2009-04-16, 15:11
Medlem
Hej!
Jag vill minnas att på ett tidigare tangentbord som var i min ägo så återfanns en extra knapp som var bunden till att försätta datorn i vänteläge.

Jag fann denna funktionalitet väldigt användbar vid program och spel som har slutat svara, och helt och hållet hängt sig riktigt (vanliga kortkommandon så som alt+f4, ctrl+alt+delete etc biter inte). Jag kunde då använda denna knapp vilket gjorde att jag i de allra flesta fallen kunde återfå kontrollen genom att försätta datorn i vänteläge och sedan logga in och det strulande programmet var då minimerat och harmlöst.

Denna knapp saknas dock på mitt nuvarande tangentbord, men jag saknar den i de ständigt återkommande tillfällen som jag beskrivit ovan.

Frågan är alltså om det är någon som känner till hur jag kan återskapa denna funktionalitet på ett vanligt tangentbord? (Tänker i banorna runt en custom key bind i stil med tex. shift+alt+f4)

Om det hjälper så är detta mitt nuvarande tangentbord: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=44067
Mitt gamla tangentbord hette något i stil med "Logitech Elite Black" (vet inte exakt)
Citera
2009-04-16, 15:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Flyttar tråden till Övriga dator- och IT-diskussioner.
Citera
2009-04-16, 16:08
Medlem
TheCazes avatar
Går det inte om du skapar en .bat fil som sätter datorn i viloläge och sedan ett snabbkomando till den, eller en special tangent om ditt t-bord har sånt.
Citera
2009-04-16, 16:24
Medlem
Windows knapp + L?
Citera
2009-04-16, 16:53
Medlem
Wobins avatar
I de flesta Linux distar så brukar det gå att binda snabbknappar till lite allt möjligt, så titta där and you shall find!
Citera
2009-04-17, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
I de flesta Linux distar så brukar det gå att binda snabbknappar till lite allt möjligt, så titta där and you shall find!
Tyckte inte jag behövde nämna att det gäller för Windows då jag la den i Windows-forumet, men herr moderdator däruppe tyckte att det verkade lagom roligt att flytta den hit, tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in