• 1
  • 2
2009-04-16, 11:07
Medlem
dödsknivens avatar
Till att börja med får jag säga att jag hoppas att jag postar detta i rätt forumsdel, om inte så ber jag om ursäkt.

Iaf, gör ett projekt som innebär att jag ska börja utforska undervattensfotograferingens spännande värld. Är inte särskilt väl bevandrad inom fotograferingskonsten, och det var längesedan jag använda en analog kamera som jag nu har tillgång till. Jag skulle be om råd vilken film som kan passa detta ändamål, det gäller fotografering i svenska vatten (västkusten för att vara exakt). Har fått en Kodachrome 64 som jag ska skicka in, men det tar ju en jävla lång tid innan jag får tillbaka dem så jag skulle vilja ha något med snabbare leveranstid. Så gärna tips på film och var jag kan beställa detta online.

Har hittat detta http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=1561028 , kan det vara något vettigt och är priset rimligt? All hjälp och alla tips mottages tacksamt
Citera
2009-04-16, 12:13
Medlem
sommarlovs avatar
Är det ens värt besväret att använda analoga saker idag, när det finns så mycket bra digitalt?
Citera
2009-04-16, 12:20
Medlem
xopahs avatar
Om du inte har ordentligt stora blixtar skulle jag säga att ISO 100 är alldeles för lite för våra nordiska hav...

Jag antar att du känner till grunderna i UV foto att du helst skall ha blixt för att det skall bli bra färger på bilderna du knäpper?
Citera
2009-04-16, 13:14
Medlem
leicagubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Är det ens värt besväret att använda analoga saker idag, när det finns så mycket bra digitalt?

Bra digitalt är i princip en oxymoron. Du kan ju börja med att jämföra sensorstorlek, dynamiskt omfång, tonalitet och arkivbeständighet. Men trångsinta digitalfjantar som du kan nog inte förstå det.
Citera
2009-04-16, 13:20
Medlem
leicagubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Till att börja med får jag säga att jag hoppas att jag postar detta i rätt forumsdel, om inte så ber jag om ursäkt.

Iaf, gör ett projekt som innebär att jag ska börja utforska undervattensfotograferingens spännande värld. Är inte särskilt väl bevandrad inom fotograferingskonsten, och det var längesedan jag använda en analog kamera som jag nu har tillgång till. Jag skulle be om råd vilken film som kan passa detta ändamål, det gäller fotografering i svenska vatten (västkusten för att vara exakt). Har fått en Kodachrome 64 som jag ska skicka in, men det tar ju en jävla lång tid innan jag får tillbaka dem så jag skulle vilja ha något med snabbare leveranstid. Så gärna tips på film och var jag kan beställa detta online.

Har hittat detta http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=1561028 , kan det vara något vettigt och är priset rimligt? All hjälp och alla tips mottages tacksamt

Kodaks filmer är de bästa. Jag rekommenderar Ektachrome 100GX, GX har en varm färgton som kan balansera upp det blåaktiga ljuset rätt bra. Om du behöver mer hastighet är väl E200 eller Provia400X bra. E200 går att pusha upp till ISO 800, men då får du ju självklart en högre färgmättnad, högre kontrast och mer framträdande korn. Skulle rekommendera dig att testa en svartvit film med bra tonalitet också, kanske HP5+ eller någon av TMax-filmerna. Ilford Delta 3200 är ingen höjdare om du skulle bli frestad av den, ISOn är knappast 3200 och kontrasten är dålig. Svartvitt kan du ju också framkalla själv väldigt enkelt.

Kör du småbild eller mellanformat?
Citera
2009-04-16, 14:29
Medlem
Om du inte orkar (eller kan) soppa själv så är Crimson.se ett bra och säkert sätt att få fina resultat...
Citera
2009-04-16, 14:56
Medlem
dödsknivens avatar
Tack för tipsen så länge, fyll gärna på.

Har fått låna en Nikonos III med tillhörande kraftig blixt (för uv-foto), så det ska nog vara lugnt med den saken. Är 55-60 spänn ett rimligt pris för en 36-rulle, och är det nån som känner till och kan säga att scandinavian photo är bra?

Kommer att scanna in diorna på datorn sen för att kunna jobba med lite redigering sen för att på något sätt kunna presentera ett någotsånär hyffsat resultat om 8 veckor. Är tvungen att skicka rullarna för framkallning.

Leicagubbe

småbild är vad det handlar om
Senast redigerad av dödskniven 2009-04-16 kl. 14:57. Anledning: Tillägg
Citera
2009-04-16, 16:27
Medlem
punks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Tack för tipsen så länge, fyll gärna på.

Har fått låna en Nikonos III med tillhörande kraftig blixt (för uv-foto), så det ska nog vara lugnt med den saken. Är 55-60 spänn ett rimligt pris för en 36-rulle, och är det nån som känner till och kan säga att scandinavian photo är bra?

Kommer att scanna in diorna på datorn sen för att kunna jobba med lite redigering sen för att på något sätt kunna presentera ett någotsånär hyffsat resultat om 8 veckor. Är tvungen att skicka rullarna för framkallning.

Leicagubbe

småbild är vad det handlar om
Använd då negativ film om du skall scanna, blir bättre reultat än diafilm.
Citera
2009-04-16, 18:23
Medlem
leicagubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Majestät
Om du inte orkar (eller kan) soppa själv så är Crimson.se ett bra och säkert sätt att få fina resultat...

Rekommenderar inte Crimson, det var de som fick mig att börja framkalla själv. Maken till ojämnt resultat har jag aldrig sett. En gång tände de i mörkrummet och förstörde hundratals kunders viktiga poduktion

Skulle satsa på Team Framkallning eller Odenlab istället.
Citera
2009-04-16, 20:38
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leicagubbe
Rekommenderar inte Crimson, det var de som fick mig att börja framkalla själv. Maken till ojämnt resultat har jag aldrig sett. En gång tände de i mörkrummet och förstörde hundratals kunders viktiga poduktion

Skulle satsa på Team Framkallning eller Odenlab istället.
Får hålla med här, sista gången jag skickade rullar till crimson kom positiven tillbaka väldigt skitiga, som någon stått och nyst på dom.
Lite skit kan man tåla från minilab men ett såkallat proffslab ska verkligen vara bättre, direkt billiga är dom inte heller.
Citera
2009-04-16, 23:01
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leicagubbe
Bra digitalt är i princip en oxymoron. Du kan ju börja med att jämföra sensorstorlek, dynamiskt omfång, tonalitet och arkivbeständighet. Men trångsinta digitalfjantar som du kan nog inte förstå det.

Du glömde skriva "men tack för att du tog dig tid och svara", eller liknande...
Citera
2009-04-17, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
Får hålla med här, sista gången jag skickade rullar till crimson kom positiven tillbaka väldigt skitiga, som någon stått och nyst på dom.
Lite skit kan man tåla från minilab men ett såkallat proffslab ska verkligen vara bättre, direkt billiga är dom inte heller.

Lite OT. Detta var ny info för mig... Jag har alltid fått bra negativ därifrån. Finns det något bättre labb dit man kan skicka filmerna (helst inte scandinavian photo)? Jag bor inte i Stockholm, så jag antar att utbudet minskar rejält ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in