Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-31, 13:33
  #193
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Wall Of Voodoo var ett fint band. Kanske att jag inte skulle kalla dem för postpunk utan "Devo goes cowpunk" typ. Men det är hugget som stucket. Om man jämför de två albumen med Stan Ridgway som sångare tycker jag dock det andra "Call Of the West" vinner.

Det intressanta med Wall Of Voodoo var deras pånyttfödelse efter att Ridgway sköt ut sig själv som sångare/frontman. Många trodde väl att det var slutet för bandet, men så blev det inte. Händelsevis spelade både WoV och Ridgway (solo) i Sthlm under 1986, med bara några månaders mellanrum. Jag var på bägge spelningarna. WoV turnerade med sitt aktuella album "Seven Days In Sammystown" med ny sångare och helvete alltså... vilken käftsmäll med sitt tyngre och aggressivare sound. Den spelningen på Hard Rock Cafe rankar jag bland mina topp tio-konserter någonsin. Stan Ridgways solokarriär fortsatte i tidiga WoV's fotspår med lite småputtrig synthbaserad americana - småtrevligt men slätstruket i jämförelse med nytända Wall Of Voodoo (som dock blev tråkiga på de följande plattorna).
Håller med "Call of the West" är deras storverk men "Dark Continent" och "Seven Days..." är utmärkta album de med. Kul att du fick ett så fint musikår 1986!
Citera
2023-05-07, 01:03
  #194
Medlem
zatars avatar
Dags att återuppliva denna tråd!

Jag gillar alla olika typer av musik, men hade en släng av vara hardcore post-punkare i min ungdom. Vissa personer är mega-hardcore med begreppet/genren, men det genomlevde ju och omstöpte sig själv genom new wave eran också. Däremot finns det, och vad man ibland kan mötas med så långt senare, bra låtar som innan bara är släppta på kassett mm. Detta är en fittbra sån lån jag "upptäckt" på senaste, möjligen har den en wave touch på den också för att det inte är hundra procent depp:

https://www.youtube.com/watch?v=4j3qbCxYedQ
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback