Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-14, 13:27
  #1
Medlem
jomenvisst84s avatar
Har en usb-dvd som inte vill fungera som den ska. Kabeln som följer med är extremt kort och med den ikopplad direkt i datorn fungerar enheten som den ska. Men kopplar jag samma kabel till min aktiva usb-hub fungerar den inte av någon anledning... datorn hittar enheten men ska den läsa en skiva räcker inte strömmen till.... Har nämligen datorn i garderoben och har dragit ut en aktiv usb-hub att koppla mus, tangentbord osv till. Vill hemskt gärna kunna ha en fungerande dvd inkopplad också. Funderar på att köpa en 1.8m kabel och koppla direkt mellan dator och usb-dvdn, men frågan är om det blir för långt. Gör det nån skillnad att köpa en dyrare kabel? Finns det nån max-längd på kabeln man kan hat till strömslukande enhete som dvd-romen?

Enheten i fråga är en sån här:
http://www.onoff.com/online/se/inet....arkID=20-95-17
Citera
2009-04-14, 13:47
  #2
Medlem
Jag använder 2 m till min USB-dvd brännare, och det funkar utan problem. Så det borde funka med 1.8m
Citera
2009-04-14, 16:16
  #3
Medlem
Berralainens avatar
Upp till 5-6 meter ska USB fungera på, om man _inte_ har någon aktiv förlängning. Hemma kör jag ex. 6 meter till en aktiv hub, och allt har fungerat fint där förutom en razermus, men med ny firmware gick det bra.
Men jag tror att sånna gärna vill "spöka" lite ibland.
Citera
2009-04-14, 20:19
  #4
Medlem
DennisOlofs avatar
Upp till 3meter ska aldrig vara några problem oavsett kabel kvalite.

Max är 5meter enligt specifikationerna men då kan man behöva en kabel av hög kvalite vilket kostar pengar. Sedan kan man köpa förhängare också som någon skrev.

Men kan man hålla sig till max 3meter är det bäst, säkrast, då funkar det felfritt garanterat.
Citera
2009-04-14, 20:21
  #5
Avstängd
Jag har kört max 10m och alla under det utan problem.
Citera
2009-04-22, 14:20
  #6
Medlem
jomenvisst84s avatar
Problemet visade sig ligga i att jag inte använde split-kabeln som följde med... den tar alltså ström från två olika portar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback