Citat:
Ursprungligen postat av p0wni
Wtf???
Flour är ett giftigt grundämne och det finns INTE i tandkräm ffs..
Det som finns i tandkräm är en "flour-jon", som jag inte minns vad det hette(långt krångligt namn i stil med "2.3.4flouridonetralalablablaid"). istället för att skriva det så skriver man bara flour, vilket i min mening är idiotiskt, men men.
Nej tandkräm är inte farligt...
Jag har Colgate blå mint gel tandkräm här mitt framför mig. Läser från produkten och det står följande; Sodium Fluoride (1450ppmF & Sodium Fluoride) + lite annat som inte är relevant i denna diskussionen...
Sodium fluoride is classed as toxic by both inhalation (of dusts or aerosols) and ingestion. In high enough doses, it has been shown to affect the heart and circulatory system, and the lethal dose for a 70 kg human is estimated at 5–10 g.
Det beräknas innehålla mellan 11500 och 14550 ppm. (
http://www.geocities.com/SoHo/Study/...orld/fluor.htm)
75ml tandkräm i denna tub, vad kan det antas väga? Låt säga 120g.
Om jag har fattat det rätt så är ppm=parts per million, om vi antar det värsta -> 100000/14550=6,87 dvs det är 6,87% andel fluor i tandkrämen. 120*0.0687=8.2g. Nu kanske jag är helt ute och snurrar, men jag behöver ventilera lite och tänka öppet om ni inte har något emot det
Så vad är kontentan av detta... vi har fluor i produkter vi använder dagligen - nu talar jag inte bara om tandkräm - och det finns inga vetenskapliga bevis på att fluor varken motverkar karies eller förebygger det, det finns faktiskt inga bevis alls på att fluor är bra för tänderna överhuvud taget.
Jag blir fundersam, men upplys mig någon