. så dom kan inte riktigt förstå vad det är jag gillar. Men iofs så förstår jag inte det riktigt heller.. men go är lukten!

Jag är med tjej, om det har någon betydelse.
__________________
Senast redigerad av Diamanten_ 2009-04-17 kl. 17:43.
Citera
2009-04-17, 19:12
  #4
Medlem
backflasharns avatar
Luktar underbart
Citera
2009-04-17, 21:34
  #5
Medlem
Snurrens avatar
Det är ett känt fenomen att gravida och ammande kvinnor i vissa delar av världen äter jord eller lera för att få i sig mineraler. Bla i södra USA, där somliga afro-amerikaner sägs göra det. Här är lite info från google:

http://geography.about.com/cs/cultur...a/geophagy.htm
Citera
2009-04-17, 21:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Det är ett känt fenomen att gravida och ammande kvinnor i vissa delar av världen äter jord eller lera för att få i sig mineraler. Bla i södra USA, där somliga afro-amerikaner sägs göra det. Här är lite info från google:

http://geography.about.com/cs/cultur...a/geophagy.htm

Men gud...vad kan man äta istället för jord? Har testat med olika kalktabletter och vitaminer på apoteket men utan resultat. Vill inte äta jord

Nån berättade att en hon kände åt tavelkrita(!) när hon var gravid, ni vet sån vit man skrev på tavlan med förut. Låter som en ungefär lika sjuk grej som att vilja äta jord
__________________
Senast redigerad av mems 2009-04-17 kl. 21:47.
Citera
2009-04-17, 22:35
  #7
Medlem
Jag är varken gravid eller ammande kvinna, är av manligt kön och jag delar eran förälskelse i jordkällarlukten =)
Citera
2009-04-17, 23:17
  #8
Medlem
Heller78s avatar
Geofagi = sugen på jord

Det är ett ganska mytomspunnet område detta att äta jord, dvs geofagi. Vad det beror på kan man idag inte förklara. Det tycks inte bero på järn-, mineral- eller blodbrist. Man har sett att efter att bristtillstånd är rättade så kvarstår begäret efter jord. Vidare tycks jordätande snarare orsaka mineralbrist och anemi. Det finns indikationer på att det kan vara bra mot vissa magsymtom samtidigt som det kan orsaka andra mindre trevliga tillstånd som t.ex. springmask, vilket avhandlas i en annan tråd här.

Du kan googla geofagi och hitta en uppsjö med teorier och tankar. I vissa kulturer bestraffas brottslingar genom att äta jord, medan i andra tycker gravida att det är rena mirakelkuren. Kanske man kan krydda quorn så det påminner om jord? Färgmässigt kan det kanske funka om man använder sin fantasi lite.
Citera
2009-04-18, 02:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Det är ett ganska mytomspunnet område detta att äta jord, dvs geofagi. Vad det beror på kan man idag inte förklara. Det tycks inte bero på järn-, mineral- eller blodbrist. Man har sett att efter att bristtillstånd är rättade så kvarstår begäret efter jord. Vidare tycks jordätande snarare orsaka mineralbrist och anemi. Det finns indikationer på att det kan vara bra mot vissa magsymtom samtidigt som det kan orsaka andra mindre trevliga tillstånd som t.ex. springmask, vilket avhandlas i en annan tråd här.

Du kan googla geofagi och hitta en uppsjö med teorier och tankar. I vissa kulturer bestraffas brottslingar genom att äta jord, medan i andra tycker gravida att det är rena mirakelkuren. Kanske man kan krydda quorn så det påminner om jord? Färgmässigt kan det kanske funka om man använder sin fantasi lite.

Fast det är ju inte själva jorden i sig man är sugen på, det har inget med konsistensen lr utseendet att göra, utan lukten. Det är lukten som gör en galen och gör så man börjar dregla. Så i det här fallet hjälper det inte för mig att krydda quorn. Om det inte är med jord då

Det är svårt att förklara för någon hur det känns som inte reagerat på detta sätt nångång, för jag har aldrig känt nåt liknade när det gäller något annat....jag är bara orolig att det är någon brist på nåt ämne jag lider av, för om det är så vill jag såklart fixa det.
Citera
2009-05-01, 22:01
  #10
Medlem
Zimabardos avatar
källarlukt!

Citat:
Ursprungligen postat av mems
Fast det är ju inte själva jorden i sig man är sugen på, det har inget med konsistensen lr utseendet att göra, utan lukten. Det är lukten som gör en galen och gör så man börjar dregla. Så i det här fallet hjälper det inte för mig att krydda quorn. Om det inte är med jord då

Det är svårt att förklara för någon hur det känns som inte reagerat på detta sätt nångång, för jag har aldrig känt nåt liknade när det gäller något annat....jag är bara orolig att det är någon brist på nåt ämne jag lider av, för om det är så vill jag såklart fixa det.


Ända sedan jag var 5 år har jag varit medveten om hur mkt jag ÄLSKAR doften i källare. Min pappas garage är bäst. Det är inte som att lukta på en god parfym eller god mat, man blir omättlig och känner sig nästan hög. Helt otroligt att vi är så många som har denna lilla fetish! Jag skulle aldrig vilja slicka eller äta på nåt i källaren utan det är bara lukten som får mig att känna mig i himlen.
Citera
2009-05-02, 20:16
  #11
Medlem
Ska det verkligen krävas amerikansk läkarexpertis (undertecknad) för att avslöja att aptit på jord är ett klassiskt symptom på järnbrist?
Citera
2009-05-02, 20:51
  #12
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Ska det verkligen krävas amerikansk läkarexpertis (undertecknad) för att avslöja att aptit på jord är ett klassiskt symptom på järnbrist?
Klassiskt och klassiskt - kanske hos er jänkare?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback