• 1
  • 2
2009-04-14, 04:52
Medlem
Hej alla glada!

Jag har ett litet dilemma som jag tänkte att ni smarta kanske kan hjälpa mej med?

Det är nämligen så att det har blivit dags för mej att uppgradera min dator, och nu funderar jag på om jag ska välja Intel eller AMD?

Jag har hört att AMD´s processorer har en begränsning som gör att man inte kan använda mer än 4 GB DDR2 PC8500 1066 MHz minnen, stoppar man in tillexempel 8GB så kommer hastigheten att hoppa ner till 800MHz! Vet någon om detta stämmer? Jag vill ju ha minst 8 GB ram och det ska inte vara långsammare än just 1066 MHz!

Jag ska alltså uppgradera mitt moderkort och processor, minnen har jag redan så jag behöver inte köpa något annat!

Har tänkt att spendera mellan 4 till 5000 kr på moderkort och processor, och vill naturligtvis ha bäst prestanda för pengarna!

Så vad ska jag välja?

Vore bra om ni kunde komma med lite förslag som inte överstiger mitt högsta pris!

Jag vore också tacksam om ni kunde förklara varför ni rekommenderar det ena över det andra, så jag förstår hur ni resonerar!

Tacksam för snabbt svar!
Citera
2009-04-14, 04:55
Bannlyst
Intel givetvis, slår AMD med hästlängder idag. Vad fan ska du med MINST?? 8 GB ram till?

Här har du processorn du ska köpa http://prisjakt.nu/produkt.php?p=352410

Googla på Core i7 för mer info, eller kika in på Sweclockers. Där finns allt du behöver.
Citera
2009-04-14, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ........
Intel givetvis, slår AMD med hästlängder idag. Vad fan ska du med MINST?? 8 GB ram till?

Eh? är det inte tillräckligt? Tycker du jag ska ha mer?
Jag har nämligen redan 4 st Kingston DDR2 PC8500 2 GB (=8GB totalt.) minnes moduler idag, så jag vill ju gärna utnyttja dom till fullo!
Citera
2009-04-14, 05:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zappa79
Eh? är det inte tillräckligt? Tycker du jag ska ha mer?
Jag har nämligen redan 4 st Kingston DDR2 PC8500 2 GB (=8GB totalt.) minnes moduler idag, så jag vill ju gärna utnyttja dom till fullo!

ja kör på med 64 GB direkt!, seriöst ta ett screenshot på aktivitetshanteraren, vill göra se vad du använder som tar så mycket minne. Hehe
Citera
2009-04-14, 06:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappa79

Glöm dock inte att använda ett operativsystem som stöder 8GB.
Te.x Vista Ultimate x64

Men helt ärligt, varför ska du har så mycket internminne?

Vad exakt ska du göra med datorn, förutom surfa lite och spela lite.
Citera
2009-04-14, 07:50
Medlem
Dreass avatar
Ifall du ska ha i7 så måste du ha andra minnen, DDR3, 6GB. Sen verkar du totalt okunnig så varför du har PC8500-minnen fattar jag inte!

Jag skulle kört på en AMD 940 + nytt moderkort, ifall du ska ha i7 blir det, 2300 för moderkort, 3000 för processor och 900 för 6gb i ram. Ifall du tar AMD blir det 3500 för processor + moderkort endast.
Citera
2009-04-14, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ifall du ska ha i7 så måste du ha andra minnen, DDR3, 6GB. Sen verkar du totalt okunnig så varför du har PC8500-minnen fattar jag inte!

Jag skulle kört på en AMD 940 + nytt moderkort, ifall du ska ha i7 blir det, 2300 för moderkort, 3000 för processor och 900 för 6gb i ram. Ifall du tar AMD blir det 3500 för processor + moderkort endast.

Du glömde nämna prestanda? sure intel kostar mer, men då har du en jäkligt framtidssäker plattform som total äger AMD´s alternativ. För att inte tala om vilka sinnessjuka överklock man kan göra.

Ska man ha riktig prestanda så finns inte AMD med på bordet, mer amd-fanboys som verkar tro det.
Senast redigerad av ........ 2009-04-14 kl. 08:11.
Citera
2009-04-14, 08:11
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Du glömde nämna prestadnda? sure intel kostar mer, men då har du en jäkligt framtidssäker plattform som total äger AMD´s alternativ. För att inte tala om vilka sinnessjuka överklock man kan göra.

Ska man ha riktig prestanda så finns inte AMD med på bordet, mer amd-fanboys som verkar tro det.
Pris/prestanda är ju AMDriggen lätt vinnare för TS då han har 8gb i ram redan. AMD är ju den 4kärniga processor som klockat bäst änsålänge. 3500 + bra klockmöjligheter, något sämre prestanda, eller miiiiiinst 6000 + bra prestanda och bra klockmöjligheter, 2gb mindre i ram. Det går ju även över killens budget lite.
Citera
2009-04-14, 08:13
Bannlyst
Citat:
Pris/prestanda är ju AMDriggen lätt vinnare för TS då han har 8gb i ram redan. AMD är ju den 4kärniga processor som klockat bäst änsålänge. 3500 + bra klockmöjligheter, något sämre prestanda, eller miiiiiinst 6000 + bra prestanda och bra klockmöjligheter, 2gb mindre i ram. Det går ju även över killens budget lite.

Ungefär som att jämföra en gammal volvo 240 vs Ferrari
pris/prestanda så vinner volvon stort, eftersom den kostar 1% av Ferrarin men å andra sidan bara går en 1/4 del så fort.

Han vill ge 4-5k för moderkort och CPU, varför inte satsa på en rigg som är framtidssäker direkt? Kanske inte behöver 8 GB ram direkt om han inte har råd, kan ju börja med 2 GB och köpa vid behov. Sen är DDR3 the future

Att AMD skulle spöa i7 i överklock är rent BS!

http://www.tomshardware.com/reviews/...m-ii,2119.html

"Next is performance. Intel maintains its advantage in this one, even with both configurations overclocked"
Senast redigerad av ........ 2009-04-14 kl. 08:18.
Citera
2009-04-14, 08:20
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ungefär som att jämföra en gammal volvo 240 vs Ferrari
pris/prestanda så vinner volvon stort, eftersom den kostar 1% av Ferrarin men å andra sidan bara går en 1/4 del så fort.

Han vill ge 4-5k för moderkort och CPU, varför inte satsa på en rigg som är framtidssäker direkt? Kanske inte behöver 8 GB ram direkt om han har råd, kan ju börja med 2 GB och köpa vid behov.
Nej det är inte som att jämföra en Volvo och en Ferrari, så dålig är inte Phenom II, i7 är framtidssäkrare men hur länge är osäkert! Att ta de där 2500 mindre som amdn kostar och spara dom tills AMDn blir dålig och sen köpa en ny rigg då kommer garanterat vara bättre än i7an.

Jag ser ingen anledning att köra på i7 förutom att det ger maxprestanda just nu, uppgraderingsmöjligheterna är ju mer eller mindre ickeexisterande och de ska ju snart börja göra i5!

edit: Men snälla lilla du! Gå in och kolla på Sweclockers ffs! De har slagit världsrekord i klock med en AMD!

Du kanske ska vända dig till mer än en recension för att se vad som är rätt eller fel? Eller tar du och baserar klockmöjligheter på 1 exemplar av varje tillverkare? Isf är du dummare än du verkar.
Senast redigerad av Dreas 2009-04-14 kl. 08:24.
Citera
2009-04-14, 08:23
Bannlyst
Citat:
edit: Men snälla lilla du! Gå in och kolla på Sweclockers ffs! De har slagit världsrekord i klock med en AMD!

Jo, jag tror alla sitter hemma med sånna prylar när dom överklockar. Jag pratar inte klock som inte finns där under 1 min med flytande kväve. Utan en klock som fungerar med vanliga kylare etc.

Kan du länka till cpu och moderkort du tänker på?
Senast redigerad av ........ 2009-04-14 kl. 08:25.
Citera
2009-04-14, 08:28
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Jo, jag tror alla sitter hemma med sånna prylar när dom överklockar.

Kan du länka till cpu och moderkort du tänker på?
Som jag tycker killen ska köra på eller som de körde på? http://www.sweclockers.com/forum/sho...v%E4rldsrekord

eller det jag skulle valt: https://www.inet.se/datorkomponenter...ud4lk/1900942/ + https://www.inet.se/datorkomponenter...ition/5308615/

Du kan ju knappast säga att det är en dålig processor? Pris/prestanda i detta fall ligger AMDn förjävla fint till. Är man även beredd att lägga undan de pengarna som den riggen kostar mindre så är du en bra bit påvägen inför nästa rigg! AMDn är sämre, men inte kommer den bli dålig inom den närmaste tiden. Och ska ts bara spela ja då är AMDn ett självklart val!

edit: Du får själv leta igenom forumet för att se vad du hittar http://www.sweclockers.com/forum/for...p?s=&forumid=2

edit: Vart har jag förresten sagt att Phenom II slår i7 gällande klock?
Senast redigerad av Dreas 2009-04-14 kl. 08:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in