Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-14, 13:21
  #1
Medlem
swedools avatar
Jag har en fråga, och jag hoppas nån kan svara på det.
Är det någon som vet hur stora skadestånd det kan röra sig om i vissa fall? Om man säger som så, någon som vet hur stort det kan bli om en kille slagit en tjej och tagit stryptag?
Och hur stora det kan röra sig om om en person har råkat rivit örat så man måste sy?

Kanske inte rätt ställe att skriva detta på, men jag tyckte att det passade bäst här.
Citera
2009-04-14, 13:25
  #2
Medlem
Meanmachines avatar
2500 kr om man har tur.
Citera
2009-04-14, 13:30
  #3
Medlem
dempa69s avatar
Här kan du läsa brottsoffermyndighetens referatsamling vad dom har bedömt som skälig ersättning vid vissa brott.
http://www.brottsoffermyndigheten.se...ing%202009.pdf
Citera
2009-04-14, 13:32
  #4
Medlem
swedools avatar
Okej, vilket av de svarade du på nu?
Om man har otur då? Hur högt kan de komma upp i då?
Citera
2009-04-14, 13:42
  #5
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedool
Okej, vilket av de svarade du på nu?
Om man har otur då? Hur högt kan de komma upp i då?
Hur högt!
Tja, om du som blir dömd godtar 1.000.000:- som skäligt att utge till den du misshandlat så kommer domstolen att godta det utan sakprövning.
Citat:
Ursprungligen postat av brottsoffermyndigheten
Varför överensstämmer då inte alltid brottsskadeersättningens storlek med det utdömda skadeståndsbeloppet? Enligt svensk skadeståndsrätt råder avtalsfrihet. Om ett brottsoffer begär 50 000 kr för en skada och den som begått brottet godtar det, dömer domstolen ut det beloppet utan s.k. sakprövning av dess storlek. Att skadeståndsrättslig praxis säger att man endast har rätt till 10 000 kr för skadan spelar ingen roll. När det är på det sättet och skadeståndsbeloppet alltså inte har prövats av domstolen i sak, kommer Brottsoffermyndigheten vid sin självständiga prövning ofta fram till ett belopp som skiljer sig från det avtalade. I detta exempel skulle sålunda 10 000 kr betalas ut i brottsskadeersättning
Däremot så kommer brottsoffermyndiheten eller försäkringsbolag bara betala ut vad som är praxis om inte du kan betala.
Citera
2009-04-14, 13:50
  #6
Medlem
swedools avatar
Okej, ja nu är jag både den utsatte och den som gjort brott här.
Hur blir det då?
Jag är inte så hemma med såna här saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback