• 30 716 online
  • 1 212 849 medlemmar
  • 62 563 676 inlägg
  • 1
  • 2
2009-04-14, 23:05
Medlem
miklons avatar
Jag funderar på att skaffa en uppblåsbar pool modell större till sommarstugan och jag har sett att det finns varianter på 12 kbm till rimligt pris. Problemet är att vi har borrad brunn på tomten och det känns lite riskfyllt att ta ut 12 kbm från den på kort tid.

Så jag funderar helt enkelt på om det är möjligt att köpa vatten från t.ex. kommunen och få det utkört till rimlig kostnad (med rimlig tänker jag mig ett par tusenlappar eller så, man behöver ju bara fylla en gång per säsong)?
Citera
2009-04-14, 23:14
Moderator
Carl Hamiltons avatar
Om jag var i din situation skulle jag prova med den lokala brandstationen först. Ibland kan man få liknande tjänster utförda för en väldigt billig peng, men det krävs givetvis att man hittar rätt personer. Jag vet flera som har lyckats med detta och eftersom jag känner och är bekant med några brandmän vet jag att det förekommer på olika håll.
Citera
2009-04-14, 23:15
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag funderar på att skaffa en uppblåsbar pool modell större till sommarstugan och jag har sett att det finns varianter på 12 kbm till rimligt pris. Problemet är att vi har borrad brunn på tomten och det känns lite riskfyllt att ta ut 12 kbm från den på kort tid.

Så jag funderar helt enkelt på om det är möjligt att köpa vatten från t.ex. kommunen och få det utkört till rimlig kostnad (med rimlig tänker jag mig ett par tusenlappar eller så, man behöver ju bara fylla en gång per säsong)?

Måste du fylla den på så kort tid då?
Har du inte helt usel tillrinning borde du kunna dela upp fyllningen och göra det på ett par dagar.

Jag tror inte alla brandkårer gör sånt där längre. Kanske ett åkeri.
Citera
2009-04-14, 23:30
Medlem
Gothenburgers avatar
Ring en firma som sysslar med högtrycksspolning av avloppsrör och dylikt, Dom löser säkert ditt problem, vad det kan kosta har jag ingen aning om.
Citera
2009-04-14, 23:36
Medlem
actionbents avatar
En kompis har samma sittuation som du har, han pratade med en bonde som bor i närheten som hämtar vatten till honom. Bonden vill ha 15kr/kbm (vad han betalar till kommunen) plus någon hundra lapp för transporten på ca 1mil.
Citera
2009-04-15, 00:17
Medlem
olqws avatar
om du har stugan vid en sjö så köp en feting vattenpump lär bli billigare i längden
Citera
2009-04-15, 00:34
Medlem
månss avatar
Har ni inget kommunalt vatten alls på tomten? Om inte så hade jag ändå satsat på brunnen. Brankårer får väl ofta sitt vatten från åar och insjöar. Inte alltid världens mest renaste och väldoftande vatten!
Citera
2009-04-15, 01:27
Medlem
Gothenburgers avatar
Finns det tillgång till kommunalt vatten i krokarna? Eller är hela området i total avsaknad av VA? Om det finns kommunalt vatten i någonstans i området så finns det troligen någon brand/spolpost någonstans. Om så är fallet så letar du reda på numret till tekniska kontoret på kommunen och ber att få snacka med någon på driften/förrådet. Dom borde kunna låna dig ett brandposthuvud (med vattenmätare på så att dom kan debitera mängden vatten) och slang och BPnyckel mot en smärre ersättning.
Citera
2009-04-15, 06:40
Medlem
miklons avatar
Jag får kolla var närmaste kommunala VA är, det verkar ju vara en bra start.

Annars finns det en bondgård med kossor några hundra meter bort, jag antar att de gör av med en hel del vatten, så de borde väl ha skaplig tillgång.
Citera
2009-04-15, 06:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag får kolla var närmaste kommunala VA är, det verkar ju vara en bra start.

Annars finns det en bondgård med kossor några hundra meter bort, jag antar att de gör av med en hel del vatten, så de borde väl ha skaplig tillgång.
Dags att börja köpa hinkar nu och hämta vatten hos bonnen

Har du papper på din borrade brunn?
För där brukar dom skriva i hur mycket brunnen kan producera i vatten och vattenflöde.
I alla fall så har vi papper på våran brunn med detta.
Citera
2009-04-15, 07:31
Medlem
hjalmarhjalmars avatar
Kompisen fick ge 500 kr för att räddningstjänstens tankbil skulle komma och fylla upp hans pool, dvs 1 tank. Resten fyllde han upp med vatten från brunnen i några dagar.
Citera
2009-04-15, 11:19
Avstängd
perfectdads avatar
Räddningstjänsten utför detta men långt ifrån på alla orter.
Annars en "slamsugarfirma" (de brukar ha tankar för renvatten att spola rör med)
Har fyllt min 15 kbm 4 år i rad, första två åren kom brandbilen, sen beslöt sig kommunen för att det inte var deras jobb, då ringde jag ett vanligt åkeri, de skulle ha över 7000 för att fylla

Då ringde jag en miljötransportföretag, 1500 kr i ett litet kuvert kostade det, och då åkte dem ändå 1,5 mil * 4 för att fylla poolen.
Citera
  • 1
  • 2