Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-11-08, 13:40
  #85
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Femman var tyvärr inne på att ge bestraffningar för alla bonusar man gödslade med. Det och OUPT gjorde att det sjönk lite.
Vad betyder oupt? Försökte googla, men hittade inget.
Citat:
Sexan var så jävla genomusel att jag spelade det en gång. Eftersom jag var granne med någon jävla hästgubbe som spawnade ryttare var tionde runda så tycket AI:n att den var så kraftfull att den skulle slå ihjäl mig. Jag spenderade 2000 år med att millimeter för millimeter mörda den jäveln. På bekostnad av allt vad kultur, forskning, upptäcktsresor och quests var.

Det jävla utvecklingsteamet kan suga min kuk.
Alltså, det är ju inte helt rättvist att döma ut det helt efter att ha spelat det en gång.

Om jag kör på prince händer det aldrig att jag får några egentliga problem. Det blir totaldominans varje gång. Men jag var också lite skeptisk till sexan i början.

Finns vissa saker som jag saknar i femman, men överlag tycker jag sexan är ett bättre spel.
Citera
2023-11-08, 13:51
  #86
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad betyder oupt? Försökte googla, men hittade inget.
Alltså, det är ju inte helt rättvist att döma ut det helt efter att ha spelat det en gång.

Om jag kör på prince händer det aldrig att jag får några egentliga problem. Det blir totaldominans varje gång. Men jag var också lite skeptisk till sexan i början.

Finns vissa saker som jag saknar i femman, men överlag tycker jag sexan är ett bättre spel.
One unit per tile. Ja, jag har den sexuella läggningen att jag anser att flera enheter ska kunna dela på utrymmet, samarbeta och eskortera varandra.

Kan väl spela det igen... Om den snyggaste tjejen (eller minst fula) i utvecklingsteamet suger av mig under hela tiden. Det är det minsta jag förtjänar efter den tortyren.

Om sexan hade levt i Nazityskland hade jag satt det i ett läger och vridit på gasen. Alla grafikpålägg ser för jävliga ut och fungerar fan inte alls.
Citera
2023-11-08, 14:21
  #87
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
One unit per tile. Ja, jag har den sexuella läggningen att jag anser att flera enheter ska kunna dela på utrymmet, samarbeta och eskortera varandra.

Om sexan hade levt i Nazityskland hade jag satt det i ett läger och vridit på gasen. Alla grafikpålägg ser för jävliga ut och fungerar fan inte alls.
Ah

One unit per tile HATADE jag i början, men sedan började jag gilla det. Hade faktiskt glömt bort hur mycket jag hatade det i början och till och med att det är en skillnad från tidigare civ.

Som sagt gillar jag det. Det blir ett större strategiskt djup där man kan utnyttja terrängen på ett annat sätt. Exempelvis genom att bygga en stad alldeles bakom den enda öppningen i en lång bergskedja för att göra det trångt för motståndaren. Det enda jag egentligen har att invända mot det är att AI:n inte hanterar det jättebra.

Sen kan man ju förstås invända att en tile motsvarar 50 mil (eller vad man nu tycker är en rimlig uppskattning) och att det därför inte borde vara några problem. Men civilization är en abstraktion på många sätt. Träffade en som hade svårt för abstraktionen att en turn är 40 år i början av spelet, vilket i vissa fall leder till att det tar över 400 år att skicka en armé till en annan stad för att hjälpa till. Det blir ju smått bisarrt om man sönderanalyserar det på det sättet.

Finns ju lite andra aspekter också. Det är inte så realistiskt att en armé är lika lätt att smyga fram med som 20. Och att ha för mycket enheter på liten yta skapar problem med kommunikation och friendly fire i riktiga krig.

Men ja, det finns ju en anledning till att man i tidigare civ pratar om "stacks of doom" i negativ mening. Men det skulle inte fungera att enbart införa oupt i tidigare civ utan andra modifikationer. I sexan upplever jag det inte som ett så stort problem eftersom man har betydligt färre enheter där.

Vet inte riktigt vad den optimala lösningen skulle vara. Kanske att när man beskjuter en stack med ranged så tar alla enheter där full skada. (EDIT: kom precis på att det finns collateral i femman) Det skulle ge incitament att sprida ut dem. En annan sak man kan göra är att betrakta enheter som svårare terräng, dvs du kan fortfarande ställa enheter på varandra, men det kostar movement points.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-11-08 kl. 14:38.
Citera
2023-11-08, 14:41
  #88
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ah

One unit per tile HATADE jag i början, men sedan började jag gilla det. Hade faktiskt glömt bort hur mycket jag hatade det i början och till och med att det är en skillnad från tidigare civ.

Som sagt gillar jag det. Det blir ett större strategiskt djup där man kan utnyttja terrängen på ett annat sätt. Exempelvis genom att bygga en stad alldeles bakom den enda öppningen i en lång bergskedja för att göra det trångt för motståndaren. Det enda jag egentligen har att invända mot det är att AI:n inte hanterar det jättebra.

Sen kan man ju förstås invända att en tile motsvarar 50 mil (eller vad man nu tycker är en rimlig uppskattning) och att det därför inte borde vara några problem. Men civilization är en abstraktion på många sätt. Träffade en som hade svårt för abstraktionen att en turn är 40 år i början av spelet, vilket i vissa fall leder till att det tar över 400 år att skicka en armé till en annan stad för att hjälpa till. Det blir ju smått bisarrt om man sönderanalyserar det på det sättet.


Finns ju lite andra aspekter också. Det är inte så realistiskt att en armé är lika lätt att smyga fram med som 20. Och att ha för mycket enheter på liten yta skapar problem med kommunikation och friendly fire i riktiga krig.

Men ja, det finns ju en anledning till att man i tidigare civ pratar om "stacks of doom" i negativ mening. Men det skulle inte fungera att enbart införa oupt i tidigare civ utan andra modifikationer. I sexan upplever jag det inte som ett så stort problem eftersom man har betydligt färre enheter där.

Vet inte riktigt vad den optimala lösningen skulle vara. Kanske att när man beskjuter en stack med ranged så tar alla enheter där full skada. Det skulle ge incitament att sprida ut dem. En annan sak man kan göra är att betrakta enheter som svårare terräng, dvs du kan fortfarande ställa enheter på varandra, men det kostar movement points.

Helst skulle jag se en återgång till flera units per tile då det speciellt i renässans och senare inte går att använda combined arms om en enhet ska stå och blockera rutor. Något som arméer, flottor och flygvapen är baserade på. Det är liksom helt jävla omöjligt att göra strategiska förflyttningar när enheterna blockerar varandra hela tiden. Se hur dåligt invasionsflottor fungerar när flottan tar upp ett halvt hav och flera år att landstiga med. Antalet eskortfartyg som behövs är ju sinnessjukt. Nej, här fungerar inte OUPT-skalan alls.

Jag anser att varje ruta/oktagon/whatever ska ha ett antal "rörelsepoäng" som du nämner ovan. Det kan beroende på typ av terräng, förbättringar i form av infrastruktur, era och teknologinivå (både civilisationens och enskilda teknologier som påverkar byggnadstekniker/material/fordon/drivmedel/m.m. ge olika poäng. Då kan enheter röra sig eller stå i samma ruta men det ger inga stacks-of-doom. Jag gillade att man i fyran kunde precisionsbomba med guidade vapen om man hade tekniken.

Det är uppenbart att utvecklingsteamen sedan femman helst leker med "coola bonusar" och unika enheter än att plocka ihop ett spelsystem och skala som fungerar. Speciellt för enheter och militära grejer.

Jag gillar de politiska och diplomatiska systemen i de nya Civ även om AI:n gör mongoberäkningar och startar Hamaskrig mot en som bara gör spelet tråkigt. Jag vill se unika enheter och egenskaper nerfade. Alternativt helt baserade på vilka gyllene åldrar man går igenom. Säg att man utvecklar en tech som ger en pikemen under en gyllene ålder. Då ska man få chansen att skaffa bounstraits, bygga några enheter eller byggnader med bonusar. När säg 40 rundor har gått så återgår allt till det vanliga och man får samla nya poäng till en gyllene ålder.
Citera
2023-11-08, 15:06
  #89
Medlem
Bästa Civ. De äldre upplagorna e bättre, minns ej vilken bästa e, fjärde, femte? Bruka spela som Ryssland, minns ej hur men genom många arbetare o stabil infrastruktur fick jag snabbare teknologi. Bästa var när jag åkte till rymden på 1800-talet efter att ha kärnbombat halva världen, svåraste svårighetsgraden. Sämsta var när jag bråka med min kille i tonåren för vi spela mot varann o efter det prata vi inte på nåra dar.
Citera
2023-11-08, 15:08
  #90
Medlem
Var ett tag sedan jag spelade Civ nu. Började med Civ1 på Amiga en gång i tiden. Men Civ2 är nog det spel jag ägnat flest timmar åt tror jag. Känns som att det var en förbättring jämfört med ettan på alla områden, utan att vara allt för mycket annorlunda.

För några år sedan började jag spela Civ3 och fastnade för det. Var dock lite kluven till systemet med att man var tvungen att ha vissa resurser på sitt territorium för att kunna bygga vissa enheter. Det hände inte sällan att jag ledde överlägset, men så kom man till en era där man behövde järn eller kol eller nåt annat och samtliga depåer fanns insprängt på territorier som man själv inte kontrollerade och då var det antingen att börja kriga eller starta om spelet.

Civ4 till Civ6 har jag testat väldigt lite av. Känns som att de introducerade lite för många nya koncept som jag inte orkade sätta mig in i och lära mig. Dock har jag för mig att detta var innan jag spelat Civ3, som om jag tog mig tid och spelade alla i rätt ordning så kanske jag skulle tycka annorlunda.
Citera
2023-11-08, 20:13
  #91
Medlem
cerns avatar
Finns det mera spel likt Civilization som är populärt främst här på Flashback??
Citera
2023-11-09, 15:28
  #92
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Finns det mera spel likt Civilization som är populärt främst här på Flashback??

age of wonders.. total war
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback