Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-10-19, 12:31
  #1
Medlem
AirMails avatar
Om det är en chans på 20 att hjulet ska hamna på högsta vinsten, HURPASS sannolikt är det då att hjulet tre gånger i rad hamnar på högsta vinst. Detta händer GÅNG på GÅNG i programmet Bingolotto. Jag misstänker fusk. Med syfte att öka försäljningen av Bingolotter och rädda programmet. Kan man anmäla detta någonstans? Det har varit alltför mycket konstigheter i deras hjulsnurr senaste åren. Man behöver inte vara statistiker för att fatta att något inte stämmer.
Citera
2003-10-19, 20:17
  #2
Medlem
scratchys avatar
Statistiskt bör det hända en gång på 8000. Det borde m a o inte hänt en enda gång hittills i Bingolotto. Smells fishy!
Citera
2003-10-19, 23:02
  #3
Medlem
blanks avatar
Har du räknat på det? En på 8000 alltså?
Citera
2003-10-19, 23:11
  #4
Medlem
BF_Swedens avatar
Han har väl tagit 20 gånger 20 gånger 20.

Nu ser ju inte jag på bingolotto men är det så att någon har dragit hjulet och fått samma ruta tre gånger i rad efter varann? I så fall är det ju en på 8000.

Men om det är så att det är olika människor i olika program som dragit vinstrutan (en på 20) så blir det ju inte 8000. Bara för att några förra lördagen och lördagen före det drog högvinsten innebär det ju inte att om jag ska dra den tredje lördagen bara har en chans på 8000 att vinna. Det är fortfarande en på 20 att jag drar högvinsten.

Som sagt, lite mer information om hur dragningarna går till skulle inte skada.
Citera
2003-10-20, 19:03
  #5
Medlem
mb_2000s avatar
Jag misstänker att det är olika människor som dragit högvinsten olika dagar... alltså blir det fortfarande 5% chans (1/20) att det skall bli högvinst.
Citera
2003-10-20, 19:18
  #6
Medlem
Argh...

Inga matematiker här tydligen.

För den enskilda dragningen blir chansen 1/20 att det blir ett visst resultat (exvis högvinsten). Det spelar ingen roll om det är samma person som förra gången som snurrar hjulet eller inte.

Men för att det skall bli samma resultat tre gånger i rad är resultatet 1/8000, vare sig det handlar om högvinsten eller någon annan vinst.

Men det KAN hända. Och det betyder INTE att man måste dra i hjulet 8000 gånger innan det händer.
Citera
2003-10-20, 20:00
  #7
Medlem
Nu kommer jag inte ihåg alla statistiska begrepp, men att chansen för maxvinst skulle bli 20*20*20 = 8 000 är fel. Chansen är samma som för första dragningen, 1/20. Varför då ?

Jo, chansen för att dra 20 i omgång 1 är 1/20 (5%). När personen ska dra omgång 2, kommer hjulet "ihåg" vad som drogs tidigare? Nej, givetvis gör det inte det. Alla omgångar är mad andra ord oberoende av varandra.

Det kan därför inte kan använda 20*20*20 för att räkna ut chansen. Det blir istället (1/20+1/20+1/20) / 3 = 1/20.

MvH K. Sork
Citera
2003-10-20, 20:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k.sork
Nu kommer jag inte ihåg alla statistiska begrepp, men att chansen för maxvinst skulle bli 20*20*20 = 8 000 är fel. Chansen är samma som för första dragningen, 1/20. Varför då ?

Jo, chansen för att dra 20 i omgång 1 är 1/20 (5%). När personen ska dra omgång 2, kommer hjulet "ihåg" vad som drogs tidigare? Nej, givetvis gör det inte det. Alla omgångar är mad andra ord oberoende av varandra.

Det kan därför inte kan använda 20*20*20 för att räkna ut chansen. Det blir istället (1/20+1/20+1/20) / 3 = 1/20.

MvH K. Sork

Det är iofs riktigt. Men man måste se till sannoliksläran.
Vilken försvårar det hela lite...
Citera
2003-10-20, 20:36
  #9
Medlem
Liftarens avatar
Egentligen är det väl två i detta antagande man skall göra:
om man i stället börjar med sannorlikheten för att det skall bli tre lika (oavsett "valör", bara tre lika) på rad så är väl den 1 på 20 x 20 vilket ger 1 på 400. Om sedan sannorlikheten att få högsta vinsten är 1 på 20 så bör sannorlikheten att det skall bli högsta vinsten 3 gånger i rad bli 1 på 20 x 400 viket ger 1 på 8000.

/L
Citera
2003-10-20, 20:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k.sork
Nu kommer jag inte ihåg alla statistiska begrepp, men att chansen för maxvinst skulle bli 20*20*20 = 8 000 är fel. Chansen är samma som för första dragningen, 1/20. Varför då ?

Jo, chansen för att dra 20 i omgång 1 är 1/20 (5%). När personen ska dra omgång 2, kommer hjulet "ihåg" vad som drogs tidigare? Nej, givetvis gör det inte det. Alla omgångar är mad andra ord oberoende av varandra.

Det kan därför inte kan använda 20*20*20 för att räkna ut chansen. Det blir istället (1/20+1/20+1/20) / 3 = 1/20.

MvH K. Sork

Nej nej nej, chansen att hjulet ska stanna på högvinst EN gång är 1/20.
Chansen att den stannar där TVÅ gånger (chansen sammanlagt för att vinna två gånger) är (1/20)*(1/20).
TRE gånger, ^3 etc.
Detta för att man kollar på hur sannolikheten ser ut för att få högvinsten TRE ggr. Dvs, en klumpsannolikhet.

P(A/\B/\C)=P(A)P(B)P(C) då A,B,C är oberoende som i detta fall. /\=snitttecknet.
Citera
2003-10-20, 21:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel
Nej nej nej, chansen att hjulet ska stanna på högvinst EN gång är 1/20.
Chansen att den stannar där TVÅ gånger (chansen sammanlagt för att vinna två gånger) är (1/20)*(1/20).
TRE gånger, ^3 etc.
Detta för att man kollar på hur sannolikheten ser ut för att få högvinsten TRE ggr. Dvs, en klumpsannolikhet.

P(A/\B/\C)=P(A)P(B)P(C) då A,B,C är oberoende som i detta fall. /\=snitttecknet.

Nu är jag desvärre för slö för att leta fram min statistik bok från tiden på skyddad verkstad. Jag ska därför försöka med logiska argument istället. Du skriver;
"
Chansen att den stannar där TVÅ gånger (chansen sammanlagt för att vinna två gånger) är (1/20)*(1/20).
"

Menar du totalt i hela hjulets livslängd? Är det t.ex tillåtet att mellan dragning 1 & 2 dra en gång bara för att det är kul, men det räknas inte :-) . Det jag vill säga är att dragning 1 & 2 inte hänger samman. Det är lätt att blanda samman antalet möjliga kombinationer med sannolikheten för att dra 20 två ggr i rad. Det du har visat är hur många olika kombinationer som är möjliga. Det är då de två dragningarna hänger samman med 20*20. Inte när man ska räkna ut sannolikheten att dra 20 två ggr i rad, då är det fortfarande 20.

MvH K. Sork
Citera
2003-10-20, 21:13
  #12
Medlem
BF_Swedens avatar
Det verkar som om inte mitt budskap i mitt första inlägg gick fram till de som kom in senare i denna fråga. Jag förklarade hur det går till.

OM det nu är så att man har ett hjul med tjugo nummer är det en chans på tjugo att man drar ett speciellt nummer. 5 procents chans.
OM man måste dra samma nummer TVÅ gånger i rad är det en chans på 400 att man lyckas med detta. ( om någon kommer med invändningen att hjulet inte "kommer ihåg" den första dragningen när man drar en andra gång får man komma ihåg att förutsättningen sätts redan innan första dragningen - till exempel att någon säger till dig att du ska dra nummer 16 två gånger i rad). Och att då dra samma nummer ( observerva att numret redan är bestämt innan du drar det första gången - högvinstnumret) blir då en chans på 8000 - 20 x 20 x 20.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback