2009-04-14, 19:04
Medlem
Dennos avatar
Tjingeling!
Jag har kommit över fina hjortgrytbitar men vet inte riktigt hur jag skall göra en riktigt mumsig gryta med dessa.

Jag har funderat på om bacon och äpple samt enbär kanske hade varit gott. Men mer då? Någon som sitter på ett riktigt gott recept?
Citera
2009-04-14, 19:45
Medlem
dePauls avatar
Grytbitar, dvs bog och innan-ytterlår har en utpräglag viltsmak. Gör en gulasch eller burgundisk gryta.

~Paul~
Citera
2009-04-14, 20:32
Medlem
Precis,en Boeuf Bourgignon!
Citera
2010-09-20, 13:00
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Grytbitar, dvs bog och innan-ytterlår har en utpräglag viltsmak. Gör en gulasch eller burgundisk gryta.

~Paul~
Fast när det kommer till just hjort speciellt dovhjort så vill man (jag och min bekantskapskrets åtm) behålla viltsmaken i största möjliga utsträckning, rådjur & vildgris passar bättre som "burgundisk".

Jag bryner bara det saltade & pepprade köttet, fyller upp med buljongvatten (grönsaksbuljong) och har i lök, purjolök, morötter och svamp (helst kantareller) låter sjuda det någon timme för att sen ha i en eller två burkar creme fraische (beroende på storleken på grytan) och sjuder/kokar svagt någon timme till. -Färdigt och succé varje gång!

Man kan ju i princip peta ner vad som helst i en gryta och variera kryddningen efter tycke och smak men detta är "grundplåten" till hjortgryta i mitt hushåll iaf.
Senast redigerad av Tuvtramp 2010-09-20 kl. 13:12.
Citera
2010-09-22, 00:40
Medlem
Fjoddes avatar
Hjort fungerar utmärkt i Boeuf Bourgignon, portergryta eller en kalops, klassiska mustiga grytor där du får med mycket svamp och annat härligt från skogen för att lyfta fram den ganska milda viltsmaken.
Ha gärna lite svart vinbärsgelé eller lingon och katareller/annan skogsplockad svamp i portergrytan och du har en instant hit.
Personligen tycker jag att den paprika-rika gulachen döljer hjortsmaken och att man då lika gärna kan använda nötkött, men smaken (och recepten) är olika
Citera
2010-09-22, 09:19
Medlem
dePauls avatar
Jag skall kanske förtydliga mig. Undertecknad är inte speciellt förtjust i viltsmaken . Eller rättare sagt. Lite viltsmak är gott, för mycket är vidrigt, EMÅ .

~Paul~
Citera
2010-09-22, 15:15
Medlem
Fjoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag skall kanske förtydliga mig. Undertecknad är inte speciellt förtjust i viltsmaken . Eller rättare sagt. Lite viltsmak är gott, för mycket är vidrigt, EMÅ .

~Paul~

Kan hålla med dig där! Har själv svårt för rådjur, vilket jag tycker smakar dött även när det är tillagat. Hjort har däremot en väldigt trevlig oviltig-viltsmak.
Men för mycket av det goda och det blir blä
Citera
2010-09-22, 16:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodde
Kan hålla med dig där! Har själv svårt för rådjur, vilket jag tycker smakar dött även när det är tillagat. Hjort har däremot en väldigt trevlig oviltig-viltsmak.
Men för mycket av det goda och det blir blä
Haha. Förstår exakt. Kommer ihåg när man som liten blev erbjuden hare som min morfar hade låtit hänga i ca 1 vecka. Fy fasiken!! Sedan dess kan jag inte äta välhängd hare eller fasan .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in