2009-04-14, 22:50
Medlem
Jag har hört mycket spekulationer om fluor är nyttig eller rent av giftigt, talar jag med min kusin som är tandläkare så säger han att fluor motverkar karies och all annan fakta som visas från våra TV-apparater. Dock så blir det konsekvent när jag söker efter fluor och vad det 'faktiskt' är, jag har kikat på diverse länkar och studier här är den sista jag läste: http://www.politiken.biz/farliga_amnen.htm[/. Det visar sig att flera studier från flera universitet har bevisat flertal gånger att fluor är giftigt. Allt är giftigt nu för tiden tänker många, om jag dricker en liter mjölk, klart som fan jag blir dålig i magen, men fluor har en indirekt effekt och påverkar oss även i små doser visar det sig.

Med detta sagt och när vi ändå är igång med konspirationsteorierna - är jag den enda som är lite skeptisk om att det enda magra köttet som är relativt billigt har plötsligt fått glasbitar i sig (kyckling för er som inte är informerade).

//Lenny
Citera
2009-04-14, 23:06
Medlem
Pelicans avatar
Härligt! Nu kan jag med gott samvete hoppa över tandborstningen ikväll!
Citera
2009-04-14, 23:27
Bannlyst
Dåligt, sänker iq-nivån och skadar skelett och tänder. Finns tandkräm utan fluor, finn en hälsokostaffär.
Citera
2009-04-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konservmannen
Dåligt, sänker iq-nivån och skadar skelett och tänder. Finns tandkräm utan fluor, finn en hälsokostaffär.

Det naturliga valet vore ju den billigare produkten, dvs den med fluor. Utan kunskap om vad fluor är och vad det gör så kan ju människor omöjligt välja, om du förstår vad jag menar..
Citera
2009-04-15, 00:08
Medlem
Om det vore gifigt skulle vi nog se större effekter av det än vi gör idag.. Dom flesta borstar ju tänderna 2 gånger om dan och det finns väll gammlingar som gjort det i 70 år nu, inte fan är dom sjuka.
Det ända jag kommer på nu är 2 tjejer med bruna fläckar på tänderna.
Men om det är giftigt borde de väll döda karies bra? Finns ju skitmånga gifter som vi använder oss av, tex klor i vatten. Dödar bakterier skitbra men är inte farligt för människor.

Citat:
Ursprungligen postat av LennyGlenny

Med detta sagt och när vi ändå är igång med konspirationsteorierna - är jag den enda som är lite skeptisk om att det enda magra köttet som är relativt billigt har plötsligt fått glasbitar i sig (kyckling för er som inte är informerade).

//Lenny
Kycklingar är det mest rövknullade djuret som finns typ, inte så konstigt att extremister ger sig på kycklingar då.
Citera
2009-04-15, 00:20
Medlem
p0wnis avatar
Wtf???

Flour är ett giftigt grundämne och det finns INTE i tandkräm ffs..

Det som finns i tandkräm är en "flour-förening", som jag inte minns vad det hette(långt krångligt namn i stil med "2.3.4flouridonetralalablablaid"). istället för att skriva det så skriver man bara flour, vilket i min mening är idiotiskt, men men.
Nej tandkräm är inte farligt...

Edit: Ja okej, inte riktigt så krångligt namn hade den inte, Natriumflourid (NaF) är det rätta namnet på "flouret" i tandkrämen- Enligt svenska wikipedia.
Senast redigerad av p0wni 2009-04-15 kl. 00:35.
Citera
2009-04-15, 00:29
Medlem
Leif Ds avatar
Denna fluorinnehållande produkt kan jag starkt rekomendera:

http://www.skiwax.ca/skigo/KFluoro.jpg

Vet dock inte hur den är som tandkräm, det får ni prova ut själva. Den kletar nåt in i h-e i alla fall. Går bort bra med parafin.
Citera
2009-04-15, 00:29
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Fluor introducerades ju efter andra världskriget för att förstöra våra "pressius bodily fluids" ett slags kommunistiskt gift. Det är kommunisterna som inför det. Källa är filmen dr strangelove
Citera
2009-04-15, 00:40
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Fluor introducerades ju efter andra världskriget för att förstöra våra "pressius bodily fluids" ett slags kommunistiskt gift. Det är kommunisterna som inför det. Källa är filmen dr strangelove

Ehh ja, vi onda kommunister som vill förstöra våra egna pressius (precious kanske?) bodily fluids....

Flour är ett gift.
Det förstör inte skumma flöden utan hindrar nervkommuinikationen i ryggmärgen,hjärnarn (kroppens centrala nervcenter) och skadar organ.
Visst ja, skelett också. Du har ju flour i råttgift!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fluorid
Senast redigerad av Allt_är_taget 2009-04-15 kl. 00:57.
Citera
2009-04-15, 00:55
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Om det vore gifigt skulle vi nog se större effekter av det än vi gör idag.. Dom flesta borstar ju tänderna 2 gånger om dan och det finns väll gammlingar som gjort det i 70 år nu, inte fan är dom sjuka.
Det ända jag kommer på nu är 2 tjejer med bruna fläckar på tänderna.
Men om det är giftigt borde de väll döda karies bra? Finns ju skitmånga gifter som vi använder oss av, tex klor i vatten. Dödar bakterier skitbra men är inte farligt för människor.

Kycklingar är det mest rövknullade djuret som finns typ, inte så konstigt at
extremister ger sig på kycklingar då.

Vi ser ju en mängd ökning av olika sjukdommar som tidigare varit väldigt ovanliga. Benskörhet och Alzheimers ökar ju. Det är dokumenterat att flour skadar skelettet.

Läs lite här hur bra det funkar mot råttor: http://www.fluoride-history.de/p-insecticides.htm

Vilket för oss in på Natriumflouride som någon säger finns i vår tandkräm:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_fluoride

Citat:
Sodium fluoride is classed as toxic by both inhalation (of dusts or aerosols) and ingestion.[8] In high enough doses, it has been shown to affect the heart and circulatory system, and the lethal dose for a 70 kg human is estimated at 5–10 g.[5]

Nice, man vill inte bara lägga flour i vatten utan även mjölk:
http://www.borrowfoundation.org/index.asp

Det är självklart sämre att lära föräldrarna att neka barnet för mycket godis istället så löser man problemet...istället ska barn DRICKA flouride...
Senast redigerad av Allt_är_taget 2009-04-15 kl. 01:07.
Citera
2009-04-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0wni
Wtf???

Flour är ett giftigt grundämne och det finns INTE i tandkräm ffs..

Det som finns i tandkräm är en "flour-jon", som jag inte minns vad det hette(långt krångligt namn i stil med "2.3.4flouridonetralalablablaid"). istället för att skriva det så skriver man bara flour, vilket i min mening är idiotiskt, men men.
Nej tandkräm är inte farligt...

Jag har Colgate blå mint gel tandkräm här mitt framför mig. Läser från produkten och det står följande; Sodium Fluoride (1450ppmF & Sodium Fluoride) + lite annat som inte är relevant i denna diskussionen...

Sodium fluoride is classed as toxic by both inhalation (of dusts or aerosols) and ingestion. In high enough doses, it has been shown to affect the heart and circulatory system, and the lethal dose for a 70 kg human is estimated at 5–10 g.

Det beräknas innehålla mellan 11500 och 14550 ppm. (http://www.geocities.com/SoHo/Study/...orld/fluor.htm)

75ml tandkräm i denna tub, vad kan det antas väga? Låt säga 120g.
Om jag har fattat det rätt så är ppm=parts per million, om vi antar det värsta -> 100000/14550=6,87 dvs det är 6,87% andel fluor i tandkrämen. 120*0.0687=8.2g. Nu kanske jag är helt ute och snurrar, men jag behöver ventilera lite och tänka öppet om ni inte har något emot det

Så vad är kontentan av detta... vi har fluor i produkter vi använder dagligen - nu talar jag inte bara om tandkräm - och det finns inga vetenskapliga bevis på att fluor varken motverkar karies eller förebygger det, det finns faktiskt inga bevis alls på att fluor är bra för tänderna överhuvud taget.

Jag blir fundersam, men upplys mig någon
Citera
2009-04-15, 01:09
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Det finns absolut klara bevis att flour motverkar Karies. Däremot är det väldigt skadligt för din kropp.

När du borstar tänderna bör du skölja munnen rejält, inte svälja något och helst använda saliv istället för vatten för att minimiera intaget.

Det sjuka är som sagt att de vill lägga skiten i mjölk och vatten, som man då intar. Detta är direkt livsfarligt.
Senast redigerad av Allt_är_taget 2009-04-15 kl. 01:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in