• 5 583 online
  • 1 129 073 medlemmar
  • 58 576 427 inlägg
  • 1
  • 2
2009-04-16, 10:24
Medlem
Frontschweins avatar
Ser här och där att vi har många CIV-junkies bland oss

Fastnade själv för CIV2 för en väldans massa år sedan när jag knappt hade råd med spel och hittade det för en billig pening.

Blev en sommar fylld av höjda skatter, dåliga råd från krigsministern och ständiga hot av Zulu-stammen

Vilka är era bästa samt sämsta minnen från CIV-serien?

Det bästa för mig är som sagt när Zulu i CIV2 hotade mig precis innan rundans slut med att dom skulle nog visa mig hur krig går till om jag inte gav dom hemligheten bakom alfabetet.

Sämsta måste nog ha varit när jag körde CIV4 online med några vänner och tre av oss gängade ihop oss mot den bäste spelaren.
- Och fick däng.

Tyskland, Frankrike och England mot Mongoliet.

Mongoliet vann, hade attackhelikoptrar i varje stad som åt våra tanks.

Så, dela med er!
Citera
2009-04-16, 10:45
Medlem
incidents avatar
Det roligaste minnet jag har från Civ, var när 2 kompisar satt och spelade civ net mot varandra (via nollmodemkabel) och hade suttit och spelat några timmar. De var precis i slutet och jag av misstag råkar stöta till en flaska eller något som i sin tur stöter till knappen på grenuttaget...tjoff så stängdes båda datorerna. Jag var inte ögonblickets hjälte direkt.

Men civ 1 har stulit många av mina timmar och alla taktiska missar som att man i slarv glömt sätta trupp i en stad och någon bara gått in och tagit över staden.
Citera
2009-04-16, 11:13
Medlem
YellowLemons avatar
Mitt bästa minne från civ 1 är när jag för några år sedan nötte ganska så hårt. Mitt mål var att klar av spelet på svåraste nivån mot alla motståndare BC, vilket lyckades efter ett par försök (ca: 500 bc) och ett överdrivet aggressivt spel från min sida.
Citera
2009-04-16, 12:06
Medlem
Det är väl la inget minns att jag försökte med att köra diplomatisk seger då jag valt att alla andra datorstyrda spelare skulle vara militaristiska nationer på aggressiv inställning. Jäklar vad svårt det blir man måste ju hyfsat överlägsen armé för att kunna avstyra alla andras hot osv. Sen måste man ju alliera sig och då kräver de ju att man ska kriga aja det gick inte så bra iaf.
Citera
2009-04-16, 14:11
Medlem
Hakalabakalas avatar
Laddade ner Civ 3 och alla expansioner till det för ett tag sen för att återuppleva, det enligt mig bästa Civ-spelet i serien.

Spelade som holländarna och hade fritt spelrum på en egen kontinent, var grymt avancerad men saknade resurser som järn, svavel m.m. (dvs jag kunde bara bygga dåliga militära enheter).

Jag seglade runt och utforskade värden, var navet i kontaktnätet mellan olika nationer, höll mig väl med CPU-spelarna, byggde städer och var tekniskt avancerad.

Det enda jag väntade på var att någon av motspelarna skulle attackera mig, trots att jag var deras trogne kamrat. Jag lyckades handla mig till järn och sulfat ifrån araberna, trots att priset blev svinhögt. Flera tekniska upptäckter, guld och lyxprodukter gavs i utbyte för dessa nödvändiga resurser. Jag satte genast igång och bygga schweiziska pikenare, kavalleri m.m.

Efter bara 5 omgångar eller så dyker det upp en liten arabisk karavell och några fiendearaber går i land på min kära nederländska imperium. Som god kristen holländare välkomnar jag dessa individer, vi är ju som sagt väldigt goda vänner och handelspartners.

Men *tada* vem trodde att araberna var fredligt sinnade? Nästa omgång attackerar dom en av mina städer och helt plötsligt är min så fredliga tillvaro utbytt mot fullskaligt krig! Mina värdefulla tillgångar på järn och svavel var borta. Dock hade jag flera enheter beroende av dessa resurser i produktion och kunde slutföra dessa. Nu skulle araberna få pisk!

Jag allierade mig med maya- och iroquois indianerna mot arabpacket. Byggde flera fartyg och skickade hela min avancerade arme av soldater för att invadera den andra kontinenten. Snodde åt mig eller förstörde stad efter stad och säkrade tillgångarna på järn och svavel. Araberna bad och förlåtelse men icke! Här skulle det visas var skåpet skulle stå! Tillslut gav jag med mig och freden var framme.

Sen hade hitterna bliv asavancerade under mitt fälttåg och hade tillgång på ubåtar, kryssare, bombplan m.m. Det slutade med att jag avinstallerade spelet för jag blev så jävla less. Men sen slukar ju Civ-spelen rätt mycket av ens tid också.
Citera
2009-04-16, 23:20
Medlem
Frontschweins avatar
Men fan, tyskarna i CIV3

- UGH!

Bismarck speciellt, han är ju helt sannslös

Blev polare med honom ganska direkt en gång precis i början när jag byggt min första stad. Gick väl tre rundor sen började hoten hagla.

Riktigt dryg jävel

Dock ingenting jämfört med Montezuma

Den mannen skall vi inte prata mer om
Citera
2009-04-17, 00:19
Medlem
Bjørnebrygs avatar
Har väl inte spelat nåt ordentligt sen tvåan eftersom jag inte har tålamod att sitta still längre. Minns hur mäktigt det var när man 12 år eller så och fick en mastig affisch med teknikträd och tjofaderuttan med. Eftersom det var en 10 år sen man lirade minns jag inget speciellt kärnvapnen imponerade med den fräsiga luftvärnssirenen som drog igång innan det smällde.
Citera
2009-04-23, 02:12
Medlem
Ingoteras avatar
De Civ spelen jag spelat mest är 1an och 4an. Har haft väldigt svårt för det isometriska i 2an och 3an.

Kommer ihåg när jag spelade Civ 1 hos grannen som liten. Hade just byggt upp en fet mur av horseback riders för att försvara mitt kungadöme från attackerande fiender när tiden tog slut.
Jag hade alltså inte uppfunnit några bättre units är horseback riders och året var 2100. Sedan hade jag istället för att lägga dem i städer och på strategiska platser byggt en låång mur av dem och försvarade mig så.

Några andra egentliga minen har jag dock inte. Förutom alla dåliga minnen när man håller på att vinna i slutet och äger hela jorden och måste förflytta hur mycket trupper som helst i varje turn, brukar ofta ge upp då det tar så länga tack vare förflyttningarna.

Kan även inflika att jag var ett stort fan av det gamla Colonization spelet. Det nya har jag inte kört allt för mycket.
Citera
2009-04-26, 14:03
Medlem
Fargoths avatar
Så vilket av spelen rekommenderas för någon som aldrig spelat Civ innan? Man blir ju sugen att lira när ni sitter här och tjötar
Citera
2009-04-26, 14:16
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Mitt bästa minne är helt klart när jag precis hade fått det. Tror det till och med kan ha varit första gången jag spelade det hemma.. Civ 1 och jag var väl 15-16 eller nått. Föräldrarna hade åkt iväg nånstans över helgen så det var bara jag o brorsan hemma, dom hade (såklart) fixat lite mat som bara skulle värmas på till lördagskvällen. Vi startade upp ett spel. Jag spelade och brorsan satt klistrad vid min sida. Vi märkte att det blev mörkt så vi kollade klockan för att se om det var dags att äta, det fanns ingen klocka i det rummet så vi fick gå ut i hallen, hon var bara 6-7 nånting så vi tänkte att vi kunde spela några rundor till... Ja, jag tror ni anar vad som hände. Vi märkte att vi blev hungriga så vi gick ut i hallen för att kolla om det var dags att äta middag. Hon var 4 på natten.

Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Så vilket av spelen rekommenderas för någon som aldrig spelat Civ innan? Man blir ju sugen att lira när ni sitter här och tjötar
Wow... Visste inte att det fanns nån som inte hade spelat. Men det är väl i princip så att dom är uppgraderingar allihop med lite mer och bättre finesser så jag skulle gått på det senaste helt enkelt.
Citera
2009-04-26, 23:17
Medlem
Ivar Kreugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth

Jag skulle rekommendera Civ2, lätt att lära men oerhört svårt att bemästra. Senare inkarnationer av spelserien blev betydligt mer komplicerade.
Citera
2009-04-27, 00:06
Medlem
Nowhere Hills avatar
Har spelat denna serie spel since the beginning of man...nåja civ 1 iaf.
Har spelat alla 4 på datorn och versionen på xbox360 (den lirar jag fortfarande).
För mina pengar så är civ3 lätt den bästa och de flesta av mina favoritminnen kommer från just den, egentligen har man så många minnen och stories att man skulle kunna sitta och klappra på tangentbordet hela natten.
Favorit grejen var väl ändå dagen man nådde nummer ett på världrsankingen på civ3 my league rankings, kändes riktigt nice att vara världsetta på ett sånt välkänt spel dessutom att det skedde när civ3 var verkligen på top och alla dom bästa spelarna var aktiva. Kan hälsa f.ö att det tog mig över ett års heltidsspelande för att uppnå detta mycket till min flickväns missnöje, alltså vi snackar 15- 20 timmar per dag i över ett års tid spelande.
Var lite glest med svenskar på den rankingen men några namn kommer jag ihåg, undrar om några av er läser eller skriver här (Nero ? Kelso ? Swefinn ? Lake? Johnny Cash ? ) Mitt eget ranking namn var helt enkelt Sweden, skicka en pm om ni läser här grabbar.
Andra goda minnen inkluderar 3 segrar i Civ clan championships och att man ledde Europa till seger över nord Amerika i the Civ ryder cup med huvudnummret slakten av den amerikanska världseliten i 3 vs 3 epic (hela 540 turns alltså - dock så resignade dom efter cirka hälften) Så jävla skönt att slakta Zaxxon, Mo d och Friedrich p psitalon alla riktiga civ legendarer, extra skönt då det var epic- det som för mig som var en riktig civ match.
Angående civ revolutions på 360n så lyckades vi skicka opp en nuke flera hundra år BC i en rankad 2 vs 2 några veckor sedan... joint techade snabbt till university, great builder rushar oxford university som ger oss....atomic theory.... en great builder till och manhattan project stog klart, fingret på knappen bara o ett vrålgarv från mig o partnern o så var nuken på väg, behöver inte nämna att motståndet lämnade matchen direkt efter...
Lite synd att man inte kan skicka fler än en nuke på civ revo men det måste klassas som en höjdpunkt ändå.
Förövrigt finns det nån här som tycker sig jätte duktig på civ revo och vill spela för lite större belopp pengar hör gärna av er på p.m. för mitt xboxlive id så fixar vi till en serier matcher (best of 7 blir bra då artefakts kan emellanåts obalansera one off games - förslagsvis kör vi random civs också men vill ni köra med fasta civs kan det också köras)
Kul med en civtråd grabbar ! Keep civilizing the world boys!
Senast redigerad av Nowhere Hill 2009-04-27 kl. 00:41.
Citera
  • 1
  • 2